Følelsesregister

Det å ha en liten baby er både intenst og skummelt og frusterende – men selvsagt også fint! Og innimellom ganske morsomt.

Babies, altså. For noen folk.

For eksempel:

Å ha en baby er

Som å manhandle en fyllik: Når min datter har glupsket i seg den melken hun får plass til (og noen ganger mer), blir hun plutselig forvandlet til en liten, gammel, døddrukken mann. Hun sover tilsynelatende, er lealøs i kroppen, grynter, og ser generelt sett hysterisk festlig ut. Det er gøy fordi hun er liten og søt!

Å få ansiktsuttrykk-bonanza: La oss lage 500 ansiktsuttrykk ila 20 sekunder. De fleste er veldig morsomme, ikke minst det skakke fliret som stadig dukker opp.

Å se noen sove uttrykksfullt: Mengden LYD en bebi kan lage når den sover! Det gryntes, harkes, hikkes, hostes, knitres, snøftes og smattes. I begynnelsen umulig å sove med – nå svimer vi av uansett.

Men innimellom blir jeg fryktelig irritert. Nesten rasende. Man skulle tro at det er umulig å bli sint på den lille bebin man elsker, men er overraskende uproblematisk. For eksempel:

Når jeg har sovet i noe som føles som to minutter og datter vil ha mat – igjen!

Når hun (etter de samme to minuttene med søvn) er LYSVÅKEN, se på meg med store runde øyne og nekter å sove (ok, da er det litt komisk også, det er noe med de RUNDE øynene i det RUNDE ansiktet…).

Når hun NEKTER å la meg file neglene hennes, som hun deretter bruker som kniver mot kroppen min. Babynegler kan, på tross av deres mykhet, bli forunderlig skarpe.

Og noen ganger… (dette oppstår særlig når hun sover, eller gliser tannløst til meg) bli jeg helt øm om hjertet. Tenk at denne lille kroppen er min datter? Hun er så søt, så fin, så fantastisk. Jeg glemmer plutselig at jeg gruer meg til stillingskrigen om søvn litt senere, og begynner nesten/ofte/noen ganger å gråte av glede fordi hun er vår bebi.

  1. #1 by Glamourlegen on februar 5, 2015 - 7:54 am

    ❤ gjenkjenning❤

    Og det beste er at når man tror kjærligheten ikke kan bli større, så vokser den enda mer. I blant har jeg litt lyst til å pælme jenta ut vinduet (hallo trass og vedvarende søvnrabalder hos kruttønne på 20 mnd!), men før og etter og samtidig er hun likevel den mest vidunderlige skapning som finnes i hele universet, sånn ca. Heldige du som også har en sånn verdens beste🙂

  2. #2 by elriuhre on februar 7, 2015 - 6:48 pm

    Det er vidunderlig!!!🙂 SÅ fint å lese.🙂🙂🙂 Jeg er så glad for å høre dette. Og jeg er så enig.

Legg igjen en kommentar

