The killing time

Regner med de fleste er på sommertid nå. For meg vil det for eksempel si: lavere tempo, mindre klær, slappere ambisjonsnivå, tjukkere bøker og flere myggstikk. Myggstikkene var ikke noe jeg ønsket meg, men likevel fikk etter hva jeg vil karakterisere som en delvis vellykka markatur i går. Det er ikke bare på veien man må falkeblikke for å få med seg alle avkjøringer. DNT er nokså gjerrige med blåmalingen sin, og da får man vade litt i myr, da. Takk for det, DNT.

Jeg blogger nå så sporadisk at jeg knapt forventer noen lesere. Men OM noen likevel titter innom, ser jeg på det som min borgerplikt å opplyse om min siste besettelse. Ja, det er er besettelse. Jeg vil si det, selv om jeg fungerer relativt normalt, sånn stort sett. La meg gi dere litt bakgrunn:

For noen år siden begynte man å importere danske substantiv-serier* i stor stil. Folk ble helt gale. Det var en periode alt jeg hørte om, at en sesong av Borgen eller Forbrytelsen skulle begynne, eller at Broen innfridde alle forventninger. Som vanlig gikk jeg da inn i min fjerde trassalder og nektet å se noe som helst.

Etter at jeg nå har blitt samboer med en tv-motstander**, som kun ser filmer eller tv-serier han selv har valgt – når det passer ham – har jeg oppdaget hvor mye tid jeg tidligere har brukt foran skjermen i tosomhet med den jeg til enhver tid har befattet meg med. Det er faktisk ganske koselig å sitte og se noe sammen, enten det er en film eller hva som helst. But alas. Vi har i tillegg ganske ulik smak, og det eneste vi til når har vært enige om er at Game of Thrones må ses alltid. Men GoT sendes ikke i utrengsmål. Ergo har vi lett etter serier vi begge kan se.

Svensken foreslo at jeg skulle sjekke den amerianske versjonen av Forbrytelsen, siden sesong tre var i gang – og han da kunne «vente» på meg. Jeg var skeptisk. Til amerikanske remakes generelt. Og til amerikanske remakes av filmer og serier jeg ikke ville se i originalversjon spesielt.

Dette biter jeg nå i meg. For The Killing (Forbrytelsen) er kanskje den beste serien jeg har sett noen gang. Ikke siden Sopranos eller Mad Men har jeg hatt en sånn umiddelbar følelse for en serie. Og siden dette i tillegg er krim, blir det et ekstra element av besettelse. Det er bra det er sommer og sommertid, for jeg vil bare se The Killing.

Den går visst på Netflix. Jeg anbefaler.

*Tv-serier der titlene utelukkende er substativ i bestemt form.
**Motstander av kanalene, ikke av selve apparatet.

  1. #1 by Sulvis on juli 1, 2013 - 5:11 pm

    Takk for tips! Og ja, jeg henger ennå med. Blogg gjerne oftere! I’m a fan.

    • #2 by slikejenter on juli 3, 2013 - 6:49 am

      Kommer nok sterkere tilbake etter ferien! Og The Killing fins visst på Netflix🙂

  2. #3 by Astarkvedja on juli 2, 2013 - 7:57 am

    Så fint å høre at du har det bra!😀

    • #4 by slikejenter on juli 3, 2013 - 6:51 am

      Yes – nå er jeg da ferdig med sesong 1 og livet kjennes litt tomt. Men kjæresten min har lovt at jeg ikke blir uglesett hvis jeg ser en episode om dagen mens vi er på hytta til familien hans (vil ikke bli hun der rare norske som bare stirrer på en skjerm).

  3. #5 by sotengelen on juli 2, 2013 - 8:14 am

    Selvsagt leser vi.😉

    God sommer!

    • #6 by slikejenter on juli 3, 2013 - 6:51 am

      Så fint! God sommer til deg au🙂

  4. #7 by koffeine on juli 2, 2013 - 8:21 am

    Vi har akkurat begynt å se Broen, og det er også veldig, veldig bra. Anbefales! Nyt sommertida!

    • #8 by slikejenter on juli 3, 2013 - 6:52 am

      Jeg så en episode av det når den gikk på tv, men syntes hun dama var så enerverende at jeg ikke gadd. Kanskje jeg skal gi det en ny sjanse? God sommer til deg🙂

      • #9 by koffeine on juli 3, 2013 - 7:37 am

        Haha, og jeg som synes hun er det beste med hele serien! (Hvis du mener Saga, altså.) Stemmer for at du gir det en ny sjanse! Eller bare koser deg med en annen serie du vil se🙂

  5. #10 by muluohtu on juli 2, 2013 - 8:45 am

    Med bloggen din i rss-feeden går vi aldri glipp av det du skriver🙂

    Og når det kommer til «danske substantiv-serier» tror jeg dere begge ville ha glede av «Riget» – dansk mystisk serie fra 15 år siden (eller noe sånt). Om dere ikke allerede har sett den.

    • #11 by slikejenter on juli 3, 2013 - 6:53 am

      Jeg er stor fan av Riget, har sett den i flere omganger, og prøver også å selge den inn hos min bedre halvdel🙂

Legg igjen en kommentar

