Jeg tror han reserverte seg

Jeg har aldri vært et flokkdyr, i alle fall ikke midt i, jeg foretrekker å henge litt i utkanten av flokken, sånn at jeg kan stikke når jeg må.

For jeg må stikke av og til. Men så, av og til, må jeg gå med flokken.

Jeg leste Sigrid Bonde Tusvik i Dagsavisen og tenkte at, jo, hun har rett. Det er mulig vi må snakke mer om abort. Vi må gå litt i flokk når det gjelder denne saken. Det trengs. Jeg vet det trengs fordi jeg kvier meg for å ta det opp med kjæresten min når det er naturlig, som om jeg ville nølt med å ta opp noe annet. Da jeg tok abort. Og han er feminist, han vet det, og dømmer meg ikke. Tror jeg. Kanskje er det jeg som dømmer meg, fordi jeg tok abort uten anger. Med mye annet, men aldri anger.

Jeg husker da jeg ringte legen, ringte opp til ham, nede fra kjelleren jeg befant meg i. Du kan bestille time selv, sa han. Du trenger ikke snakke med meg. Han hadde nok rett i det. Jeg tror ikke jeg trengte å snakke med ham.

Det er noen år siden, jeg har ikke samme lege og det meste har forandret seg. Ikke minst min egen refleksjon rundt hele opplevelsen. For det var først nå, etter reservasjonsdebatten, at jeg skjønte at jeg ikke ble henvist, men avvist.

For litt siden fikk jeg en tanke: Jeg kunne hatt et barn som snart skulle begynne på skolen. Det kjentes absurd og fremmed. Jeg tenkte på den perioden og alt som var vondt. Jeg hadde mange venner å snakke med, aldri en lege. Ville det hjulpet? Kanskje ikke. Sannsynligvis ikke.

Men i en sårbar posisjon er det en hårfin balanse mellom henvisning og avvisning. Og er det noen man ikke trenger da, er det mer av det siste.

  1. #1 by Anaruh on februar 28, 2014 - 6:23 pm

    «Jooo, jeg er jo lege, og jeg skjønner du er syk. Men jeg liker ikke å skrive ut medisiner jeg, jeg har reservert meg mot det. Jeg setter bare på plaster…»

    Jeg skjønner hele greia med at en lege skal redde liv og ikke ta liv, men sånne problemstillinger bør man vel ha tenkt gjennom før man velger å bli lege?

    Tøft av deg å fortelle. Og så tenker jeg; hva er det å angre? At man tok ansvar både for seg selv, en potensiell far og et barn man ikke hadde ønsket seg? Etter at jeg ble mor selv har jeg skjønt at det å ha barn er et enormt mye større ansvar og mye mer jobb enn jeg trodde på forhånd. Å dømme noen som ikke ønsker seg dette (der og da, i det minste) ut fra sine egne erfaringer funker ikke. Og så lenge selvbestemt abort er tillatt ved lov, synes jeg ikke at en lege skulle ha mulighet til å reservere seg mot å henvise videre. For meg er det å nekte å gjøre jobben sin, og dermed grunnlag for oppsigelse.

    Hilsen strenge-Anaruh😉

  2. #2 by Lammelåret on mars 2, 2014 - 12:04 pm

    Godt skrevet!

    Om du ble avvist, vet ikke jeg, men jeg tenker at en viktig jobb legen har, er å være en samtalepartner til den som er i en vanskelig livssituasjon og så veilede ut fra pasientens behov og egen fagkunnskap. Over alt dette, og i alt dette, skal legen være profesjonell og ikke la private følelser og holdninger overskygge profesjonaliteten sin.

    Jeg ønsker deg alt godt!

  3. #3 by slikejenter on mars 3, 2014 - 12:18 pm

    Takk for det! Dette er jo flere år siden, og ikke noe jeg tenker på til daglig. Men i det siste, med diskusjonen rundt reservasjonsretten som blusser opp, har jeg reflektert rundt min egen opplevelse på en litt annen måte enn før. Om legen bare var travel eller om han faktisk «reserverte seg» vet jeg ikke. Men jeg fikk ingen medmenneskelig støtte, noe man burde kunne regne med når man griner på telefonen (uansett hvem som er i andre enden).

    Jeg vet ikke hvor mye medmenneskelighet og «kundebehandling» vektlegges på medisinstudiet, men jeg tror dessverre ikke alle praktiserende leger er like bevisste på hvordan pasienten påvirkes av deres fremtreden.

Legg igjen en kommentar

