What if?

Enn hvis – et spørsmål jeg stiller igjen og igjen, i nesten alle tenkelige situasjoner. Hva ville skjedd hvis jeg hadde gjort noe annet den dagen, som da virket helt ordinær, men som i ettertid ble avgjørende (av en eller annen grunn)?

Jeg har lest i sommer. Lest mye. Jeg har lest nesten alt det jeg tenkte, pluss litt til. Da jeg var på ferie var vi innom en av yndlingsbokhandlerne våre – en bokhandel med kun engelske bøker. Jeg gjorde flere god kjøp, men jeg vil gjerne anbefale en spesielt. Kate Atkinsons Life after life.

life-after-life-e1364310158304

Jeg vet ikke om noen kjenner Kate Atkinsons bøker fra før? Jeg leste debutromanen hennes, Behind the scenes at the museum fra 1995, etter en studievenninne gav meg den i presang. Jeg husker den bare vagt, men minnes stemninger, språklig styrke og en interessant historie.

Det byr Life after life på også, men på grunn av en utradisjonell oppbygging og en repeterende, nærmest insisterende struktur gir den et mye sterkere helhetsinntrykk. Historien kretser rundt Ursula, som dør – eller blir født – i 1910. Romanen kretser rundt «what if»-spørsmålet og skisserer alternative livshistorier for Ursula, alt etter hvilke valg hun tar eller hvilke omstendigheter hun befinner seg i. For de av oss som lar oss fascinere av «what if», som oppriktig funderer på tilfeldigheter versus skjebne er dette en lesverdig bok. Den er, når jeg tenker meg om, lesverdig uansett. Les anmeldelsen i The Guardian, kanskje den er en bedre teaser enn det jeg kan gi.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

