En mann på mitt bad

Vi har takstmann på besøk. Jeg er hjemme for å ta ham i mot, men skjønner raskt at mitt nærvær egentlig er litt brysomt. Han tok meg riktignok i hånden på vei inn, men durte deretter forbi meg og kjente seg åpenbart som hjemme. Jeg slår meg ned ved kjøkkenbordet, bevæpnet med kaffe og pc.

-Jeg spør hvis det er noe, sier Takstmannen. -Greit, sier jeg. Han tar på seg et belte, og – som gutten i sangen – kuter til og fra.

Jeg prøver å se opptatt og viktig ut. Takstmannen gir f. Selvsagt er jeg hverken opptatt eller viktig i dag, jeg har tatt meg fri, åpenbart for å være tilskuer til at en fremmed mann graver seg rundt i leiligheten og finner fram til problemer vi ikke ante det gikk an å ha.

Jeg hører lyder fra badet. Det høres ut som om Takstmannen demonterer badekaret. Han puster tungt. Jeg kjenner at pulsen øker, selv om jeg bare sitter her, og forestiller meg hva som går for seg der inne. Jeg går ikke inn for å se, men sitter fortsatt ved pc-en og laivblogger fra takstifisering, eller hva denne gruoppvekkende forestillingen kalles. Hele helgen har vi brukt på å flytte store deler av leiligheten inn i boden, sånn at den skal se «luftig» ut for fotografen. Vi har ikke ofret badet en tanke – det er jo helt ok, er det ikke? J

Dunk.

Hva er det han gjør? Er det noe som lever der inne? Samboeren min fryktet dette. Vi har ikke vasket så mye under badekaret, og hvem vet hva – eller hvem – som er der under. Jeg prøver å fortelle meg selv at Takstmannen ikke er opptatt av vaskingen vår, snarere tørkingen – eller fukten, da – men det føles jo ikke greit. Selv om dette er betalt arbeid.

Det blir stille på badet. Dette lover ikke godt. Jeg tør ikke se etter, tenk om han rett og slett har hatt en illebefinnende på grunn av dårlig vasket gulv under badekaret? Nei – der hørte jeg at han tok et nytt bilde. Det lover fortsatt ikke godt, men nå slipper jeg i alle fall tilkalle ambulanse.

Til slutt kommer han ut. Han fortrekker ikke en mine, men sier (illevarslende): -Kan jeg få se på boden?

 

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

