Noe å skylde på

Jeg kan skylde på været. Varmen. Jeg kan skylde på stemningen, euforien over å se gamle helter in concert for aller første gang. Jeg kan skylde på drivet fra Valle Hovin, øyeblikket der alle 40.000 synkront brøler SEEK AND DESTROY – jeg også, mens beina mine er låst fast rundt skuldrene på en fyr jeg ikke kjenner, jeg holder den svette hånda til jenta som sitter på andre skuldre rett ved siden av i min like svette hånd. Vi klamrer oss fast til hverandre og jubler. Jeg kan skylde på det. Stemningen. Dessuten en eller flere av de sterkt overprisede øl-ene jeg drakk. Kanskje særlig dem.

Skylde hva på hva, spør du?

She who waits will know.

På vei hjem var det den stemninga, dere vet den, som bare oppstår etter en bra konsert når en hel BY av folk går i samme retning, folk er glade, fulle og nettopp derfor er det greit å snakke med alle, henge med alle. Det er festival. Trafikken stopper og ingen regler gjelder.

Jeg kan skylde litt på det også.

På vei hjem ble jeg nærmest overfalt av en UTROLIG frekk fyr som insisterte på at festen måtte fortsette. Jeg insisterte på at den ikke måtte det, og var ganske streng. Han var full og skravlete og det mange vil beskrive som harry. EKSTREMT harry, når jeg tenker etter, men selvsagt (og disse tingene er jo nesten uløselig knyttet sammen) snill og hyggelig. Han syntes jeg var fantastisk, såklart, som fulle menn gjerne synes fordi jeg er lita og blid og ler av fyllevitsene deres. Da jeg insisterte på den raske veien (gjennom et mørkt ubebodd område) holdt han meg i hånda og spurte om jeg virkelig turde dette.

Da vi kom fram til meg ville han ha nummeret mitt. Det fikk han. Hvorfor spør du kanskje, hvorfor vil du at en full, ubeleven (men snill og hyggelig) type skal ha telefonnummeret ditt? Det trenger jeg ikke skylde på noe: Verre typer enn denne har fått nummeret mitt. Jeg har i perioder delt det ut med rund hånd, ofte som en escape fra en samtale der og da. Nei, det trenger jeg ikke skylde på noe annet enn øyeblikket.

Men hva var det som skjedde? Hva er det hun vil ha noe å skylde på? (varmen, være, konserten, ølet). Hva skjedde med denne fyren hun ikke egentlig har noen interesse av? Så har jeg utelatt alt det fine han sa: samtalen som ledet fram til dette, som begynte med det magiske «jeg er snekker»* og sluttet håpefullt «jeg kan renovere kjøkkenet ditt, jeg har noen kompiser som er rørleggere, og murere, det kommer til å bli dritfint» (uten at jeg hadde nevnt et ord om at jeg faktisk har tenkt å renovere kjøkkenet mitt).

Dessuten: Er du over 30? Du ser ikke sånn ut, du er vanvittig pen. Så lita. Ser ut som ei jente, bare.

Poetisk, ikke sant?

Så sto vi der, da. Snekkeren og jeg.

Kan jeg bli med opp? Han måtte jo spørre – man må jo spørre.
Nei, sa jeg prippent Jeg kjenner deg jo ikke!. Som om selve tanken på å dra med fremmede menn hjem var h-e-e-e-l-t utenkelig. Akk. Verden vil bedras.
Kan jeg ringe deg en dag? Du får sikkert mange tilbud, men jeg liker deg (utrolig hvilket inntrykk jeg kan gjøre på noen i løpet av et kvarters spasertur. Jeg må inneha magnetisk tiltrekningskraft).
Jada, sa jeg og lo. Full av øl og glede.
Vi kan drikke hvitvin i sola – ja, det må være sol. Du er nordlending, dere elsker sol.
Jeg lo mer. Så funny type. Og så opp på denne kjempen av en mann og fikk i et sinnsykt øyeblikk veldig lyst til å gjøre flere andre ting enn bare å drikke hvitvin i sola.

Og det er det øyeblikket.

Akkurat det jeg prøver å skylde på noe.

Så da løp jeg naturligvis inn. Så fort jeg kunne. Og la meg, sovna og drømte at han reparerte sofaen min (som er helt fin, assa). Jeg undrer meg over hva dette betyr. Det kan være

a) at jeg tenker for mye på håndverkere om dagen
b) at jeg drakk akkurat en øl for mye
c) at jeg begynner å bli litt despo og dømmekraften var shot to pieces

For før jeg vet ordet har jeg

a) snekkeren på døra med et helt arbeidslag
b) sagt ja til å treffe en fyr jeg ikke har en ENESTE ting til felles med
c) nytt telefonnummer.

(eller hemmelig alternativ d)

Stay tuned, ladies.

*Jeg er kanskje ikke den eneste som blir lett opphisset av snekkerbelter, verktøy og lignende. Og menn som kan håndtere slikt.

  1. #1 by sotengelen on mai 24, 2012 - 4:31 pm

    Litt creepy at han syns du er vanvittig pen, men at du ser ut som en liten jente?

    Vi venter i spenning.😉

    • #2 by slikejenter on mai 25, 2012 - 8:42 am

      Han sa vel aldri liten jente…🙂 For meg var det vel mer en reaksjon på at han trodde jeg var en del yngre (noe som ofte vedrefares oss på minussida av 160) enn at han digga småjenter. Han må vel få skylde litt på øl, han også, stakkar🙂

      • #3 by sotengelen on mai 25, 2012 - 9:41 am

        Høres du gjerne vil være positiv angående denne mannen. Nå har jeg tidligere alltid vært mest opptatt av akademikere, men jeg har åpnet øynene for de som kan jobbe med hendene sine etterhvert.😉

  2. #4 by sotengelen on mai 24, 2012 - 4:36 pm

    Ang. C) Hadde ikke du en elsker? Ikke despo da vel?

    • #5 by slikejenter on mai 25, 2012 - 8:44 am

      Jeg har en elsker! Og han leverer. Men man kan jo bli despo etter andre ting enn sex. Av og til slår det meg at det hadde vært veldig fint med en kjæreste, å være forelska. Og da hander det jeg ser meg litt ukritisk omkring….😉

      • #6 by sotengelen on mai 25, 2012 - 9:42 am

        Ja, jeg kjenner til det. Jeg føler jeg er langt fra despo, men jeg kikker litt her og der. Hadde vært fint å være forelsket.

  3. #7 by AM on mai 25, 2012 - 11:08 am

    Synes han virket søt, jeg🙂 (har kanskje noe med oppvekst på bygdeinnlandet å gjøre? handymen er aldri dumt…) En vin i sola skader sikkert ikke😉

  4. #8 by fjellcoachen on mai 31, 2012 - 10:48 pm

    Kjenner jeg blir nysgjerrig på fortsettelsen, det var noe med dramaturgien her, venter i spenning på akt 2!

Legg igjen en kommentar

