Uverdig verdibørs

Jeg startet dagen med Verdibørsen på p2, for å bli litt klokere og få en rolig start på dagen. I stedet ble jeg skikkelig, skikkelig irritert. Temaet var assistert befruktning, og Arbeiderpartiets forslag om å sidestille egg- og sæddonasjon. Det kan man jo mene hva man vil om, de mannlige paneldeltakerne mente forslaget var legitimt, av flere grunner. Kvinnen i panelet problematiserte det noe mer, og kom med de litt trøtte argumentene om «hvor mye skal vi gripe inn» og «hvor går grensen». Jeg er egentlig tilbøyelig til å være enig med henne, siden det ikke er noen menneskerett å få barn, samtidig som jeg mener at når vi har sæddonasjon, ja da kan vi jaggu ha eggdonasjon også. Men argumentasjonen som fulgte gjorde meg litt kvalm: Hun fortsatte nemlig med å trekke inn enslige generelt, og lurte på om disse også burde få hjelp. For hvis man ikke var (og jeg siterer) attraktiv nok til å ha skaffet seg en partner, så burde man kanskje få statlig støtte til (og jeg siterer igjen) plastisk kirurgi.

Så grunnen til at flere hundretusen i Norge er single skyldes rett og slett at de – vi – er stygge. Godt å bli opplyst. Nesten like ille som at hun eksemplifiserte slik, var det at ingen av de andre protesterte. Jeg går ut fra at de var like sjokkerte som jeg.

Dessverre husker jeg ikke navnet på dette sterkt begrensede mennesket, da skulle jeg hengt henne ut litt grundigere, men Verdibørsen, altså: Nå heller ikke fremmed for å invitere inn idioter i panelet.

  1. #1 by suziluz on september 1, 2012 - 3:13 pm

    Uäk.

  2. #3 by sotengelen on september 1, 2012 - 4:32 pm

    Greit å endelig få en forklaring på hva som feiler oss da!

    Urk!

    • #4 by slikejenter on september 5, 2012 - 6:49 am

      ikke sant…! Bare å begynne å spare til nødvendig plastisk kirurgi, altså.

  3. #5 by Lillan on september 4, 2012 - 7:39 pm

    Reagerte på det same då eg høyrde reprisen. Syns det var like ille at programleiaren i neste setning seier at ho kjem med GODE argument. Syns ikkje det var spesielt godt eller gjennomtenkt…

    Namnet på «det sterkt begrensede mennesket» er forresten Ariane Schjelderup.

    • #6 by slikejenter on september 5, 2012 - 6:51 am

      Ah, du er litt mer våken enn meg. Men ja, skam også over programleder som ikke fanget opp den der. Ser på veven at denne Schjelderup er filosof. Det er i grunn ganske skuffende, men litt ironisk går jeg ut fra.

  4. #7 by Ane on september 6, 2012 - 8:12 am

    Jeg kan i allefall avkreftet den teorien med en gang. Og myten må jeg jo si. Man tenker automatisk at er man singel, da er det noe galt med en. Enten utseende eller personlighet. Det eneste som er galt med de fleste single er at de vet hva de vil ha og ikke tar til takke med noe annet bare for å være i ett forhold.

    Jeg har flest menn som kontakter meg for daterådgvning, men de kvinnene som kontakter meg er både vakre og smarte. De er kvinner som får «Wow, så pen du er, du blir ikke her lenge!» på diverse datingnettsider hver eneste dag. Som om det er DET som er avgjørende om man får seg kjæreste eller ikke. De mener det som kompliment men det slår ut litt feil.

    Denne Ariane Scheldrup burde gå vekk fra filosofi bøkene og se litt på verden rundt seg før hun uttaler seg. Takk for inspirasjon til nytt blogginnlegg.

Legg igjen en kommentar

