Og dessuten: Døde fedre

Jeg er i besserwissing-anbefalingsmodus om dagen. Kanskje fordi jeg vil at noen skal anbefale den perfekte sommerboken til meg. Helst sommerbøkene, i og med at 14 av feriens dager skal tilbringes med familier. Først hans. Så min. Da må man ha litteratur å flykte inn i. Good golly, hvordan skal dette gå?

Døde fedre viser ikke til våre fedre, som begge fortsatt vandrer på jorden i litt varierende stand. Nei, Døde fedre er en bok, en samling portrettintervjuer gjort av DNs Jens M. Johansson. Siden jeg ikke leser DN på lørdager (hvorfor? det må jeg begynne med), var alle helt nye for meg. Og selv om man sikkert kan irritere seg over noen litt repeterende spørsmål, er det en fin tekstsamling. 15 kunstnersjeler forteller litt om seg selv. Noen av dem, helt ukjente for meg, viser litt rare, men sympatiske sider. Alle utleverer en slags sårbarhet, som man kanskje ellers ikke tenker over at såkalt vellykkede personer har.

Av og til får man bare lest noen sider i en bok, før man nå bade eller sove. Da er vel denne boka perfekt. Og jeg? Jeg ble nesten litt forelska i Jon Fosse.

Jens M. Johansson:
Døde fedre
216 sider
Tiden

  1. #1 by Kamelrytterske on juli 3, 2013 - 10:36 am

    Arto Paasilinna
    Harens år
    Lydbokforlaget

    Ikke akkurat fra siste bokhøst, men finnes sikkert på biblioteket, også i papirutgave.
    Koselig odyse gjennom Finlands skoger og sjøer, på tross av finnenes hang til å drikke vodka og heimert i store mengder til de mest upassende tidspunkt

    • #2 by slikejenter on juli 3, 2013 - 11:28 am

      Den har jeg lest! Men tar med glede imot flere tips🙂 God sommer!

  2. #3 by Lene on juli 3, 2013 - 1:18 pm

    Jeg holder på med den som fikk P2-lytternes romanpris. Den har et fiffig format, og er absolutt lesbar så langt, Pedro Carmona-Alvarez: Og været skiftet og det ble sommer og så videre.

    Ellers har jeg akkurat lest Saving CeeCee Honeycutt (CeeCee Honeycutts reddende engler – Beth Hoffman), den var veldig fin, selv om det ble litt tårer (hvis du likte bienes hemmelige liv, anbefaler jeg ihvertfall denne).

    Godeste Paasilinna har jo skrevet en rekke bøker, og alle er gode underfundige bøker. Kan også anbefale litt krim fra samme område «Mannen som døde som en laks» av Mikael Niemi. God svensk/finsk humor der og.

    Alle disse er relativt lette bøker, som egner seg i håndvesker når man reiser rundt på ferie…

Legg igjen en kommentar

