Redde verden litt?

Det er mange som vil redde verden i disse dager. Og heldigvis for det, sier jeg. Vel er jeg et entusiastisk avkom av ironigenerasjone (ja, de litt slappe, blaserte folka som får utslett av inderlighet), men hvis ingen prøver går det til helvete.

Jeg diskuterte litt med meg selv før jeg begynte å skrive, om det er greit å bare tyte i vei på moraliserende vis, men kom på at dette er tross alt min blogg, jeg har to lesere igjen – og jeg skader ingen.

Idealismen har gode kår. Syria brenner, rasismen florerer, alt skal telles og måles og det er slitsomt å se så mye elendighet. Dessuten var det visst en klimakrise. Og noe om menneskerettigheter, og barnedødelighet, og hva med alle som har det kjipt HER?

Det er mange saker å velge blant. Man bør i alle fall velge en. Helst flere. Og gjøre litt. Jeg, for eksempel, opplever at mine døgn har cirka 14 timer. Jeg får ikke gjort noenting noensteder. Så jeg har satt opp et autotrekk til Flyktningehjelpen. Det er så enkelt at selv far kan gjøre det. Deesuten har vi, etter å ha sett Cowspiracy, skjønt at klimaskurken er kjøtt. Ferdig snakka. Det er faktisk ikke noe å diskutere. Så vi har slutta med det også. Kjøtt, altså. Vi har fadderbarn. Jeg underskriver Amnesty-kampanjer, kildesorterer, og en gang fikk jeg en fyr til å slutte å stemme Frp. Mine små bidrag, og jeg tar gjerne mot tips om tiltak som selv hamsterhjulløpende småbarnsmødre kan få til. Jeg redder nok ikke verden, men jeg prøver å ikke gjøre den verre.

  1. #1 by Glamourlegen on november 17, 2015 - 8:15 am

    Diverse autotrekk, Amnesty og kjøttfritt er gull for samvittigheten. Skulle gjerne gjort mer, men med jobb og barn er det bare å forsone seg med at kapasiteten er begrenset. Tar dog gjerne imot tips til Frp-omvendelse, applaus til deg for den!

    • #2 by slikejenter on november 17, 2015 - 1:36 pm

      Ja, han ble ikke sosialist, altså. Han stemte Høyre. Jeg tror jeg appellerte til fornuften i ham i forhold til «ansvarlig økonomisk politikk» og små bedrifteiere (han var en slik).

Legg igjen en kommentar

