The kitchen nazi

Det å bli samboer har allerede lært meg mye nytt om meg selv. Dessverre har jeg ikke lært at jeg er søt, avslappa, raus og trivelig – sånn som jeg har trodd. I stedet har jeg lært at jeg er nokså kjip, utålmodig og har et overraskende stort kontrollbehov, særlig på kjøkkenet.

Makan. Tidligere, når jeg har ramset opp mine positive egenskaper (først og fremst på jobbsøknader, ellers er det relativt lite bruk man har for å snakke varmt om seg selv) har det nettopp vært dette jeg har snakket om. Fleksibel, har jeg sagt, og smilt velvillig. Laidback, har jeg føyd til, hvis jeg har følt meg vill og gal.

Og det er mulig jeg akkurat på arbeidsplassen kan være både fleksibel og laidback. Jeg kjenner jo at det er møter der vi tar opp spørsmål som innimellom gir meg forståelse for libralistiske argument mot byråkratiet (seriøst? bruker vi skattepenger på å diskutere DETTE?). Men stort sett er jeg omgjengelig og blid, synes jeg noen er teite, så holder jeg stort sett kjeft. Og jeg er ganske tålmodig, og aksepterer at folk gjør ting i ulikt tempo.

Men så kommer jeg hjem. Og jeg tenker: hadde han sett meg på kjøkkenet ville nok Adolf Hitler ønsket meg hjertelig velkommen som medlem av sitt parti. Det oser ryddighet og effektivitet i alle ledd, og alle oppgaver utføres nøyaktig og nådeløst. Og det er litt ironisk, siden jeg i alle andre rom er like rotete som en hvilken som helst tenåringsgutt. -Baby… sa kjæresten min en dag.. -Varför ligger klädarna dine i så MÅNGA högar? (Som man roper i skogen får man svar). Men kjøkkenet… Jeg blir lykkelig av et ryddig kjøkken. Et rotete soverom, bryr jeg meg lite om. Men kjøkkenet skal ryddes og det med en gang. Dessuten har jeg et matlagingsmønster jeg alltid følger. Jeg har lagd mat i mange år, jeg hakker og kutter, og steker og koker, og mens jeg gjør det, så rydder jeg underveis. Chop-chop-chop. Effektivitet. Jeg lever som jeg lærer (i alle andre rom? jeg forvandles til en slapp melsekk).

Akk ja. Ingen er perfekte, men når du blir samboer er det plutselig noen som ser de særeste sidene dine. Har du truffet en stasperson velger de likevel å bli.

Jeg avslutter med noen glimt av en gammel kjenning.

  1. #1 by koffeine on mai 27, 2013 - 2:52 pm

    Hehehe. Jeg er litt på samme måte. Må rydde samtidig som jeg lager mat, og jeg blir nesten deprimert av å stå opp til rotete kjøkkenbenker. Klær på soverommet er det mindre farlig med.

    • #2 by slikejenter on mai 28, 2013 - 11:24 am

      Jeg VISSTE at jeg ikke var alene om dette! Og det aner meg (fordomsfullt) at det er noe kjønnsbestemt som ligger bak.

  2. #3 by Kamelrytterske on mai 27, 2013 - 3:46 pm

    Kanskje like greit?

  3. #4 by Helene on mai 27, 2013 - 5:41 pm

    I feel you på kjøkkennazi tendensene altså. Har vært samboer med en kokk i mange år, som kokk var han vant med at noen alltid vasket etter han (oppvaskhjelpen). Førte til katastrofer om vi skulle samarbeide på kjøkkenet, der jeg er TVERT på med vasking og rydding så snart redskapet er brukt, og han bare slengte det i vasken. GAH, pain.

    • #5 by slikejenter on mai 28, 2013 - 11:25 am

      Hehe, så VANVITTIG irriterende. Skulle jo tro at kokker hadde ordning og reda på kjøkkenet.

  4. #6 by sotengelen on mai 28, 2013 - 7:20 am

    Bare vent til dere skal legge parkett…

    • #7 by slikejenter on mai 28, 2013 - 11:27 am

      Håhå, nei du. DER kjenner vi begge vår begrensning. Male – ja. Alt annet? Nei. vi mangler både motivasjon og skills.

      • #8 by sotengelen on mai 28, 2013 - 11:30 am

        Lurt for samlivet å avstå fra slike prosjekter.😉

  5. #9 by notisboka on mai 28, 2013 - 6:06 pm

    Der traff du spikeren på hovudet. Eg rydder medan eg lagar mat og likar å ete samstundes som eg veit at kjøkenet er strøkent. Mannen min er like glad i å lage mat, men kjøkenet ser ikkje ut i etterkant. Dette har ført til at eg ofte ropar «neeeeeeeeeei, eg gjeeeer det!!» når han skal til og lage middag. Kort og godt for å sleppe åstaden etter middagen. Eg er blitt litt utspekulert der.

    Men. Så er det slik. Eg på mi side har blitt bortvist frå all klesvask. Etter å ha kokt i hjel x-antall genserar, vore alt for liberal i kva som blir vaska saman, vaska mange vaskar der eg har gløymt å bruke vaskepulver OG framleis har null peiling på innstillingar og korleis vaskemaskinen fungerer, så har mannen sitt tålmod tatt slutt. Eg skuldar på forbigåande alzheimers, eg. I tillegg er ein racer på å teppelegge soveromsgolvet med klede. Der har du to av mine sjarmerande sider. Då hjelp det ikkje å vere kjøkennazi lenger.

    • #10 by slikejenter on mai 31, 2013 - 7:14 am

      Det er jo fint at dere ( og vi) er rotete på ulike rom. Så kan en ta regien på kjøkkenet, mens den andre påpeker kaoset andre steder (når det trengs)😉

  6. #11 by Ida Sundae on mai 30, 2013 - 12:17 pm

    Haha, digger bloggen din! Hvor lenge har du vært i samboer-skapet da? Det gjelder å ha skapet sitt ryddig også, ikke bare kjøkken og soverom.

    Det tar tid før man kommer inn i en rytme og blir vant til hverandres særheter og vaner. Det er hvert fall min erfaring. Nå har jeg vært sammen med min i to år, bodd sammen i 1,5. Først nå i det siste har det gått mer smooth i forhold til matlaging, vasking.. hvem gjør hva osv. Det tar tid…

    • #12 by slikejenter on mai 31, 2013 - 7:17 am

      Takk takk (og back at you, jeg er en silent reader hos deg😉 )

      Jeg er blodfersk samboer! Bare siden april – men vi har allerede bodd sammen to steder, og i juli flytter vi til VÅR leilighet. Jeg merker at det blir litt lettere etter hvert, og det gir jo håp. en liten stund fryktet jeg at det bare skulle bli verre og verre… Men heldigvis…! Det er UTROLIG godt å høre erfarne samboere si akkurat det du gjør, at det tar tid, og at alt ikke går på skinner. jeg har jo en tendens til å tro at «alle andre» fikser alt så mye bedre.

      God helg!

Legg igjen en kommentar

