Det driter vel jeg i

Jeg sitter i truse og bh, drikker kaffe og leser en tekst TERAPEUTEN min (ja, du leste riktig) har gitt meg. Jeg har lest den før, den er skrevet av min helt Christine Koht og handler om hennes venninne Janne, hvsi motto nettopp er: Det driter vel jeg i.

Jeg fikk den fordi TERAPEUTEN min mener jeg må gi mer beng. Jeg går til henne for å diskutere prestasjonsangst – som jeg trodde handlet om jobben min, men som egentlig gjennomsyrer alt jeg gjør.

-Slapp av, sier Mette (det er TERAPEUTEN). Det er nok til alle. Er det virkelig sånn at hvis du ikke får til eller presterer, at ingen liker deg, er glad i deg eller respekterer deg?
-Nei, kanskje ikke, sier jeg (nølende, for kanskje ER det jo nettopp sånn).

Også snakker vi litt om svigermor, om å være mamma og om å ikke mestre alt, være flinkest, greiest, best og mest populær.
-Er det så farlig da? spør Mette.
-Nei, kanskje ikke, medgir jeg.

Du skal få en gave av meg, sier hun, og gir meg Koht-teksten. Og jeg sparte den til i dag, nå, når jeg egentlig skulle pakke, har plassert datteren min i barnehagen i to timer fordi hun skulle være unna veien. Så sitter jeg her, og leser om ungdomsskolelærer Janne som har kanskje verdens kuleste motto. Og som rett og slett må stenge ute hva andre gjør, mener og får til – fordi det blir for mye å bry seg om. Facebook hjelper ikke. -Det er overraskende mange ting det er viktig å ikke bry seg om i det hele tatt, sier Janne til Christine Koht. Jeg skulle nesten ønske hun var min venninne, denne Janne. Men jeg tar rådet hennes likevel.

Jeg sjenker mer kaffe og smaker på mitt nye motto.

  1. #1 by rut on juli 6, 2016 - 11:18 am

    Det er flere slike jenter der ute, haha!

Legg igjen en kommentar

