Alive, but not kickin’

Vi var nylig på ultralyd (den statsstøttede) og kunne – med en viss lettelse – se at ikke bare var det blitt «litt mer bebi», men også høre at alt så fint og bra ut. Legen kunne til og med fortelle at avkommet hadde en «pen munn» (!) og riktig antall fingre. De indre organene var inni, og hjertet hadde fire kamre. Tommel opp.

For meg så bebin svært sedat ut, der den lå. Kanskje slått ut av varmen, som sin mor. Kanskje har den arvet sin fars bedaglige disposisjon – hva vet jeg. Ved første øyekast tenkte jeg at den umulig kunne være i live. Men det var den altså. Alive, but not kickin’. -Gi den et par uker, sa legen.

Det er merkelig med ultralyd. Du ser bebin (fosteret?) på skjermen, du får høre målene, men alt er egentlig ganske abstrakt og grøtete. Samtidig som det er klart nok. Du ser det er et menneske. Men etterpå, når du tenker deg om, så er det veldig rart at den lille skapningen ikke er større en en litt forvokst paprika. Det er som å se Tom Cruise på film – bare omvendt. På tv-skjermen er han liten, men i virkeligheten en voksen mann (skjønt, av størrelse vel som en gjennomsnittlig norsk 13-åring). Bebin er liten på skjermen, men enda mindre i virkeligheten.

Jeg hadde en vond klump i magen hele tiden. Ikke fordi jeg var så redd for klumpfot som jeg på forhånd hadde annonsert (klumpfot på bebin, altså, ikke på meg selv), men fordi hele sykehusområdet gjorde meg litt panisk. Jeg blir alltid litt rar av sykehus, siden jeg har så liten erfaring med dem. De virker vennlige og skumle på en gang. Og jeg synes vel at et sted med så mange velutdannede mennesker kunne valgt en annen løsning enn å plassere kirkegården vegg i vegg med kvinneklinikken.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

