Trim for Bolla

Bolla – det er meg. Som min bedre halvdel uttrykker det: «du är inte tjock, baby. Du är bara RUND! Gravid är inte tjock».

Gravid er muligens inte tjock, men gravid føles tjock. Med jevne mellomrom har jeg små, personlige kriser når jeg oppgager at slik og sånn plutselig ikke passer. Det er forsmedelig.

Men – det skulle ikke handle om den innskrumpa garderoben min. Det skulle handle om trening. Eller TRIM, som jeg nå neste må kalle det. Jeg er nemlig gammel nok til å huske det spenstige tilbudet Trim for eldre som NRK kjørte i sin tid, da de bare var NRK, og ingen 1, 2 eller 3. Etter den tid har jeg alltid knyttet ordet «trim» til bevegelse som ikke fordrer svette, stølhet eller makspuls. Jeg har ikke drevet så mye med trim selv. Jeg har TRENT (med førnevnte komponenter på plass: svette, stølhet, makspuls).

Etter at jeg ble gravid har jeg fortsatt å trene, men det går stadig dårligere.

Nå er jeg en trimmer. Jeg trimmer. Derfor er jeg. Kanskje ikke helt nede på trim for eldre-nivå, men jeg nærmer meg. I går skulle jeg gjør en omvendt situp-sekvens (dere vet, sittende oppreist, bruke bekken og magemuskler for å senke overkroppen ned til du halvveis ligger, for deretter å løfte deg selv opp. S-a-a-k-t-e. Med en vektskive på brystet). «Stram magen», skrek instruktøren. «Navlen inn mot korsryggen!». Det gikk jo ikke i det hele tatt. Jeg lo litt for meg selv. Navlen inn, hoho! Hvis min navle kan sies å være på vei noe sted, kan jeg avsløre at det ikke en inn!

Jeg la fra meg vektskiven, tok noen repetisjoner uten vekt, men endte opp med å gjøre diagonale ben og arm-strekk, som er en klassisk preggo-øvelse for korsrygg. Også kjent fra Trim for eldre. Da jeg tuslet hjemover var det i trygg forvissing om at jeg ikke hadde overanstrengt meg, men med en viss uro over muskelsvinnet jeg vil oppleve i kommende måneder. Trim for Bolla gir kanskje bevegelse, men ikke så veldig mye mer.

  1. #1 by Anaruh on august 21, 2014 - 9:15 am

    I mitt første svangerskap var jeg mer eller mindre sengeliggende de 6-7 første månedene pga ekstremkvalme (og oppkast). På et tidspunkt var jeg så utrent at jeg nesten ikke orket å gå rundt blokka vi bodde i, og vurderte å rappe naboens rullator.

    Etter det ble det et barn til uten så mye trening i mellom, men etterpå! Jeg trente meg opp til tidenes form, både via trening, og bare det at man konstant må løpe etter en toåring, bære en baby, trille turer, løfte og serve disse små. Tror du kan ta det godt med ro; uansett hvor mye du trener vil magen bli rund mens babyen er der inne. Og hvis du vil kvitte deg med rundheten, og gjennvinne musklene etterpå, er det fullt oppnåelig. Se da bare på Fotballfrue…

    • #2 by slikejenter on august 21, 2014 - 10:32 am

      Hoho! Ja, jeg har vel ingen fotballfrueambisjoner, men det er jo fint å lese om dine erfaringer. Og jeg har flere venninner som er superspreke etter å ha født, og jeg er vel egentlig ikke så redd for at jeg skal forbli «rund», som min kjære diplomatisk sier. Men en ting er det man vet, også er det noe med det man føler. Jeg må ØVE meg på å tenke at det er greit å ta av vekter, løpe saktere, sykle roligere. Det har jeg sikkert bare godt av, for jeg kan få litt maniske tendenser innimellom. Så: puste med magen (som vi lærer på gravidyoga🙂 )

Legg igjen en kommentar

