Retoxing

Innimellom føler jeg et sterkt behov for å rense kroppen. Ikke vaske den, det gjør jeg med jevne mellomrom uten særlige vansker. Men rense den innvendig. Dette behovet melder seg gjerne i januar, eller i perioder på sommeren der festivallivet har vært særlig belastende.

Jeg er ikke alene. Stadig ser jeg (på facebook) at folk detoxer herfra til glade jul. De kjører hvite uker/måneder, juicer, holder seg unna sukker/kjøtt/koffein i en periode. Og det føles bra. I alle fall etter at de innledende rundende med hodepine og abstinenser har gitt seg.

Nylig var jeg på et opplegg, der yoga, veggismat og økologi sto i fokus. Ikke bare det, vi skulle også gå lange turer, meditere og jaggu var ikke mobildekningen lik null. Ingen tv. Ingen radio. Ingen ytre stimuli. Med andre ord: vi ble tvunget inn i renselse. Jeg sier tvunget med alle mulige forbehold: vi meldte oss på selv, betalte med glede, kunne i teorien ha fylt lommene med kjeks og godteri og sekkene med vin… Men det gjorde vi ikke. Vi ble renset.

Det ble noen fine dager. Det som kanskje var aller mest digg var mangelen på sminke, og at ethvert sug ble parert med store mengder frukt og urtete. Hadde det ikke vært for at pollenallergien nådde nye høyder, ville jeg følt meg som en 11-er etterpå. Med allergi (og 15 myggestikk) ble det mer en sjuer (1-10 skala). Likevel.

Da jeg og venninna mi kjørte hjemover var vi skjønt enige om at det hadde vært en fin tur. Vi var også skjønt enige om at det skulle smake godt med noe kjøtt, bli digg å se en film, mens vi nøt et stort glass vin (henne) og en kaffe latte (meg).

Renselse er fint. Men avrenselse er heller ikke å forakte.

  1. #1 by sotengelen on juli 7, 2014 - 8:29 pm

    Etter litt detox er retox ekstra deilig!

    • #2 by slikejenter on juli 8, 2014 - 10:45 am

      Det første sukkerkicket kjennes ekstra herlig!😀

Legg igjen en kommentar

