Zen og kunsten å gjøre ingenting

Jeg har ikke hatt mer enn tre uker sammenhengende ferie siden jeg var cirka 13. Det begynner å bli en stund siden, og la meg si det slik: Jeg er ute av trening.

Selv om det er deilig å ikke MÅTTE gjøre noe, er det veldig merkelig å ikke ha noe fast å gå til hver morgen. Bortsett fra bad og kjøkken. Avtaler med venninner, gå turer, gjøre ærend og slikt er med på å aktivisere meg, og jeg synes det er luksus å kunne drikke te i en time uten å trenge å se på klokka engang. Jeg har aldri hørt så mye på Ekko før (elsker Ekko), jeg har ikke lest så mye, eller vært så oppdatert på nyheter, blogger, egen økonomi siden jeg prokrastinerte som verst da jeg skrev avhandling.

Jeg vet ikke om det er så bra. Eller – jeg vet ikke om jeg er så flink til å sette pris på det. Hele tiden har jeg nemlig en liten stemme som hvisker i øret mitt: Men burde du ikke gjøre noe ordentlig, da?

I følge yoga-læreren min burde jeg nok brukt tida på å meditere over fødselen, men etter at hun serverte tidenes mest urealistiske fødselshistorie (ikke egenopplevd) kjenner jeg at det er lettere å tune ut akkurat den inputen (jeg kjøper ikke fødsel uten smerte, thank you very much).

Jeg burde sikkert bruke mindre tid på nett. Jeg er nokså ferdig med gravidforum og hva skjer uke for uke – jeg har nådd et informasjonsmetningspunkt.

Jeg bruker veldig mye tid sammen med Netflix, men jeg gjør det med et snev av dårlig samvittighet. For burde jeg ikke noe mer fornuftig? Burde jeg ikke gjøre noe mer? Noe annet?

Det føles i alle fall veldig merkelig. Du må bruke tida til å slappe av, sier folk til meg. Men hva betyr det? Jeg har aldri tenkt så mye på det, annet enn at det å slappe av ikke er det samme som å stresse. Men hva er kvalitativ avslapning?

Skal jeg ligge i stabilt sideleie? Gå tur? Sove? Meditere?

Å gå rundt med en medisinballmage, hvis innhold utvilsomt lider av adhd, gjør noe med motivasjonen for utstrakt fysisk aktivitet. Den fjerner den. Men kunsten å gjøre ingenting er mer enn å bare sette seg i sofaen. Hjernen må være med, si det er greit å sette seg ned, du trenger ikke bake det brødet, eller vaske det gulvet hvis du ikke absolutt vil. Det er greit. Jeg håper den snart sier det er greit.

  1. #1 by Kresti on desember 9, 2014 - 6:43 pm

    Kjenner meg veldig igjen, hadde også termin i disse tider for 2 år siden. Sove, spise når du vil, dusje leeenge og drikke varm, varm te/kaffe anbefales! Og ta vare på følelsen av å gjøre ingenting!🙂 Jeg bedrev også tiden med intensiv julehandel, noe som jeg tror kan ha bidratt til fødsel en uke før termin, puh! Lykke til når finalen er her, og ikke bruk tid på bekymringer. Fødsler blir aldri slik man forestiller seg🙂

    • #2 by slikejenter on desember 9, 2014 - 8:43 pm

      Ja, jeg prøver jo å kose meg som best magen tillater. Men det er veldig rart – og de dagene jeg ikke har gjort noe kaster jeg meg hemningsløst over kjæresten min når han kommer hjem – utsultet på menneskelig kontakt😀 Når er jeg ganske glad i alenetid, men det føles veldig rart, og nesten til ulovlig med all denne fritiden (og den gjør meg LAT!). Men takk – og jeg prøver å la være å tenke på fødsel, best avoid panick…

  2. #3 by Anaruh on desember 9, 2014 - 7:06 pm

    Herreguuuuud som jeg misunner deg muligheten til å drikke te i en time, eller sette deg ned med Netflix bare fordi du ikke gidder noe annet. Drit i å vaske gulv og bake brød; det går sånn tålig bra å skvise inn mellom byssing og mating av baby. Men det å sitte stille uten at noen krever noe av deg – umulig! Jeg er inne i mitt åttende år som 24/7 servicetilbyder, og hvis det er noe jeg ville gitt min høyre arm for, så er det muligheten til å dumpe ned i sofaen og ikke bli forstyrret på ca hundre år.

    Jeg skal ikke være en sånn kjiping som sier «nyyyt tiden», for sånne kan jeg ikke fordra. Men hvis du vil bytte – din sofa og Netflix, mot min ettermiddag med hundre repetisjoner av Luciasangen, krangling over Lego Chima, og et kjøkkengulv klissete av pastasaus – be my guest. Jeg bytter når som helst!

    • #4 by slikejenter on desember 9, 2014 - 8:58 pm

      When you put it like that… Jeg er klar over at jeg står i stor fare for å provosere travle småbarnsmødre – selv om dere kan le sist og best når jeg er forvandlet til en levende død etter 14 søvnløse netter om en måneds tid. Som sagt – jeg prøver å virkelig sette pris på denne gaven AS Norge gir meg, og håper at adhd-bebin kan holde seg inne en stund til. Sånn at jeg faktisk greier å omstille hjernen til å la være å jobbe (sjekker fortsatt mail, skriver notater, gjør litt research….). Jeg misliker også nyt tiden-folket! Selv om det er det jeg prøver på. Å nyte tiden. Yes. Jeg håper du får en fin adventstid, selv om den er hektisk!

      Og nei – tror ikke jeg vil bytte. Wouldn’t last a day😉

  3. #5 by Ine on desember 9, 2014 - 10:15 pm

    Det er greit det er greit det er greit. Gjør akkurat det du har lyst til. Uten dårlig samvittighet. Det er greit det er greit det er greit. (Hva ser du på Netflix, forresten? Trenger serietips!)

    • #6 by slikejenter on desember 10, 2014 - 7:34 am

      Greit, greit🙂 Akkurat nå ser jeg (bare) Downton Abbey – som jeg har sett før, i alle fall delvis, men et svært tilfredsstillende gjensyn. Ellers har jeg ikke navigert så mye der inne ennå, men har sett et par andre britiske serier jeg vil se, husker ikke hva de heter, men man får dem anbefalt når man ser DA🙂 Jeg er litt monoman når jeg ser serier, merker jeg!

  4. #7 by Lene on desember 10, 2014 - 7:49 am

    Du skal i hvert fall ikke vaske golv og bake brød, det er ikke det staten Norge betaler deg for nå. Vi (skattebetalerne, inkl. deg selv) betaler deg for å slappe av og nyte siste tiden fra tosomhet til familie.

    Du kan jo f.eks. finne fram en klassiker fra de store tenkerne, og lese litt i den, hvis du er redd hjernen svinner hen..😉 Å lese bøker får man visst ikke gjort den første tiden uansett, i fra hva jeg har hørt. Men helt greit å legge bort boka og stupe tilbake inn i Downton Abbey😉

    • #8 by slikejenter on desember 10, 2014 - 12:17 pm

      Ja! Jeg tenkte på Anna Karenina, men fant den ikke på biblioteket. Kanskje jeg bare skal kjøpe den? Downton Abbey er veldig stas, da, må si det😉

  5. #9 by anaruh on desember 10, 2014 - 8:33 am

    Provoser alt du vil – du klarer uansett ikke å bli mer irriterende enn det ørtende mammaaaaaaaa etter at barnet har lagt seg….

    Og jeg ler ikke, verken nå eller sist. Jeg har selv valgt å være (travel?) småbarnsmor. Og det er greit. Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg er den eneste mammaen som gleder meg til barna blir store og flytter hjemmefra?

    • #10 by slikejenter on desember 10, 2014 - 12:19 pm

      Det kan du da umulig være! Eller – det vet jeg at du ikke er, hvis et par av venninnene mine er noe å gå etter. Jeg gleder meg allerede til det, og jeg har ikke født ennå. Men jeg håper jo at baby-perioden også blir litt fin.

Legg igjen en kommentar

