Slitsom/t

Akkurat nå hater jeg å være gravid. Hater. Å. Være. Gravid. Det er umulig å ikke tenker på magen siden den er så stor at den hefter meg. De enkleste gjøremål blir slitsomme: Kle på seg. Kle av seg (trekker jeg hardere i støttestrømpene er jeg redd jeg setter fødselen i gang). Vaske gulv. Ta på sko. Ta av sko. Løpe til t-banen. Puste.

Trøsten, at det bare er midlertidig, er fattig siden det hele munner ut i noe jeg gruer meg sånn til at jeg rett og slett har fortrengt det. Men innimellom husker jeg at jeg faktisk skal føde, og begynner å kaldsvette. Det hugger til i brystet, men det er ikke hjerteinfarkt, bare babyen som prøver å grave seg ut mellom ribbeina mine. Kan hende det er en bedre vei, når alt kommer til alt.


Tenk om det ikke er verdt det
, sier jeg til kjæresten min. Nervøst. Tenk om vi blir så slitne at vi bare blir gale? Eller om vi oppdager at vi ikke liker å ha barn? Eller at vi ved en feiltagelse har fått Rosemarys baby, Damian eller en annen jævelunge vi slett ikke har bestilt?
Ja, tenk om. Det hadde varit fruktansvärt. Han sliter med å holde seg alvorlig. Men dom flesta jag kjänner… Dom värkar gilla att ha barn. Även om det er slitsamt.

Akkurat nå tror jeg ikke han kan forestille seg noe mer slitsomt enn en gravid kjæreste.

  1. #1 by IK on oktober 24, 2014 - 8:22 am

    Jeg er vel ca. like gravid som deg, og hvis det er noen trøst er det ikke bare du som har det sånn. Det med at det ikke går an å skynde seg, kom som en skikkelig overraskelse. Livet går i slow motion. Jeg tenker ofte når jeg kommer hjem fra jobb eller legger meg om kvelden, at det er jo bare en dag som denne, en vanlig dag, at jeg skal føde. Tenker at man når et point of no return og så plutselig er det over og så har det bare vært en dag som alle andre, for de fleste andre enn meg selv. Men hele greia er bare så absurd at det er vanskelig å forestille seg hvor vondt det skal bli. Går det an å ikke grue seg? Har fått mye terapeutisk hjelp av å se på Jordmødrene på nrk nett-tv, men det kan vel ha motsatt effekt også…

    • #2 by slikejenter on oktober 24, 2014 - 8:46 am

      Hehe, ja jeg har nok sett litt mye på føde-tv, selv om jeg har moderert meg litt. Det hjelper, og det hjelper ikke hvis du skjønner. Jeg maser nok mye om det også til de jeg kjenner som gidder å høre på, men jeg føler meg litt aleine i gravidboblen. Selv om jeg har en låvvli samboer, så er det vanskelig å formidle sammensuriet av følelser og tanker noen ganger.

      Jeg ble litt ekstra glad for kommentar fra deg, siden jeg leser bloggen din (fine bilder!) med glede, og har notert meg at vi er i samme båt. Gravidbåten. Yikes!

      God helg!🙂

  2. #3 by Glamourlegen on oktober 24, 2014 - 8:39 am

    Selv om min deilige lille skatt har vært hakket mer krevende enn gjennomsnittet, og sovet mange hakk mindre enn gjennomsnittet, så LOVER jeg at det er verdt det🙂 Og selv om fødselen heller ikke var noen dans på roser, så vil jeg mye heller føde enn å være gravid. Å være gravid var (for meg) et sant helvete. Alle har ulike svangerskap/fødsler/barselsperioder, og jeg får inntrykk av at de fleste tar utgangspunkt i seg selv når de kommer med råd. Dropper å gi deg noen råd jeg, men ønsker deg lykke til! Misunner deg ikke den fasen du er i nå, men skulle likevel ønske det var meg🙂

    • #4 by slikejenter on oktober 24, 2014 - 8:52 am

      Ja, jeg håper jo det er det. Siden denne graviditeten ikke var spesielt planlagt er den heller ikke svaret på noe jeg har drømt om, men mer noe jeg må takle (under mottoet: det vil helst gå bra, spørsmålstegn). Siden graviditeten varer mye lengre enn fødselen (ja, det få jeg jo håpe!) og det er tida etterpå som egentlig er det store ukjente, er det kanskje et litt skjeivt fokus jeg har. Men sånn har det blitt. Og det å ha et barn er så langt utenfor min fatteevne at jeg virkelig, hånden på hjertet, ikke greier å forestille meg hvordan det er. Bortsett fra slitsomt, for det sier alle. Men det er bra at andre sier det er verdt det, særlig andre som ikke bare har elsket å være gravid og har hatt noen utfordringer underveis. Øker troverdigheten🙂

      God helg!

  3. #5 by elriuhre on oktober 27, 2014 - 8:10 pm

    Åh, for en tid!!! For en tid. Det eneste man kan si for sikkert er at dette vil bli avløst av noe annet. Jeg er veldig spent på hvordan dere opplever det når babyen gjør sitt inntog i vår del av verden (den utenfor livmoren). Jeg ønsker deg gode dager/uker før fødselen, og jeg håper at fødselen blir fin.

Legg igjen en kommentar

