Advent(e)stid

Adventstid handler om å vente. Om å vente, planlegge, glede seg. For de fleste er det en tid også forbundet med en liten smule kjas, i alle fall de av oss som ikke er så flinke til å planlegge.

For meg er denne desember ulik alle andre. Selvsagt. Det betyr at planer ikke gjelder som vanlig, at det er litt unntatkstilstand i livet. Og det er greit. Tempoet er lavt. Ambisjonene er små. Alt er litt nærmere.

I går skrudde vi sammen en sprinkelseng. Etter at de praktiske spørsmålene var avklart («jamen, vi HAR jo ikke slike skruer?» «Neeeeei! Feil vei!» «Kan du holde her?»), satte vi oss ned og beundret verket.
Den er jo svær, sa jeg
Mhmmm. Svensken var enig.
Tenk at vi skal ha en baby.
Ja, tänk. Det är ju vilt, ju.

Vilt, indeed.

Kaldsvetten skyllet over meg. Ikke bare på grunn av babyen, men på grunn at barnet, ungdommen, personen vi skal ha ansvar for. Vi har ansvar for. Han eller hun som foreløpig bare pirker meg innvendig, usynlig men veldig tilstede. Om ikke lenge en fysisk manifestasjon av oss.

Jeg fatter ikke at det er mulig. Men mulig er det – og det skjer snart. Vi må bare vente litt.

  1. #1 by Ida on desember 2, 2014 - 6:21 pm

    Spennende!
    Jeg gikk også høygravid i adventstida.
    Ble en veldig rar tid! Venting, venting, venting…på to ting jeg ikke ante hvordan skulle bli: en julefeiring ulik noen annen, og et liv med en baby.

    Ønsker deg lykke til med ventingen🙂
    Og håper du får en fin desember.

    • #2 by slikejenter on desember 9, 2014 - 7:26 am

      Takk for det – og i lige måde🙂 (ja, du venter kanskje ikke på enda en baby, men for eksempel jul eller noe annet fint).🙂

Legg igjen en kommentar

