Vi som presser oss mellom

Jeg er ikke en spesielt påtrengende person, verken fysisk eller emosjonelt. Det synes jeg er en lite sjarmerende egenskap, og prøver etter beste evne å ikke irritere andre (her kan dere høre for dere en mann – svenske? – som snøfter ironisk).

Men jeg har begynt å gjøre et unntak. På t-banen.

Jeg bor ved en av midt-i-stasjonene, altså ikke på begynnelsen av linja der alle får plass, eller på en av de siste stasjonene inn mot sentrum, der det strengt tatt ikke er så farlig å stå, siden man skal av nesten med en gang. På midt-i-stasjonene er det sjelden god plass i rushen. Men det er som oftest plass. En del av den ledige plassen opptas dog av vesker, sekker, eller folk som fortrekker å sitte på to seter i stedet for det mer konvensjonelle ett. Og jeg mener: hvorfor ikke? Hvorfor spre kroppen sin over to seter, for å få litt mer luft mellom seg og sidemannen, eller -kvinnen. Hvorfor ikke la sekken hvile, den vil helst ikke sitte på fanget, det har den sagt selv.

Før nøyde jeg meg med å sende slike plassopptagere stygge blikk. Nå, derimot, smiler jeg til dem mens jeg presser meg ned på midt-i-setet, der de egentlig ikke hadde plass til så mye som en hamster. Og registrerer med stor tilfredsstillelse oppgitte blikk i øyekroken. These three seats are big enough for the both of you. And me.

  1. #1 by Myrsnipa on januar 2, 2014 - 4:43 pm

    Hvis jeg får til slipper jeg en fjert idet sånne som deg trøkker seg inntil meg. Bare sånn for å ha det gjort. Ellers er jeg stort sett et høflig menneske, jeg bare har en litt romslig intimsfære.

    • #2 by slikejenter on januar 6, 2014 - 3:10 pm

      Haha! Jeg har en ganske romslig intimsfære selv, men legger den litt til side i det jeg trer inn på t-banen. Jeg har ingen forståelse for de som lar andre stå fordi veska deres skal få sitte. Ellers er jeg jo et ganske lite menneske, så jeg tror stort sett ikke jeg er den verste av mellomtrøkkerne😉

  2. #3 by koffeine on januar 2, 2014 - 8:15 pm

    Du har min fulle støtte for denne praksisen!

    • #4 by slikejenter on januar 6, 2014 - 3:11 pm

      Takk! Jeg ser ruter klemmer til med en høflighetskampanje i disse dager, og det kan hende det hjelper. I morges var det i alle fall flere ledige seter, og mange med veske på fanget. Hurra!🙂

      • #5 by koffeine on januar 6, 2014 - 3:13 pm

        Den kampanjen trengs! Blir stadig paff over hvor tankeløse/egoistiske/bevisstløse folk er.

  3. #6 by sotengelen on januar 6, 2014 - 3:19 pm

    Jeg stiller meg opp og ser på dem – til de flytter sekken/veska/posten/beina. Så frekk er jeg!😉 Smiler pent da…

    • #7 by slikejenter on januar 8, 2014 - 12:45 pm

      Det er en veldig fin – og høflig strategi🙂 et smil tar brodden av det meste. Kan (men bør ikke) brukes for å skape ledige bord på kafeer😉

      • #8 by sotengelen on januar 8, 2014 - 12:48 pm

        På kafé får folk lov å sitte i fred.😉

Legg igjen en kommentar

