Anbefalinger

Selv setter jeg veldig stor pris på anbefalinger. Jeg legger nok i overkant stor vekt på dem noen ganger, som om en godkjenning fra bekjente automatisk skaper nye favoritter hos meg selv. Om det er hudpleie, filmer, bøker, treningsformer, butikker, restauranter… Jeg liker godt at noen setter et kvalitetsstempel på noe før jeg selv tester det.

Et enkelt menneske.

Nuvel. Poenget i dag er at jeg også liker å anbefale for andre. Særlig hvis jeg tror det er noe ikke alle oppdager med en gang. Jeg skal ikke anbefale kaffen på Java eller kakene på Pascal. For eksempel.

Men jeg har noen her:

The Act of Killing. Herregud for en film. Noe av det mest fascinerende jeg har sett, om en for meg ukjent historisk urett, som fortsatt har ringvirkninger i Indonesia. Medlemmer av en tidligere gangstergruppe, eller paramilitær bøddelgjeng, skal etter eget forgodtbefinnende gjenskape scener fra utryddelsen av kommunister på 60-tallet. Dypt forstyrrende scener blandes med absurde øyeblikk. Om menneskers virkelighetsoppfatning, ondskap, brutalitet, ettervirkninger av traumer og spørsmålet om anger.
Dette kan du få: Ny innsikt, gode diskusjoner og ufrvillige latterutbrudd.

En halvtimes pause – hver dag. Når jeg merker at jeg nærmer meg tilstanden «sprekkeferdig lemen» vet jeg at det er på tide å roe ned. Og ja, da er det fint å gå en tur, slappe av, snakke med venner. Men for meg er det eneste som faktisk roer meg ned meditasjon. Forskning mer enn antyder at det kan være posistivt for annet enn «nervene». Noen blir fjerne i blikket når jeg sier ordet meditasjon, så kall det gjerne noe annet. Jeg pleier å stille klokka, sette emg ned i en stol, lukke øynene og puste. Inni meg gjentar jeg en metodelyd (acem-varianten), mens andre bare fokuserer på pust, et indre bilde, gjentar et mantra etc. Hver mann, sin høne.
Dette kan du få: Ro som hjelper.

Bulldosersko Dessverre kom snøen – og med den kulda. Og med den, snart, et væromslag om en… tja to-tre ukers tid, og så blir verden våt, glatt og trist. Det betyr at jeg må legge bort stilen og være litt praktisk For noen år siden fant jeg tidenes beste bulldosersko hos Lillevinkel. Bumper! sjelden har vel et navn passet bedre – der er faktisk som støtfangere for føtter i snø, i slaps og allment elendighetsvær. De krever nokså tynne legger (noe jeg ikke har), men med litt vilje og sterke fingre får man opp glidelåsen. Tjukke, solide gummisåler, og et vell av varianter. Jeg er ikke sponset, men siden et par tåler mange sesongers knallhard bruk er det helt ok.
Dette kan du få: Tørre føtter.

Morgenbladet. Verdens beste avis i Norge. Krever sin leser, men gir igjen. Elsker bl.a. matreportasjene og Ulrik Eriksens syrlige filmanmeldelser.
Dette kan du få: Innsikt. Og følelsen av at du er smartere enn du egentlig er.

Le Benjamin Fransk mat til å dø for i tjukkeste Oslo. Fantastisk hyggelig service, og varm, fin stemning. Like hyggelig med svigers, som med kjæresten eller venner.
Dette kan du få: En fin kveld. En takknemlig gane.

  1. #1 by Elri on januar 22, 2014 - 9:24 am

    Hahaha!🙂 Jeg har heller ikke tynne legger. Men jeg elsker meditasjon! Jeg VET at det har endret mye for meg. Kontakten jeg har fått med kath, gjennom å meditere en halv time hver dag over lang tid. (enkel Kath-meditasjon) Mmm, har lyst til å gå på Le Benjamin! Hadde glemt det, så takk for påminnelsen. En liten fransk date? Jatakk!!!

    • #2 by slikejenter on januar 23, 2014 - 7:31 am

      Kath-meditasjon…? Noe jeg bør kjenne til?🙂

  2. #3 by eliiseroe on februar 12, 2014 - 8:51 am

    Morgenbladet❤ Herlig mix av anbefalinger her, og en del av dem er absolutt verdt å teste ut. Le Benjamin må definitivt testes ut neste Oslotur.

Legg igjen en kommentar

