Hormonella

Hvis jeg nå skulle blitt en gravid superhelt*, skulle superheltnavnet mitt vært Hormonella – hun som farer omkring som en furie, og slår rasende ned på (det som hun selv, akkurat der og da) oppfatter som urettferdighet, og skremmer LIVET av alle bad guys.

Det slo meg, her om dagen, etter en relativt sett mentalt anstrendende shopping-runde, at mitt nye alter ego, Hormonella kanskje ikke er så dum å ta med seg. I en moderert utgave.

Jeg skulle nemlig kjøpe amme-bh. Alle bh-ene mine er offisielt erklært ubehagelige, og jeg går helst uten. Av en eller annen mystisk grunn har jeg ikke fått kembo-pupper, de er bare litt større enn vanlig. Men det aner meg at de vokser AC**. Så, siden man aldri vet når arvingen ankommer, er det best å forberede seg. Det inkluderer praktiske ting som amme-bh, litt baby-klær, et sted å putte ungen når den skal sove… I det hele tatt. Jeg tror og håper at shopping ikke er det jeg helst vil sysselsette meg med dagen etter jeg har presset ut en unge.

Uten videre dill dall gikk jeg på en butikk jeg hadde fått anbefalt. Jeg skal ikke nevne navn, men den rimer på «Strange». Et tungt sminket pikebarn møtte meg blidt og lurte på om hun kunne hjelpe.
-Ja, sa jeg, jeg vil gjerne ha en amme-bh.
Ikke noe problem, sa jenta, det hadde de. Om hun skulle måle meg, eller visste jeg kanskje hvilken størrelse jeg brukte?
Nei, litt rådgiving hadde vært fint, sa jeg da. – Det er et par uker igjen, og jeg vet jo ikke helt hvilken størrelse jeg ender opp med.
-Nei, da vil jeg anbefale deg å vente, sa jenta eplekjekt.
-Men… stammet jeg.. Jeg tror det er mange som kjøper slikt FØR…
-Nei, avbrøt hun, det er nok best og vente, så får du riktig størrelse.

Enormt betuttet gikk jeg min vei. Dro rett på HM, der jeg tilfeldig dro med meg et utvalg amme-bh-er. Ingen hjelp, såklart, men heller ingen bedrevitende ekspeditører.

Inni meg vokste det en kjempestor raseriball som holdt på å eksplodere. Hva pokker mente hun meg å avfeie meg på den måten? Så utrolig frekt, og ikke minst lite service-minded. Uten at jeg helt hadde styring, førte beina mine meg tilbake mot «Strange», der jeg lusket litt i utkanten før jeg fikk fatt på en ekspeditør. Om jeg ikke riktig fikk fram hvor David kjøpte ølet, fikk jeg i alle fall lettet hjertet og sagt noen sannhetens ord om måten kollegaen hennes hadde møtt meg på. Jeg tilføyde også, barnslig som bare det, at jeg aldri skulle handle på «Strange» igjen.

Sannsynligvis ikke et stort tap for forretningen, siden jeg heller aldri tidligere har kjøpt så mye som en truse der.

Hormonene boblet i meg da jeg gikk derfra, og jeg var langt fra tilfreds, men i etterkant er jeg ganske fornøyd med at jeg faktisk SA noe. Så selv om Hormonella nok kan være et slitsomt alter ego, er hun i alle fall – rasende og manisk – på min side. Ingen sak for liten!

*Til vanlig er superhelt-egoet mitt Annoying Girl, ilfg min kjære, hun som irriterer alle bad guys (og good guys) into oblivion.

**After child

  1. #1 by Ine on november 18, 2014 - 9:36 am

    Å vente med å kjøpe amme-bh et verdens dårligste råd! Du orker ikke gå å handle bh rett etter fødselen. Jeg kjøpte to gode før fødselen, som riktignok måtte byttes ut etter en stund. Anbefaler bhene til Boob, de er stretchy og gode🙂 Ellers bodde jeg i helt enkle ammesingleter fra Lindex/H&M, synes det var mest behagelig.

  2. #2 by anaruh on november 18, 2014 - 9:56 am

    Enig med Ine!
    Vårt første barn kom en måned før tiden, og jeg måtte sende mannen ut for å kjøpe et par til meg dagen etter vi kom fra sykehuset. Jeg hadde ingen som helst ork på å gjøre dette selv, og det sier seg selv at mannen heller ikke kunne bidra med de korrekte post partum-målene mens han var i butikken…

    Få fatt på et par stykk nå, så kan du alltids kjøpe flere etter fødsel hvis du bommet helt på størrelsen. Og heia Hormonella – enkelte som jobber i undertøysbutikker burde ta seg en bolle; hva vet man vel om amme-BHer når man selv er 14 og har dette som en kjedelig ekstrajobb?

  3. #3 by slikejenter on november 18, 2014 - 12:45 pm

    Takk damer! Jeg tenkte også (etter hvert, når jeg fikk summet meg) at det er ekstremt upraktisk å vente. Alle begynner amme-testingen på sykehuset, og selv om barnets far sikkert kan brukes til mange ærend, tenker jeg at amme-bh vel må være noe det er like greit å kjøpe i rimelig tid. Den trenger vel ikke være skreddersydd…? Takk for Boob-tips, Ine, skal sjekke dem🙂

  4. #4 by Siven on november 19, 2014 - 10:31 am

    Jeg lurer på hvor lenge en må jobbe i slik butikk før en glemmer hvor personlig dette med pupp og BH faktisk er? De MÅ være behagelige på, ellers ødelegges dagen min!

    De mister på et tidspunkt også all forståelse for at en IKKE ønsker å få prøveromsgardinen røsket opp mens en står der toppløs…

  5. #5 by elriuhre on november 23, 2014 - 11:28 pm

    Herregud!!! Blir så arg. KLEM til deg. Husker akkurat hvordan det der var. Husker ikke om det var før eller etter at Agate kom, men jeg husker at jeg en gang på en eller annen hormonelle berg-og-dal-bane-tripp følte et ekstremt behov for en ny bh. Så jeg gikk innom en eller annen helvetes liksom fancy undertøysbutikk, et kvarter før stengetid. Litt sånn forsiktig sa jeg (åja, det var mens jeg var gravid, ja) -Jeg lurer på om jeg trenger en ny bh… Og hun bare (etter å ha målt meg opp og ned og sendt megetsigende, oppgitte blikk til kollegaen sin): TROR du, eller VET du at du trenger en BH?
    Og jeg bare: HÆÆÆ? Jeg ville jo bare se hva de hadde, og ante ingenting om hvilke bh-er som kunne funke til en mage som plutselig sto rett ut, og tenkte kanskje de hadde peiling. Det var jo en plass hvor det sikkert kostet 400 kr for en BH, så da ville jeg jo gjerne se om de hadde noe som passet før jeg kjøpte. Men jeg ble så satt ut at jeg faktisk bare måtte gå, og begynte å hylgrine rett utafor etterpå. Jeg husker nå at jeg allerede hadde hatt en eller annen misforståelse med mannen litt sånn i forkant av BH-fadesen, som gjorde at det ikke skulle så mye til. Men altså, SÅNN kan man ikke snakke til gravide damer. Der går grensa.

    • #6 by slikejenter on november 24, 2014 - 2:15 pm

      Hva er det med disse ekspeditørene? Vil de ikke selge? Jeg trodde at fordelen med slike litt upscale undertøysbutikker (eller andre typer butikker) var god service. Åpenbart ingen garanti.

      Grinegrensene er noe lavere enn vanlig, jeg gråter hvis noen er «slemme», men jeg gråter nesten enda lettere hvis noen sier noe fint…! Her skal man trå varsomt hvis tårer skal unngås…😉

      • #7 by elriuhre on juni 2, 2015 - 12:45 pm

        Hehe, så kommentaren din nå. Veldig lite aktiv blogger for tiden, jeg forstår ikke engang alle innstillingene/knappene eeeeh på programmet. Bloggprogrammet. Ja, gråting kan skje av så mangt. Hehe. Datteren min er jo snart tre. Og nå har vi en til på vei. Så tror jeg må regne med en del forskjellig en god stund.

  6. #8 by Rannveig on desember 8, 2014 - 8:45 pm

    Ser at dette innlegget er fra en tid tilbake, men vil gjerne komme med det beste tipset jeg fikk i min første graviditet, nemlig Bravado amme-bh. Det er den mest komfortable bh-en jeg noensinne har brukt. Ingenting som strammer, gnisser eller irriterer. Butikken du skriver om her forsvant jeg fort ut av da de fortalte meg at de ikke hadde amme-bh’er uten spiler. Og det er absolutt lurt å kjøpe minst to bh-er før bebisen kommer. Å stå i et trangt prøverom på et kjøpesenter med melkesprengte pupper, svett og jævlig av alt yttertøyet og med en fersk baby på slep som du helst bare ville hatt hjemme og ikke utsatt for en handletur som dette, det er ikke noe jeg vil anbefale. Bravado bh fås kjøpt på Babyshop eller Vitus apotek. Dyr, men å så verdt det. Anbefaler også bambus ammeinnlegg fra Babyshop. Veldig komfy og kan vaskes i maskin på 40 grader.
    Er sjeldent jeg kommenterer her, men er stor fan av bloggen og som nybakt tobarnsmor har jeg hatt stor glede av å lese om dine betrakninger rundt graviditeten. Ønsker deg masse lykke til!

    • #9 by slikejenter on desember 9, 2014 - 7:31 am

      Hei og takk for hyggelig (og nyttig kommentar). Jeg tror jeg allerede har gjort amme bh-bomkjøp, de er for små, tror jeg. Eller blir det. Uansett, jeg er veldig glad for tips fra erfarne fjellfolk. Eller mødre. Skal spane inn Bravado kanskje allerede i dag🙂 Ha en fin dag!

Legg igjen en kommentar

