Snide & prejudice

Jeg snakket med en kollega om fordommer. At vi har dem, beholder dem. De vokser, vi gir dem næring – i form av daglige runder med sarkasme.

Det som er så interessant med fordommer er at de er så forskjellige. Hver mann, sin høne. Eller fordom om du vil. Og hva som trigger dem kommer helt an på utgangspunktet.

Jeg, for eksempel, er ekstremt fordomsfull mot gråstenkte menn i 40-50-åra som trener til Birken. For meg er det en gjeng med uinteressante karriere- og resultatjegere uten dybde, hvis livsmål «å komme først», «å ha utstyret i orden» står så langt fra mine egne verdier at selv om vi kommer fra samme land kunne vi bebodd ulike planeter. Intellektuelt sett vet jeg jo at de ikke alle er slik (nødvendigvis) – men emosjonelt…. Emosjonelt ler jeg av dem, humrer i skjegget, mens jeg trøkker rundt på min ufikse sykkel og håper jeg overlever turen hjem.

Som en tommelfingerregel er jeg fordomsfull mot de jeg antar er fordomsfulle mot meg (ser dere, hvilken deilig symmetri og selvoppfyllende kvalitet denne sjuke tankegangen inviterer til?), men slett ikke bare. Sjekk denne lista (kun et utvalg): Det er unge gutter (denne gruppen er jeg også litt redd for), strenge damer i 50-åra, spesialpedagoger, rike mennesker, næringslivsfolk generelt – menn spesielt – afrikanske menn på cafe i Oslo (ikke generelt), svensker i Oslo, nordlendinger og trøndere (men bare når de er på Tre Brødre (e.l.) i Oslo). Videre: Hundeeiere, småbarnsforeldre, se-så-sunt-jeg-spiser-bloggere, håndverkere (skjønt min umulige drømmemann ER en håndverker som leser bøker og liker den samme musikken som meg), hipstere, akademikere (ekskludert meg selv, jeg tror ikke det er mulig å være fordomsfull mot seg selv…?) og fugletittere. Folk som ikke kan vanlig rettskriving, de som særskriver, folk som reiser til Sverige for å handle. Og alle Frp-velgere, uansett kjønn og bosted.

Et lite utvalg.

Hvis jeg skulle i detlajer nevnt HVILKE fordommer jeg har mot alle disse ville dette blogginnlegget kommet i Guinness rekordbok (lengde). Jeg er for eksempel ikke fordomsfull mot afrikanske menn på cafe i Oslo fordi jeg tror de sitter og baksnakker meg når jeg går forbi i miniskjørt (skjønt – det kan jo godt hende at noen gjør, men dem om det), men fordi jeg tror de bare sitter og prater piss. Og at det er derfor det ikke er noen damer der. Jeg tror at sånne cafeer er moderne versjoner av engelske gentlemen clubs, der damer ikke er (var?) velkomne. Ikke fordi man ikke liker damer, men fordi man er redd de skal oppdage hva det egentlig snakkes om. Fordommene mine mot folk som ikke kan vanlig rettskriving skyldes ikke at jeg tror de er dumme per se, men den åpenbare mangelen på interesse for korrekt norsk språkbruk, noe som dermed gjør dem litt grunne (Hilsen meg. Dyslektikere må selvsagt ha meg unnskyldt). Jeg er fordomsfull mot fugletittere…. Nei, det husker jeg faktisk ikke grunnen til. Vet forresten ikke om jeg ER fordomsfull mot dem, heller, antageligvis synes jeg bare de har en litt komisk interesse (jeg synes flora og fauna er svært, svært kjedelig).

Nå tror dere kanskje at jeg er i fælt dårlig humør om dagen – men tvert i mot!

,

  1. #1 by Kamelrytterske on juli 3, 2012 - 9:50 am

    Høres mest ut som den jevne Osloenser? Eller Nordmann? Eller meg?

  2. #3 by Maria on juli 3, 2012 - 10:01 am

    Jeg smilte mer og mer, jo lenger ned i teksten jeg kom. Vi har de samme gruppene på listene våre, jeg liker det!

    …men en yrkesfaglig håndverker med intellektuelle interesser skal du nok lete lenge etter.

    • #4 by slikejenter on juli 10, 2012 - 10:31 am

      Hehe, ja det aner meg at en del av dere som leser her hos meg er ganske på g med meg om en del ting.

      Men du: Jeg har funnet en som i hvert fall NESTEN er sånn. Så har jeg jo også lett en stund😉

  3. #5 by sotengelen on juli 3, 2012 - 2:52 pm

    Holder med Maria i at drømmemannen kan være vanskelig å finne. Dog har jeg møtt noen unntak, så det gjelder å ikke gi opp!

    Sitter på mitt eget fjell av fordommer, så skal ikke sette meg til doms over dine, men jeg anser at det å vite om de er første skritt på veien. Hva neste skritt er er det ikke lett å si så mye om.

    • #6 by slikejenter on juli 10, 2012 - 10:33 am

      Jeg tror egentlig det er litt kunstig å ikke ha noen, jeg. Men – som du sier – å være bevisst hjelper jo. For da kan jeg i alle fall ha en forventning om kanskje å bli overrasket neste gang jeg snakker med en Birken-påmeldt. For eksempel…!🙂

      • #7 by sotengelen on juli 10, 2012 - 11:25 am

        nja… Spørs om Birken-påmeldte er tapte saker…😉

  4. #8 by sukkerspinnet on juli 5, 2012 - 7:00 pm

    Jeg har massevis av fordommer jeg også.

    Og jeg også synes flora kan være dørgende kjedelig. Fauna, derimot, er vilt fascinerende😛

    • #9 by slikejenter on juli 10, 2012 - 10:33 am

      Jo… Liker hai og pattedyr som er store og/eller farlige. Size matters.

  5. #10 by Tirill on juli 7, 2012 - 9:43 pm

    Hei! Jeg ville bare si at jeg har begynt å blogge litt igjen, tenkte kanskje at man fortsatt hadde en interesse av å lese.🙂 God sommer til deg!

  6. #12 by 39 on juli 23, 2012 - 2:11 pm

    Herlig! En ting jeg husker fra studiene i sosialantropologi er at Thomas Hylland- Eriksen sa (han får ha meg unnskyldt om jeg ikke legger akkurat de riktige orda i munnen på ham): «Vi får ikke bukt med fordommer om vi ikke tør å innrømme at vi har dem». Kanskje ikke det var han som sa det engang når jeg tenker meg om. Kanskje jeg bare husker det sånn fordi jeg var håpløst betatt av den unge professoren med store engasjementet. Uansett. Jeg tror det er viktig at vi slenger fordommene på bordet, at vi dissekerer dem, rensker og sorterer. Den eneste faren vi utsetter dem for, er at de kan forsvinne.

Legg igjen en kommentar

