Reboot

Mye av 2015 har gått med til stress og bekymring. Ikke helt det jeg så for meg da jeg vraltet ut i permisjon før jul. Men sånn kan det gå. Jeg har hørt at det å bli foreldre (i alle fall for første gang) kan betraktes som en livskrise. For meg har det vært det. For min kjære – i mindre grad. Men slitsomt er det. Jeg er ikke skrudd sammen slik at gleden over baby-gurgel og -smil fullstendig overdøver trøtthet, vondt og bekymring.

  • Men, nå får det være greit. De månedene jeg har igjen av permisjonen skal være gode. Det betyr for det første at jeg må tenke litt annerledes. Og selv om jeg er massiv motstander av the secret-bevegelsen, er det ingen tvil om at et mildere innstilt sinn gir en bedre hverdag (om det nå ikke kurerer kreft).
  • Jeg skal – etter beste evne – fokusere på annet enn bekymringer over hva som kanskje kan skje med barnet mitt om en uke, et år, når hun hun blir 18. Det er ikke så produktivt (!) og jeg blir deppa av det.
  • Jeg skal prøve å godta at magen min ikke er helt som den var pre graviditet (det er noe med HUDEN, den samler seg liksom ikke helt). Jeg har lenge vært litt freakishly fornøyd med kroppen min, og det er uvant og litt trist å ikke føle seg helt som … seg selv. Jeg skal tenke på at kroppen min funker! Den er fortsatt fin, og den kan brukes til så mangt.
  • Jeg skal flytte fokus bort fra det som irriterer meg. Om det er overengasjerte helsesøstre, gamle damer som blander seg, merkelige slektninger – jeg skal la det fare.
  • Og jeg skal slappe av litt. Ikke være så utålmodig. Alt trenger ikke skje med en gang.

Så får vi se hvordan det går! For å si det med Veronica Maggio – heretter skal jeg være bra – for deg. En av de fineste kjærlighetserklæringene til ens elskede barn.

  1. #1 by Glamourlegen on mai 5, 2015 - 12:49 pm

    Åh, der var du, ja. Lurer jo på hvordan det går i boblen din. Her kan jeg skrive veldig lite eller veldig mye, men for å koke det ned – mye gjenkjennelse i det du skriver, og føler på både bekymring og misunnelse. Hvis man får et fantastisk perfekt unikt spesielt vidunderlig barn, som også er særdeles livlig, nærhetsønskende, og, ja, lite glad i søvn, så blir livet med barn ganske utfordrende. Til alle de som sa ´nyyyt det´, når det gjaldt den siste måneden før fødselen, de første ukene etter fødselen, det første året etter fødselen, vil jeg bare si piss meg i øret.

    Når det gjelder postgravidkroppen så er det jo helt individuelt, men jeg synes det meste ble mye bedre etter drøyt 1.5 år. Ikke alle de gamle buksene mine jeg kommer inn i; det er ikke stor vektforskjell, men lavt liv utgår faktisk. Heldigvis kler jeg høyt, og den nye favoritten er Filippa K sin Lola super stretch. Kroppen din er flott, den, og den har gjort tidenes beste jobb med den lille bolla di, det er jeg sikker på.

    Ønsker dere gode dager❤

    • #2 by slikejenter on mai 5, 2015 - 4:41 pm

      Jepp! Er inne og ute av bobla – dessuten litt hemmet av en senebetennelse (norsk mester i forvridd babyløft). Om noen år husker jeg sikkert/kanskje dette som en fantastisk periode, rolig og fin. Nå føles det ikke sånn. Det er gode dager, dårlige dager, middelmådige dager. Det meste handler om søvn. Så hender det jeg blir jagd i badekaret for å slappe av. Da oppdager jeg at jeg har en kropp, og blir litt satt ut av det. Oh well. Takk for fine ord – og håper du har en fin tid med det som nå vel er en smårolling🙂 (babyer slutter etter mine beregninger å være babyer når de kan gå. Da bli de smårollinger, som er et av mine favorittord!)

  2. #3 by Ine on mai 5, 2015 - 2:05 pm

    Det ser ut som en veldig bra plan! Jeg hadde en periode i permisjonen min der jeg var så sliten og lei meg at jeg vurderte å sykemelde meg, og la pappaen ta over. Men så ble det vår, og sakte, men sikkert ble det bedre og bedre. Håper lysere dager og varmere vær kan lette litt, og at de siste månedene blir fine. (Veldig lurt å fokusere på alt kroppen kan forresten – og ikke minst hva den har fått til. Være bolig for et lite menneske, liksom. Det er ikke bare, bare, og det er helt naturlig at det synes litt.)

    • #4 by slikejenter on mai 5, 2015 - 4:44 pm

      I feel you! Har også tenkt på sykemelding, men så har det blirr bedre (så verre, så bedre igjen…). Ja, det er jo helt sjukt hva den kroppen gjør – glemmer det noen ganger. Og jeg husker vagt hvordan det var å være hval sånn mot slutten – og hvor DIGG det tross alt er nå, særlig etter at puppene har roet seg (jeg har sluttet å skrike ut hvis noen brått nærmer seg frontpartiet mitt, for eksempel).🙂

  3. #5 by Trine on mai 6, 2015 - 3:13 am

    Jeg har verken kjæreste eller barn ennå, men jeg kjenner meg så veldig godt igjen i unødvendige bekymringer og negative og pessimistiske tanker. Det er så hardt å komme ut av, men det går sånn opp for meg innimellom, som nå, at veldig mye er utrolig fint også. Det er bare en vanesak. Jeg skal sammen med deg ta litt tak og la det negative være og heller sette pris på alt det gode! Ønsker deg en fin tid resten av permisjonen!

    • #6 by slikejenter on mai 19, 2015 - 9:21 am

      Takk for det! Ja, jeg regner med vi er flere på bekymringskarusellen. Utfordringen er kanskje ikke å hoppe av, men å ikke klatre PÅ igjen🙂

  4. #7 by Maria on mai 18, 2015 - 7:20 pm

    Hei!
    Nå skrev jeg nettopp en lang kommentar, trykket på publiser, og så forsvant alt sammen. Ja, ja. Kortversjon: Har nettopp funnet frem hit, synes du skriver så godt og gjenkjennende. Jeg er enig. Og trøtt. Det blir bedre, litt bedre hver dag. Og snart er det heldigvis sommer.

    • #8 by slikejenter on mai 19, 2015 - 9:23 am

      Hei, velkommen og takk! Er det ikke irriterende når det skje? Alltid på de lange kommentarene også… Satser på at det bli en fin sommer🙂

  5. #9 by astarkvedja on mai 20, 2015 - 5:11 pm

    God plan! (Jeg snikleser, jeg er bare blitt dårlig på å kommentere.)

Legg igjen en kommentar

