Snart påske

Min favoritthøytid. Jeg vet ikke helt hvorfor, siden jeg ikke er religiøs og ikke er spesielt glad i gult. Det er noe med vårfornemmelsen, tror jeg. Og påskeegg. Og krim. Og nordmenns sjarmerende trang til å styrte opp på fjellet. Påsken er mindre styrete enn jula, og mindre klam.

Etter at jeg flyttet til Oslo har påsken stort sett vært i byen. Jeg har lest, jobbet, hengt med venner, gått på fylla. Mamma har pleid å sende meg et påskeegg* og alt har vært såre vel. Jeg elsker bypåske. Jeg blir varm om hjertet av de svartkledte, langhårede som lunter mot Rockefeller. De blide ansiktene som myser mot sola og bestiller utepils. Et halvtomt, letta sentrum, der tempoet er flere hakk lavere enn vanlig. Lugnt. Fint.

Det blir bypåske i år også. Tid sammen med mine to favoritter, venneheng og alenetid. Det skal bli både påskeegg og krim, gode middager og turer i sola. Uten ski på beina. Og forhåpentligvis litt mer søvn.

God påske!

*En norgespakke fylt til randen av sjokolade, krim og andre nødvendigheter. Velsigne mamma. Dessverre har hun sluttet med slikt, jeg er visst for gammel. Sukk.

  1. #1 by tantebe on mars 28, 2015 - 5:53 pm

    Jeg konfronterte mamma med akkurat det- manglende påske egg. Nei . sa hun. Du er for gammel. Sa hun. FrekkeMamma..
    God påske.

Legg igjen en kommentar

