Yoga,yoga,yoga

Jeg har siden ca. 2002 praktisert yoga. Høres litt imponerende ut, ikke sant? Men det har ikke vært spesielt regelmessig, og som den virrekoppen jeg er, har jeg byttet mellom ulike yoga-former og studioer i Oslo. Jeg har gått på ulike typer begynner-kurs, gjort yoga på helsestudio, på dedikerte yoga-studioer, hjemme på stuegulvet og ute i parken.

Så jeg kan på en måte noe yoga. På en annen måte ikke.

Hovedgrunnen til at jeg begynte var vel at jeg ville lære meg skikkelig, finne en slags ro, samtidig som jeg drømte at jeg relativt raskt skulle, akrobatisk, hoppe inn i håndstående med et fredelig smil om munnen. Det siste skjedde selvsagt ikke, men jeg er nokså sikker på at yoga, sammen med annen trening, har vært med på å holde meg fri for kontorvondter, som folk i min bransje gjerne sliter med. Noen indre ro har jeg vel aldri funnet.

Nå er jeg inne i en god yoga-periode. Det vil si, jeg har, etter langs tids opphold, begynt med fysisk aktivitet igjen (ja, datter, jeg skylder på deg! Å krype rundt på gulvet, løfte ti kilo unge og dytte vogn opp ubrøytede gater kan være slitsomt, men teller ikke)! Nå har jeg en vag plan om å melde meg på et eller annet løp etter hvert, sånn at jeg får i gang hjertepumpa litt. Men yoga – det skal styrke kjernen (og hjernen?), gi ro, balanse og fleksibilitet. Så nå skal jeg holde fast ved det. Foreløpig er fanget i SATS-systemet. Ikke noe galt med SATS, de har mange gode instrukører, og er man fleksibel kan man få praktisert yoga hver dag. Men jeg kunne godt tenke meg et dedikert yoga-studio.

Noen anbefalinger? Eller noen type yoga-anbefalinger? Jeg liker jo dynamisk yoga godt, men det må jo ikke bety ashtanga? Hva med jivamukti (selv om jeg er skeptisk til chanting). Det er jo noe vakkert ved filosofien bak.

Og hvor lang tid bruker man på å mestre håndstående, forresten? Jeg drømmer fortsatt.

  1. #1 by Ingebjørg on mars 7, 2016 - 1:04 pm

    Jeg vet ingenting om hvilke studioer som er bra, men jeg ville egentlig bare anbefale en youtube-kanal: https://www.youtube.com/user/yogawithadriene . Spesielt hennes 30 days of yoga. Synes hun er flink til å lage videoer som både nybegynnere og viderekomne får noe ut av🙂

    • #2 by slikejenter on mars 8, 2016 - 7:39 am

      Kult, takk. Den skal jeg sjekke🙂

  2. #3 by Glamourlegen on mars 8, 2016 - 4:50 pm

    Signerer; Adriene liker jeg også🙂 Gjorde 30-dagersprogrammet hennes i fjor vår, og siden jeg da startet på null etter mammaperm merket jeg fort fremgang; ble sterkere, fikk mindre vondter, og følte meg roligere på innsiden også gitt. Hun skravler fælt, da :-p Nå blir det nada, null og niks, men når nestemann er født håper jeg på å på til en slags rutine igjen (trolig om dritlenge) – og da er Adriene en veldig enkel og lavterskel måte å komme i gang på (10-30 minutter hjemme hver dag). Siden du har mye mer yoga i bagasjen enn meg så kanskje du liker Erin Motz (bad yogi) bedre enn jeg gjør…? Dessuten har jeg doyouyoga ++ i face-feeden min, og der dukker det stadig opp saker som ´tre enkle steg til håndstående´. Konkrete kursanbefalinger i Oslo har jeg ikke, men likte godt Maria Rommel som holdt virya-kurs på Sagene.

    Mye gjenkjenning i svigermor under her også, medfølelse sendes.

Legg igjen en kommentar

