Fluenes herrer

Å bli forelder til et barnehagebarn er noe av det mest interessante som har skjedd meg siden vi fikk Datter. Som en selverklært «uinteressert i barn bortsett fra mitt eget» bruker jeg nå forbausende mye tid på å fnise av, undre over, fortelle om barna i barnehagen til min lille skatt.

Det som jeg nemlig ikke har skjønt tidligere er at barn er – hvis man ser bort fra at de innimellom er fascinerende støyete og lite empatiske – aldeles herlige. De er morsomme – ofte helt ufrivillig. Og dessuten ærlige, åpne, tillitsfulle og helt fantastisk rare.

Siden min egen skatt er så liten at hun bruker en time på å gå rundt kvartalet, og ikke kan si så mye mer enn mamma, pappa, bæ og mjau, må jeg innrømme at jeg også bruker litt unødvendig lang tid på henting og bringing, bare for å få studere de andre barna litt. Hva leker de med, hva forteller de om, hvordan er de med hverandre?

Jeg blir sjelden skuffet.

Her forleden ble jentene i barnehagen rystet inn i sitt innerste da vårens første FLUE ble observert. Ikke vet jeg om de allerede har stiftet bekjentskap med filmen, men mye tydet på det. Da jeg kom for å hente min lille skatt satt hele gjengen ute og spiste frukt. Idyllen rådet, de store passet på de små og barnehageonkel delte ut frukt. Helt til en jente påsto at Datter hadde blitt forsøkt bortført av en flue. En annen jente brast i gråt da en flue (den samme?) ble observert på lua hennes. Og en tredje ble forbanna litt sånn uten synlig grunn. Før jeg hadde fått sukk for meg var kaoset et faktum, og jeg listet meg vekk med Datter.

Og humret hele veien hjem

 

 

  1. #1 by Anne-Helene on mars 17, 2016 - 12:41 pm

    haha.. drama til tusen!

  2. #2 by notisboka on april 8, 2016 - 8:23 am

    Åh barnehagealderen❤. Det beste av alt, er at det berre blir meir og meir morosamt. Berre vent til dottera di byrjar å prate. Det er veldig veldig mange morosame tankar og meiningar eit lite hovud kan innehalde.

Legg igjen en kommentar

