2014

Det har vært stille her inne en stund – av naturlige grunner. Jeg har nemlig gått hen og blitt mamma. Graviditet fører visst til slikt. Det er merkelig og fantastisk og slitsomt og stort. Alt på en gang, og følelsene sitter utenpå huden. Eller – hormoner, følelser… de går visst litt hånd i hånd.

For å oppsummere litt, nå når vi drar oss mot 2015, har jeg stjålet denne oppsummeringen fra Underbara Clara.

Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?

Ja – flere ting, men ført og fremst ble jeg mamma. Det er fortsatt veldig nytt, litt skummelt og stort, så jeg har nok ikke helt tatt det innover meg.

Genomdrev du någon stor förändring?

Graviditeten har vært en prosess. Og prosessen er nok ikke over. Den handler både om meg, jenta mi og kjæresten, om å finne plassen sin, tryggheten og tilstedeværelsen, og den fortsetter nok videre inn i det nye året.

Bästa köpet? 

Hmm… Vi har kjøpt oss bil – det var stas!

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Ja, flere faktisk. Og det er veldig hyggelig, både for dem (såklart), men også for meg, siden jeg har hatt enda flere å snakke med graviditet og barn om enn jeg kanskje ellers ville hatt.

Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?

Datoen jenta mi ble født!

Vilka länder besökte du?

Mange! I år har jeg reist en god del. Nært (Sverige og Danmark), litt lengre avgårde (Ungarn, Polen, England, Sveits), og enda litt lengre (USA)

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Kjæresten min! Men det å få møte mitt eget barn – som jeg har sett fram mot med blandede følelser – var helt spesielt, og heldigvis en opplevelse fylt med STOR glede, og til og med ærefrykt.

Saknar du något under år 2014 som du vill ha år 2015? 

Akkurat nå vil jeg gjerne sove mer. Generelt håper jeg på større ro, innvendig, mindre stress og engstelse.

Vad önskar du att du gjort mer?

Vært mer med venner, vært mer romantisk med kjæresten min. Tatt vare på flere øyeblikk. Jeg håper at vi blir flinkere til det nå – foreløpig er vi helt nyforelska i hverandre og i datteren vår.

Vad önskar du att du gjort mindre? 

Bekymret meg. Stresset.

Favoritprogram på TV?

Jeg liker Big bang theory, Downton Abbey, Orange is the New Black, Homeland, The Killing. Og min egen guilty pleasure: Nashville.

Bästa boken du läste i år? 

Tja… si det akkurat nå husker jeg knapt hva jeg selv heter. Men jeg likte den siste til Caitlin Moran, David Sedaris og

Största musikaliska upptäckten? 

Jeg har dessverre hørt veldig lite på ny musikk. Men Thåström har blitt en favoritt, dessuten

Vad var din största framgång på jobbet 2014?

Flere ting, men jeg tror i år har det vært mer mas på jobb enn noe annet. Jeg føler meg fortsatt som en nybegynner, og det er slitsomt med usikkerhet, selv om man får høre at man gjør en god jobb.

Största framgång på det privata planet? 

Ja – ikke for å hakke videre i den samme plata, men det å bli forelder var selvsagt helt spesielt.

Största misstaget? 

Vet ikke om jeg kan trekke fram et stort feilgrep, men det at jeg har en tendens til å henge meg opp i detaljer, i stedet for å sette pris på det jeg har er noen ganger litt ødeleggende. Og antageligvis det som jeg angrer mest på.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Jeg har vært på en følelsesmessig berg og dalbane i hele år, særlig etter april! Så jeg må nok kanskje si mer lei meg, selv om jeg kanskje har vært gladere når jeg først har vært glad.

Vad spenderade du mest pengar på?

Bil, huslån… ikke akkurat så veldig mye spennende.

Något du önskade dig och fick? 

Av rent materielle ting: en DAB-radio!

Något du önskade dig och inte fick? 

Nye høretelefoner.

Vad gjorde du på din födelsedag 2014?

Tror jeg spiste middag med kjæresten min hjemme… Var sliten og orket ikke noen feiring på selve dagen.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Mindre stress. Mer kvalitetshvile.

Vad fick dig att må bra?

Bra folk, spesielt min kjære samboer.

Vem saknade du? 

Venner

Mest stolt över?

Å ha gjennomgått et svangerskap og født et barn.

Högsta önskan just nu? 

At vi får et godt nytt år.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?

Være litt mer til stede, og glede meg over alt jeg har.

  1. #1 by Mona on desember 30, 2014 - 7:27 pm

    Gratulerer så mye med jenta! Det blir både mer søvn og mindre stress etterhvert. Prøv å nyte øyeblikkene. Den magiske spebarntiden flyr avgårde.

  2. #2 by Lammelårtanker on desember 30, 2014 - 8:27 pm

    Gratulerer så mye med barn! Ønsker dere alt godt i tiden som kommer!

  3. #3 by Ida on desember 30, 2014 - 10:08 pm

    Gratulerer så mye!

  4. #4 by Diatessen on desember 30, 2014 - 11:07 pm

    Gratulerer så mye! Glad for å høre at du og dere har det bra. Litt rart, jeg kjenner deg jo ikke, men sånn er det nå. Ny baby er stort og skummelt og veldig, veldig fint. Gratulerer igjen.

  5. #5 by KLY on desember 31, 2014 - 10:46 am

    Gratulerer så mye! Leser mellom linjene at det ikke har vært en helt avskrekkende opplevelse med fødsel og dagene som kom etterpå?
    Det er i alle fall en helt ny livssituasjon og en helt ny kilde her i livet til glede og vekst (men også de andre sidene: bekymring og sorg). Likevel, det er et privilegium å bli eksponert for så sterke følelser. Jeg gleder meg!

  6. #6 by Ine on desember 31, 2014 - 1:19 pm

    Gratulerer så mye med jenta deres! Så godt å høre at det var gledesfullt å treffe henne (kjenner meg igjen i disse blandede følelsene du beskriver). Håper du får masse hvile og en god barseltid. Sov når du kan! Og godt nytt år!

  7. #7 by Mari on desember 31, 2014 - 1:36 pm

    Gratulerer!

  8. #8 by Anaruh on desember 31, 2014 - 4:44 pm

    Gratulerer så masse med jenta!

  9. #9 by sulvis on januar 1, 2015 - 10:15 am

    Hurra! Gratulerer så mye med datteren! Og riktig godt nytt år!

  10. #10 by HildeSol on januar 1, 2015 - 6:51 pm

    Gratulerer!

  11. #11 by Emilie on januar 2, 2015 - 9:19 am

    Gratulerer så mye!! Det gleder meg å tenke på deg og alt det du og dere opplever nå!

  12. #12 by slikejenter on januar 13, 2015 - 4:31 pm

    Tusen takk! Vi er glade, frustrerte, trøtte og lattermilde! Mange følelser og mange nye ting som skal læres og oppleves. Life changer!🙂

Legg igjen en kommentar

