Som man spør får man svar

Du blogger ikke så mye lenger?

Nei… Men det er liksom så mye nå. Og jeg vil skrive og jeg skriver, men kanskje ikke blogg lenger. Kanskje blir det noe mer. Eller kanskje jeg fortsetter. Det er en fin ventil, dette, og det er hyggelig at noen leser.

Haha, skal du liksom bli forfatter, nå da?

Nei, sikkert ikke. Men når jeg har tatt en doktorgrad kan jeg liksom gjøre alt. Seriøst – det er ingenting jeg vil jeg ikke kan får til. Hvis jeg ikke får det til er det bare fordi jeg ikke egentlig har lyst.

Wow. Den var djup, doktor. Hvor narsissistisk er du på en skala fra en til ti?

Er du sarkastisk? Jeg svarer jeg, assa. Ganske. En god sjuer vil jeg si. Men jeg er ikke slem for det. Jeg tror bare jeg har blitt sånn etter hvert. Et par slag i trynet til så blir jeg nok for mye av det gode. Dessuten tror jeg alle er ganske selvopptatte. Vi tenker altfor mye på hvordan vi ser ut, hva vi til enhver tid skal spise, hvordan vi aller best kan få realisert oss selv. Mens vi irriterer oss over bagateller og er kjipe mot dem som ikke møter vår standard. Men jeg er sånn selv, altså. Og jeg er nok ikke så motivert til å endre meg.

Så det du er egentlig akkurat lik alle andre?

Ja, egentlig. Vi er ikke så spesielle noen av oss, er vi vel? Vi tror at alt vi føler er så unikt, når det egentlig bare er en versjon av det andre føler eller har følt på et tidspunkt. Men det er da også litt fint, synes jeg. At vi har et sånt fellesskap vi nesten ikke tenker på. Jeg prøver å få hodet ut av ræva innimellom, da. Snakker fornuftig til meg selv.

Å, du er en sånn en?

Helt klart! Det er da man får gode svar, vet du! Nei, se der begynner jeg igjen.

Men er det egentlig noe nytt med deg?

Ja… Jeg er helt singel igjen. Det er jo kjipt, men nødvendig. Jeg har løpt halvmaraton på en respektabel tid. Jeg har begynt som besøksvenn igjen etter et langt opphold. Jeg har ny jobb, som er stas. En lønn som begynner å ligne det jeg vil ha. Jeg har en ny tittel på trappene, og jeg er en merkelig blanding av stolt, livredd, ovenpå, håpefull og pessimistisk. Ny blanding, det. Jeg har dessuten et par veldig dyre nye sko og snart tom konto fordi jeg skal ha disputasfest. Det koster å være kar. Men ellers er mye det samme.

Har du egentlig noe som helst å melde til de som leser, da?

Ja… Jeg liker jo å fortelle om min egen «lidelse», men jeg kan jo leke «Wear Sunscreen»:

Spis mindre kjøtt. Mer omega-3.
Vær hyggelig mot medmenneskene dine, men ikke glem at du kan trenge noen oppmuntrende ord selv også.
Tren styrke.
Les en bok.
Smil til deg selv i speilet.
Når alt er dritkjipt: Gå en tur i sola.
Når alt er dritkjipt og det regner: tving deg til å ta oppvasken, rydde i sokkeskuffen eller noe slikt. Alt er like kjipt etterpå, men da har du i alle fall gjort noe nyttig.
Skriv lister ellers glemmer du alt (den var mest til meg)

Gjør du dette, da?

Såklart. Do as I do as well as as I say. Eller noe slikt.

  1. #1 by Kamelrytterske on september 30, 2012 - 11:46 am

    Som man roper i skogen

  2. #2 by Frøken Hamilton on september 30, 2012 - 5:46 pm

    Liker tipset om å rydde/vaske opp når man er sur. Det gjør alltid jeg! Eller trener styrke.🙂

  3. #3 by Ulrikke on oktober 1, 2012 - 1:32 am

    Lenge siden jeg har vært her inne, fint å lese noe du har skrevet igjen!

  4. #4 by Ulrikke on oktober 1, 2012 - 1:39 am

    Haha, bladde i arkivet, leste om bøker; og fant ut at det slett ikke er lenge siden jeg var innom likevel! Bare et par netter siden, eller noe slikt. Utrolig hva man kan glemme. Bloggen din er superfin❤

  5. #5 by Mari on oktober 2, 2012 - 10:01 am

    Fortsett å blogge!

  6. #6 by afrikari on november 21, 2012 - 12:46 am

    Apropos narsissisme: «alle tenker på seg, det er ingen som tenker på meg» Dette var noe min bestemor sa en gang jeg hadde slike tendenser. Er vi ikke alle der av og til? Ellers godt sagt/skrevet.

Legg igjen en kommentar

