Sommerlektyre

Helt siden jeg var en liten, nokså spjælete jente har jeg elsket å lese. Til omgivelsenes glede og bekymring: «Tenk at hun kan lese allerede!». «Hun sitter alltid med nesen i ei bok.» Sukk. Til lags aat alle kann ingen åpenbart gjera.

Der jeg kom fra var det ikke så kult å lese når du kunne spille fotball i stedet. Og kunne du ikke spille fotball, var du ganske sikkert ikke så kul. Jeg tror jeg bar min ukulhet helt greit – ingen sjelelige sår, varige mèn, ikke var jeg venneløs – og rådløs bare en gang imellom.

Men dette skulle ikke handle om barndommen. bortsett fra at siden da har ferietid (og vi husker vel alle de endeløse somrene som fantes før man begynte med slikt som sommerjobb?) vært lesetid. Jeg har pløyd meg gjennom et endeløst antall bøker i alle sjangre. Og selv om ferien er kraftig redusert, er det likevel noe litt endeløst over sommerdagene når man ennå teller juni, og terrassen, fluktstolen og isteen er så mye mer tilgjengelig enn i mars og april.

For meg er ferie altså lesetid. Og jeg ser at alle blogger (jeg liker) med respekt for seg selv har et innlegg om sommerlektyre. Jeg kan vanskelig være dårligere. Nå har jeg ikke satt opp en ordentlig liste, men har noen ideer. Og jeg falt veldig for Glamourbibliotekarens forslag om å blande høy- og lavpannet litteratur – variasjon er tross alt livets krydder.

I sommer har jeg for eksempel lyst til å lese:

The Silkworm: J.K. Rowling har definitivt livets forfatterrett etter Harry Potter-serien.

Bli hvis du kan, reis hvis du må: Helga Flatland blir sterkt anbefalt, og da skal ikke jeg krangle.

We were the Mulvaneys: Jeg har villet lese Joyce Carol Oates svært lenge, og et sted må man begynne.

Seierherrene: Har denne på lydbok, men vurderer å skaffe til veie et leseeksemplar. Har i mange år tenkt å lese Roy Jacobsen, kanskje skjer det i sommer.

Ellers: evigaktuelle Alice Munroe, litt lett Agatha Christie, kanskje noe russisk (hvis jeg føler at navnehukommelsen tåler det) og sikkert noe pop-vitenskap.

  1. #1 by muluohtu on juli 1, 2014 - 8:37 am

    Seierherrene (sammen med Vidunderbarn) er virkelig ekte sommerlektyre. Elsker å lese om Oslo på 60-tallet, men også om folk som kom til Oslo etter krigen og ble. Har du ikke lest (men det har du vel) Tove Nilsens Oslo-trilogi anbefales den i samme slengen.

    • #2 by slikejenter on juli 8, 2014 - 10:49 am

      Så bra! den ligger og venter på meg hjemme. Tove Nilsen leste jeg i min grønne ungdom, men det begynner å bli en stund siden… ellers burde jeg kanskje blåse støvet av Beatles, i påvente av filmen. Lars Saabye Christensen har jo også skrevet fint om å være i Oslo-sommeren. Takk for anbefaling!

      • #3 by muluohtu on juli 8, 2014 - 10:54 am

        Hvis du leste Tove Nilsen i din ungdom har du kanskje gått glipp av siste boka som kom ut i 2010 «Nede i himmelen». Ikke så mye en sommerbok som de 3 første.

  2. #4 by slikejenter on juli 8, 2014 - 11:09 am

    Den har jeg ikke lest! Men vel verdt å prøve?

    • #5 by muluohtu on juli 8, 2014 - 11:19 am

      Den var veldig fin, kan jeg si, uten å avsløre for mye.

Legg igjen en kommentar

