Samboerskapet

Det er så mange slags skap. Den siste tiden har jeg vært mest opptatt av garderobeskap, kjøleskap og kjøkkenskap, men innimellom har jeg også tatt meg tid til å funder over samboerskap.

Artige greier.

På tross av at jeg ikke er noen jomfru på forholdfronten (i alle mulige betydninger) har jeg aldri egentlig bodd sammen med noen før. Hvis man da ikke regner med kollektiv – da har jeg bodd med svært mange. Men alle vet at kollektiv ikke egentlig teller. De holder kanskje noen særheter i sjakk, men de gir også grobunn for foredling av andre. Jeg skal ikke si hvor på crazy-skalaen jeg havner, men noe sier meg at tittelen balanse-bjarne er det andre som fortjener mer.

Jeg skulle gjerne rapportert om utelukkende solskinn, godvær og smooth sailing. Men faktum er at jeg slett ikke synes det er så innmari lettvint å bo sammen med noen – selv om denne «noen» er en jeg elsker. På lista over ting som har forårsaket frustrasjon de siste ukene: vasking, handling, matlaging, roting og flytting. Det har aldri vært sånn at jeg har tenk OH FUCK, JEG VIL BORT HERFRA. Men kombinert med pms (vet jo aldri hvor pms slutter og vanlig sutring begynner) har den stakkars kjæresten min fått sett nye, og ikke spesielt sympatiske sider ved meg.

Samtidig er det fint. Jeg må si det. I går slumret jeg på sofaen og i halvsøvne fikk jeg bare en sånn vanvittig klar idé om akkurat hvor heldig jeg er som har en fin fyr som elsker meg. Selv om han nekter å se på Big Bang Theory* med meg, og ikke skjønner at jeg trenger grønnsaker til middag – alltid. Da jeg ble hormonell, irrasjonell og utrivelig på søndag, dro han ut for å kjøpe frukt til meg. Og klemte meg veldig veldig lenge.

Det er mulig at for alle andre går samboingen helt på skinner – for meg tar det litt tid å få akkurat dette skapet på plass. Vi er oss, og ingen andre. Kanskje er vi ikke så kompatible som vi trodde. Kanskje er jeg så vant til å bo alene at jeg må ha en innkjøringsfase før alt kjennes harmonisk. So be it.

*Elsker Big Bang Theory

  1. #1 by Kamelrytterske on mai 23, 2013 - 4:14 pm

    🙂

  2. #3 by koffeine on mai 23, 2013 - 8:38 pm

    Tror det er veldig normalt å trenge en innkjøringsfase, altså! Det er tross alt en ganske stor overgang å gå fra å bo alene til å bo sammen med noen. Bare det å flytte er jo litt av en overgang. Jeg fant ut i vinter at jeg trenger masse tid før jeg tilpasser meg et nytt sted, selv om jeg bor sammen med den samme som før. Men plutselig kjennes det som hjemme. Tipper samboerskapet blir bare bedre og bedre jeg, særlig siden du er innstilt på at det krever litt tilpasning og tid. Alt godt for dere i tida framover!🙂

    • #4 by slikejenter on mai 24, 2013 - 10:34 am

      Takk for oppmuntrende ord, Ine! fint å høre fra en mer erfaren samboer (og kone!). Jeg er egentlig litt sånn at jeg føler meg hjemme litt i raskeste laget, men jeg prøver å være litt mer tålmodig nå. Alt godt til dere også🙂

  3. #5 by adil on mai 23, 2013 - 9:47 pm

    Ingen samboerskap er knirkefrie – om så er det for mye tøffelhelt ute og går! Man skal ikke være enige om alt, da blir alt kjedelig.

    Gratulerer med et samboerforhold som later til å ha akkurat passe med gnisninger på de rette plassene🙂

    • #6 by slikejenter on mai 24, 2013 - 10:37 am

      Hehe, ja vi håper på det! Vi er ganske flinke på å dele på matlaging, og heldigvis tar kjæresten min signaler ganske kjapt. Og tar dem TIL seg, ikke minst. Også prøver jeg å være litt greiere når jeg sier fra om ting – og prøver å akseptere at alt ikke trenger å være på min måte alltid. Bare som oftest😉

  4. #7 by Astarkvedja on mai 24, 2013 - 10:57 am

    Ting tar tid😉 Og det er ikke fare på ferde før man kommer til «må du PUSTE så jævlig irriterende?»-fasen.

    • #8 by slikejenter on mai 28, 2013 - 11:32 am

      Hehe, jeg kjenner den fasen! (heldigvis ikke fra nåværende forhold)

  5. #9 by notisboka on mai 24, 2013 - 11:32 am

    Dette er heilt normalt! Been there, done that. Nokre saker vil fortsatt irritere deg (og irritere han) etter maaange år. Mannen min forstår fortsatt ikkje at grønsaker er ein særs viktig del av middagen, i tillegg til mange andre saker.

    Men så veit eg det at eg har eit heilt reportoir av saker som irriterer han også. Det viktige er at ein godtar dei irriterande sidene som del av pakka. -For som du seier, dei fine sidene er jo i overtal og det er ein grunn til at ein vart stormforelska i kvarandre!

    Lukke til med innkøyringsfasen!

    • #10 by slikejenter on mai 28, 2013 - 11:34 am

      ELSKER at andre bekrefter at jeg er normal (eller at det jeg opplever er normalt). Og joda, det er ingen tvil om at også jeg – så utrolig som det enn kan høres ut – kan være enormt irriterende. Jeg prøver å huske det litt.

      • #11 by notisboka on mai 28, 2013 - 5:21 pm

        Hehehe, ja eg må også minne meg sjølv om dette med jamne mellomrom.😀

  6. #12 by Elise Cathrin on mai 24, 2013 - 9:35 pm

    Skjønner den, haha!🙂

  7. #14 by sotengelen on mai 27, 2013 - 11:08 am

    De over her har alt sagt alt det lure. Jeg legger til et «Pust dypt.» og «Lykke til.».

    • #15 by slikejenter on mai 28, 2013 - 11:35 am

      Takk, takk. Tror man trenger litt lykke og litt flaks også. Og en del jobb. Kjærlighet alene vasker ikke gulv, har jeg erfart.

      • #16 by sotengelen on mai 28, 2013 - 11:38 am

        Godt det ordner seg for noen. Jeg er på vei på trynet igjen, men er merkelig likegyldig til dette.

  8. #17 by heltinne on juni 3, 2013 - 5:51 pm

    Etter 4 mnd som samboer selv, må jeg egentlig si meg ganske fornøyd. Er i alle fall bedre enn å bo klemt sammen på et lite kott av et rom fordi jeg nektet å dra hjem til der jeg bodde selv… Tror det som funker best for oss er åpen kommunikasjon (nå tenker jeg du ble overrasket).

Legg igjen en kommentar

