Hormonspiral

Ja, jeg vet det er et prevensjonsmiddel. Jeg vet det. Men det slo meg at det også er et utrolig passende navn på det som innimellom skjer: intens tristesse og fortvilelse over noe som kanskje ikke er så farlig. Alt tas i verste mening. Og tårene renner på de mest upassende tidspunkt (i en lett lutende yoga-posisjon, på vei ut fra t-banen, i kantina i lunsj-rushet).

Jeg ble målt og veid i dag. Det er en stund siden sist, og jeg vet jo ikke helt hvordan ting ligger an. Bortsett fra at magen ikke akkurat blir mindre. Da jordmor matja legger fra seg målebåndet, sier hun (tilfeldig?):
Hva veide du da du ble født?
Jeg var faktisk fire kilo.
Jeg lo litt (folk synes som oftest det er litt morsomt, at jeg var en tjukk, stor bebi, siden jeg nå er et ganske lite menneske. Ok, ikke akkurat nå, men til vanlig, minus magen). Jeg må vel si at jeg håper jeg ikke får noen giga-baby, jeg er liksom anomalien i familien, alle andre er over gjennomsnittet høye.
Ja, man får som oftest et barn som er tilpasset ens egen kropp. Men vi følger med, vet du.

Da jeg kikker på helsekortet* etterpå ser jeg hun har notert fødselsvekten MIN i et av feltene. Betyr det at jeg er unormal? At jeg kan vente meg en gigabebi? At jeg allerede nå har for stor mage? Er det noen som vet?

Om jeg ikke allerede var ubalansert (hormonelt), lei meg på grunn av kroppslige endringer, og generelt ikke spesielt høy på livet eller meg selv, så gjorde den helsekontrollen kort prosess. Jeg skulle virkelig ønske jeg bare kunne omfavne graviditetsgreiene, men alt kjennes bare fremmed og feil.

Graviditet er ingen skjønnhetskur, sa jordmor matja. Jeg synes i grunn det er verre å slepe rundt på et brustent humør enn en brusten kropp. Bare så synd at de to virker å henge så innmari godt sammen.

*Drøyt misvisende navn. Helselefsa, burde det hete. Et slingrete, tynt dobbeltark som krøller seg når du ser hardt på det. Ikke noe for sjusker som meg.

  1. #1 by Lene on september 2, 2014 - 6:50 am

    Neste gang hos jordmor/lege stiller du spørsmålet «Hvorfor spør du om det?» etter at du har svart på hvert av hennes spørsmål😉

    • #2 by slikejenter on september 2, 2014 - 8:53 am

      Ja! Det skal jeg gjøre, godt tenkt. Jeg ble tatt litt på senga, og det var nok en litt dårlig dag for meg også. Men man må kanskje øve seg litt for å bli en god pasient…🙂

Legg igjen en kommentar

