Litt mer, litt mindre

Av og til blir jeg helt matt av alt jeg ikke vet. Alt jeg ikke har fått med meg. Virkelig, som slått til jorden (med en fjær), og enda mer matt ved tanken på hvor mye tid det ville tatt å bli så oppdatert jeg helst ville vært. På alt mulig. Og den videre tanken: hvis jeg hadde brukt så mye tid på det, ville det tatt like lang tid å videreoppdatere meg.

Den som sa at jo mer man kan, jo mer vet man at man ikke kan (eller noe slikt) hadde rett. Jeg føler oppriktig at jeg blir stadig dummere, og at hjernen min bli stadig fullere. Og det er ikke bare snakk om kunnskap.

Når hørte jeg på en hel, ny plate sist? Lette meg fram til noe spennende på biblioteket? Ringt, eller skrevet en lang e-post til noen jeg ikke har snakket med på kjempelenge? Det kan jeg ikke huske. Før gjorde jeg det hele tiden. Hva har skjedd?

Det kan hende jeg jobber mer. Prokrastinering er fortsatt en av de tingene jeg naturlig eksellerer på, men siden det ikke går an å fake så mye i årntlie jobber, må jeg faktisk egne store deler av dagen til det som står i stillingsbeskrivelsen min. Før brukte jeg enormt mye prokrastineringstid til nettopp slikt (hysj. ikke si noe til staten eller Nfr).

I høst har jeg hatt så mye å gjøre at alt av overskudd har gått til det jeg vet og det jeg orker. Altså har jeg lest bøker, men ingen som utfordrer meg. Jeg har ikke reist noe sted, helgene mine har bestått av jobb og sofaligging (stort sett). Jeg har hørt på den samme musikken, den som funker. Sett serier som krever lite.

Kanskje bryr jeg meg mindre?

I 2014 skal jeg derfor:

Reise mer. Til Trondheim og Bergen, til minst to nye land. Til London. Og mot slutten av året: noe skikkelig eksotisk (så eksotisk at jeg ikke vet hva). Litt alene, litt sammen med andre.

Høre mer. En ny låt, plate eller artist. Hver uke. Hvis jeg husker.

Se mer. På det rundt meg. Få med meg en utstilling eller to. Se film som ikke er obvious.

Lese mer. Eller kanskje ikke mer (jeg leser mye). Men annerledes. Ikke vanelese, men jakte på nye ting. Få noen tips, oppdage en ny forfatter, et nytt tema. Snakke om det jeg leser.

Henge mer. Vennene mine, som jeg ikke har sett så mye til i høst (travle, salrygga høst). Skrive flere mailer, bare fordi jeg har lyst. Bli bedre kjent med dem jeg kjenner litt, men digger. Nye folk.

Planlegge mer. Ikke bli hysterisk, men lage noen lister som hjelper meg gjennom arbeidsoppgaver og demper stress.

Jeg skal også:

Vegetere mindre. Avslapning er fint. Men det får være grenser, man kan slappe av uten å bli en grønnsak.

Stresse mindre. Roe meg. Puste.

Jeg vil ikke ha noen sukk/okk/akk-tanker om 2014. Jeg skal gjøre det jeg er komfortabel med, og det som gjør meg godt.

  1. #1 by sotengelen on januar 6, 2014 - 3:20 pm

    En kan høre musikk mens en prokratinerer… Det er deilig!😀

  2. #3 by Elri on januar 7, 2014 - 4:52 pm

    Heia fine du! Godt nyttår! For et deilig innlegg. Nyter å lese bloggen din. Alltid enten morsomt/inspirerende/interessant (eller alle ting på en gang) å høre om deg og hvor du er. Kan relatere til mange av de tingene på lista. Først og fremst, viktigheten av det å faktisk kjenne etter hva man vil og hva man savner i livet, og gjøre noe med det.❤❤❤ 2014 er en svæææær bølge! Og det er bare å gripe sjansen og surfe på den!

    • #4 by slikejenter on januar 8, 2014 - 12:43 pm

      Elri! Så hyggelig med kommentar fra deg🙂 Nå ser jeg at du har begynt å blogge igjen, om noe sunne fine greier. Skal straks (eller i alle fall ila snart) lese. Gleder meg!

      • #5 by Elri on januar 19, 2014 - 9:31 pm

        Hihi! Blogging❤ Koselige og spennende og fantastiske greier, av og til.

Legg igjen en kommentar

