Mestring

I løpet av det siste året har jeg utviklet noe nært beslektet med en fobi mot å kjøre bil. Både det å kjøre ut av garasjen (trantg) og kjøre på motorvei har fylt meg med en panikklignende følelse.

Hva skyldes dette?

Tja, en kombinasjon av generelt skyhøye skuldre, trang garasje og mangel på kjøretrening generelt – og noen ganger krydret med en rabiat vrælende baby, bare sånn for sikkerhets skyld. Det ØKER ikke kjøregleden…

Og som den besluttsomme person jeg er, har jeg derfor unngått å kjøre i stadig større grad. Noe som irriterer meg grundig, siden litt av grunnen til at jeg ville ha bil i utgangspunktet, nettopp var frihet og valgmuligheter (beklager at jeg her høres ut som partiprogrammet til Høyre). Som utkantfødt ELSKER jeg jo egentlig å kjøre bil, men 15 år i hovedstaden har gjort meg kollektivtilpasset og trafikkengstelig.

Den siste uka har jeg blitt forbanna på meg selv, og tatt bilen ut tre ganger. En av gangene for å KJØRE til treningssenteret (som ligger 1 km unna. Jeg er prinsipiell og praktisk motstander av å kjøre så korte strekninger uten grunn). Nå er garasjeutkjøringa under kontroll. Mestringsfølelsen står kanskje ikke i forhold til det jeg faktisk har oppnådd, men er like deilig! Landeveien neste!

  1. #1 by Bente on oktober 19, 2015 - 7:58 am

    Face your fears, og kjør på! Nå er det jammen lenge siden jeg har vært innom bloggen din. Sist var det en svenske inni bildet, en del passion – og nå er det baby og bil? Må visst lese meg opp.

  2. #2 by elriuhre on oktober 20, 2015 - 8:44 pm

    GJENKJENNELSE! Jeg har dessverre ikke kommet lengre enn å kjøre litt for få ganger til at det har gitt et praktisk resultat i min hverdag. Men jeg SKAL bli en habil og ikke minst avslappet, sinnsykt kul sjåfør som snart kan kjøre hvor jeg vil sammen med mine to små.❤ Jess. Gratulerer med å ha kjørt, stå på!!! Du kan gjøre det!

Legg igjen en kommentar

