The times they are a-changin’

Bob Dylan skrev om noe ganske annet enn mitt liv da følgende ord fant veien til papiret:

Gather ’round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown

And accept it that soon
You’ll be drenched to the bone
If your time to you
Is worth savin’

Then you better start swimmin’
Or you’ll sink like a stone
For the times they are a-changin’

Men, man finner forståelse der man vil, er min erfaring. For the times are so definitely a-changin.

Det er nesten komisk å skrive dette, fordi det er en ganske lik versjon av meg selv som gjør det. Men rollen jeg skal inn i – den er ganske ny. Og deter en rolle jeg har ment en del om, uten erfaringsgrunnlag. Jeg skal bli mamma.

Ho! Det er merkelig å si det, skrive det, tenke det (jeg ler mens jeg skriver dette, så uvirkelig er det). Som dere sikkert skjønner, dere to som fortsatt leser, var ikke dette helt planlagt. Men vi valgt å ta tyren ved hornene, si: «skitt au» og lar det stå til. Det får briste eller bære.

Jeg er litt usikker på om jeg skal fortsette denne bloggen. Den har hele tiden vært intenst personlig, selv om jeg er anonym. Jeg ville skrive om meg selv, for jenter som meg selv. Og jeg vet ikke om det funker nå. Jeg gidder ikke bli mammablogg. Og jeg vet jeg kommer til å legge ut om alle mine angster (sier og mener alle), frustrasjoner og besettelser (jeg glor skremmende mye på gravide mager og googler «fødsel» og «revning» annenhver kveld. Det kan bli litt mye for de som før har lest mine mer eller mindre ironiske betraktninger om kollektivtransport, gutter/menn og medmennesker generelt. Kanskje måtte jeg bytte navn til «slike nevrotiske kvinner» eller «slike mødre» (igjen: hahaha!)

Men – jeg fikk en utrolig barnslig lyst til å fortelle om min nye tilstand til min minidel av bloggosfæren før jeg eventuelt legger inn årene. For det har vært det gøyeste så langt: Å fortelle det til mine nære og kjære. Jeg har blitt møtt med alt fra vantro til hysteri og gledestårer. Fascinerende hva en slik nyhet gjør med folk. Jeg er spent på hva tilværelsen gjør med meg.

  1. #1 by Anaruh on juni 20, 2014 - 9:38 am

    Gratulerer! Eller noe sånn? Jeg leser i alle fall bloggen din, og kommer til å fortsette med det hvis du fortsetter å skrive.

    Jeg vet ikke med deg, men min blogg har blitt «redningen» midt oppi alt det som har med barn og mammalivet å gjøre. Uten den tror jeg at jeg hadde bukket under…

    • #2 by slikejenter on juni 20, 2014 - 10:24 am

      Takk takk (gratulerer passer fint, selv om jeg er litt ambivalent noen dager i uken…😉 ) Ja – det tenkte jeg også. det er jo mye fin støtte å få i bloggosfæren, både for mødre og andre, så hvis inspirasjonen står meg bi er det nok ikke umulig at jeg fortsetter. Kanskjescorer noen nye lesere😉

  2. #3 by annikken - osloliv on juni 20, 2014 - 11:30 am

    Gratulerer!! Jeg tror mammabetraktningene dine hadde vært fine å lese. Ja, – for det er en voldsom omveltning. Men jeg ville aldri vært det foruten:)

    • #4 by slikejenter on juni 20, 2014 - 11:39 am

      Takk! Nei, jeg hører de færreste angrer… Og det er betryggende! Jeg har nok hatt et veldig STYR-fokus, som sikkert ikke er så sunt – men som samtidig kanskje gir meg en gledelig overraskelse…🙂

  3. #5 by S. on juni 20, 2014 - 12:38 pm

    Fortsett, vær så snill! Vil gjerne lese om dine angster og frustrasjoner og besettelser.

    Hilsen gravid i uke 8

    • #6 by slikejenter on juli 8, 2014 - 10:58 am

      Hvis du lover å svare og fortelle om dine😉

  4. #7 by Maria on juni 20, 2014 - 1:32 pm

    Åhh gud bedre, gratulerer så mye! Iiiik! Ja, jeg er en av dem med gledestårer, selv om jeg kun kjenner deg via blogg. Hihi, så fantastisk🙂 Det hadde vært veldig festlig om du fortsatte med sporadiske oppdateringer, med eller uten babynytt.

    Du er jo fremdeles ei slik jente, sier nå jeg.

    Lykke til, break a leg (ehh…) og ikke revn for mye.

    • #8 by slikejenter on juli 8, 2014 - 10:58 am

      Jeg er nok det. skal prøve å holde meg mest mulig samla🙂

  5. #9 by KJ on juni 20, 2014 - 3:08 pm

    Åh, jeg ble så glad da det omsider kom et nytt innlegg! Vær så snill og ikke legg ned, mammablogg eller ikke. Det er for godt til å ikke eksistere.
    Og, gratulerer! Dine bekymringsfrie dager er nå talte🙂

  6. #10 by Hilde Haugen on juni 20, 2014 - 6:48 pm

    Gratulerer! Og vær så snill, fortsett å skrive! Du skriver så godt og underholdende!🙂

  7. #11 by Sulvis on juni 20, 2014 - 9:41 pm

    Gratulerer! Dette var hyggelige nyheter! Lykke til – og ikke slutt å blogge!

    • #12 by slikejenter on juli 8, 2014 - 10:59 am

      Takk! Det ser ut som jeg fortsetter en stund til.

  8. #13 by Elisabeth on juni 20, 2014 - 10:13 pm

    Åh, woow, gratulerer! Jeg elsker bloggen din, håååper du fortsetter å skrive! Jeg er en trofast leser!

    • #14 by slikejenter on juli 8, 2014 - 10:59 am

      Så fint! Det er rolige dager i sommer, og skrivelysten har kommet tilbake. Hurra!

  9. #15 by Myrsnipa on juni 21, 2014 - 7:12 am

    Gratulerer!! Stor stas! Det er gøy, slitsomt og utrolig spesielt å ha produsert et menneske! Og ventetiden byr på mange morsomme tanker, så jeg håper du blogger litt.

  10. #17 by plosiv on juni 21, 2014 - 10:39 am

    Så gøy, så gøy, gratulerer så mye med tider som forandrer seg og den voksende magen og det lille mennesket som bor der inne! Det er et heldig barn som får deg til mor.

    (Det har vært så gøy å følge deg og betraktningene dine i årene som har gått, og jeg må innrømme at jeg håper du ikke legger vekk tastaturet fullstendig, for det du skriver er interessant uansett hva det handler om. Måtte bare si det.)

    • #18 by slikejenter on juli 8, 2014 - 11:00 am

      Hoho, takk! Det vil vise seg hvordan det går, men jeg skal holde dere oppdatert, i alle fall🙂

  11. #19 by Tine on juni 22, 2014 - 11:12 am

    Gratulerer så mye! Håper at du vil fortsette å skrive litt innimellom, du har så fine skildringer, betraktninger og historier å fortelle og det er alltid en glede å lese!

  12. #21 by Elisabeth on juni 22, 2014 - 3:02 pm

    Åh! Grattis! Jeg håper også du fortsetter å blogge:)

  13. #23 by slikejenter on juni 22, 2014 - 7:35 pm

    Kjære fine folk: Takk! Som dere ser fant jeg plutselig inspirasjon i angsten. Og det er fint å kunne kanalisere tanker, sånn at jeg ikke støter fra meg alle jeg kjenner sånn til daglig. Og det hender jo jeg tenker på litt andre ting også…🙂

  14. #24 by elriuhre on juni 23, 2014 - 7:37 am

    Gratulerer!!!🙂 Så utrolig gøy.

  15. #26 by Glamourlegen on juni 23, 2014 - 4:59 pm

    Herlig, hurra og gratulerer så mye! Dette blir helt rått! For all del, skriv, skriv, skriv! Vi tåler (og kan sikkert relatere, endel av oss til) babybobla. Man får for en periode et noe mer snevert syn på ting (dvs for meg 9 mnd før og 9-10 mnd etter fødsel, halloooo bommullshuemammakjærlighetssøvnmangelhjerne), men så føler jeg at verden bare vier seg ut. Liksom; nå er jeg både gamle meg + nye meg + mamma, hvis du skjønner. Min er drøyt 13 mnd, og nå er faktisk jobb (fag), politikk og samfunn enda mer spennende enn det har vært før. Ikke sikkert jeg sitter på fasiten for hvordan man blir altså, men, jo, jeg har trua på deg. Heia!

    • #27 by slikejenter on juli 8, 2014 - 11:01 am

      Godt å høre! Jeg håper jeg ikke forblir i noen boble, men det vil jo vise seg… Og takk!

  16. #28 by Silje-Maria on juni 23, 2014 - 8:01 pm

    Gratulerer så utrolig mye. Det kommer til å gå bra – kan jeg, kan du😉
    Dessuten: skriv! Plis!

  17. #30 by Lene on juni 26, 2014 - 1:14 pm

    Først og fremst gratulerer!
    Og hvis du blir mammablogg, så kunne du jo krydret hvert innlegg med et retroinnlegg, som er stikk motsatt av det du skriver om den dagen? Og da tenker jeg på en link til et innlegg fra ditt gamle (single) jeg…😉

    • #31 by slikejenter on juni 26, 2014 - 1:34 pm

      Godt tips! alltid morsomt å grave i arkivet. Og takk🙂

  18. #32 by neverendingcircles on juni 27, 2014 - 12:33 pm

    Gratulerer! Jeg leser bloggen din og kommer til å fortsette med det😉

  19. #34 by S. on oktober 2, 2015 - 11:51 am

    Vet ikke om du ser kommentarer til gamle poster, men ville bare si at det er moro å lese gravidpostene dine! Gøy at du skriver om ting jeg kjenner meg igjen i – og som jeg ikke har hørt så mange andre si/skrive. Ikke sikker på om jeg tør å lese de nyere postene ennå…

Legg igjen en kommentar

