(U)flinke piker og valgene de tar

Er jeg en flink pike?

Jeg har ikke fargekoordinert klesskap, tellekant eller ukentlige rengjøringer. Jeg glemmer så mangt nede i grønnsaksskuffen, og fant forleden en halv løk under kjøkkenskapet som helt åpenbart hadde innvilget seg langtidsleie der. Jeg spiser kake fra formen og drikker alt, alt for mye kaffe. Jeg glemmer å ringe min mor og jeg har fortsatt ikke kjøpt dåpsgave til en av mine beste venners ferske barn (som ble døpt for… ja – en stund siden).

Men: Jeg har gått på jobb med 40 i feber og gjennominfisert kropp. Jeg har abonnert på gode karakterer siden ungdomsskolen og aldri jukset på en eksamen. I mangel på trosretning forholder jeg meg religiøst til tidsfrister. Jeg sier nesten alltid ja når noen ber meg om noe, og jeg betaler skatt, går på dugnad, spiser grønnsaker og trener både det ene og det andre. Jeg bekjemper rynker med krem (smøres) og tre liter vann (drikkes) om dagen.

Jeg vet ikke hva som veier tyngst (selv om den halve løken så ut som et biologisk eksperiment). Kanskje jeg bare er helt vanlig?

Mitt mest fremtredende flink-pike-symptom er likevel min dårlige samvittighet. Som kommer når jeg uforvarende tenker bare på meg selv. Hva vil jeg nå? Hvilken jobb vil jeg ha? Hva er jeg flink til? Det er noen interessante tilbud i omløp, men i stedet for å fokusere på hva som er best for meg, kjenner jeg at samvittigheten gnager. Samtidig vil jeg ikke ende opp som en annen Elias Rukla, i en jobb jeg plutselig har hatet kjempelenge. «De fleste forhold er basert på dårlig samvittighet» sier samlivsterapeuten Dag, og det har han kanskje rett i. Men jeg tror mange andre valg hviler på samme grunnlag.

Er det noen som kjenner en bra coach?

  1. #1 by sotengelen on mai 21, 2012 - 11:39 am

    Jeg er ikke en gang like flink pike som deg. Jeg går IKKE på jobb når jeg er syk, men jeg styres nok litt av dårlig samvittighet innimellom.

    Tror ikke du skal stesse så mye med om du er flink eller ikke, men hvis du føler du trenger en coach så kan det jo være et triks. Noen får hjelp, men jeg er redd jeg bare hadde blitt ja-jente og så mislikt etterpå.

    • #2 by slikejenter on mai 21, 2012 - 12:20 pm

      Mislikt etterpå? Av hvem da? Den skjønte jeg ikke.

      Jeg stresser ikke så mye med om jeg er flink, men jeg stresser med å ta de rette valgene. Og jeg er redd for å «begå valg» som gjør at jeg slipper konflikt (gjøre det ANDRE vil – klassisk flink pike) i stedet for å gjøre det som er best for meg (noe mer uflink). Så det hadde kanskje vært kjekt med en objektiv person som har litt peil.

      • #3 by sotengelen on mai 21, 2012 - 12:23 pm

        Altså, mislikt det jeg har sagt «ja» til etterpå. Jeg ser vel for meg at jeg kan bli coachet til noe jeg ikke selv vil trives med.

      • #4 by slikejenter on mai 21, 2012 - 12:28 pm

        Åja, at du mislikte valget ditt! Nå er jeg med. Nei, man vil jo ha en GOD coach som ikke dytter i feil retning (hva nå det innebærer – jeg VET jo ikke hva som er «riktig» valg).

        Vet ikke helt om dette svaret kommer på riktig sted. WordPress, assa…

  2. #5 by Kamelrytterske on mai 21, 2012 - 11:57 am

    Ja
    Du kan høre med Hedvig
    http://fjellcoachen.wordpress.com/

  3. #7 by Kamelrytterske on mai 21, 2012 - 12:37 pm

    Coachen skal være en nøytral medspiller som skal hjelpe deg med finne ut hva du vil.
    Spørsmålet blir om du får coaching for din egen del, eller om du får coaching fra for eksempel arbeidsgiver/leder som har sin egen agenda.

    • #8 by slikejenter on mai 21, 2012 - 12:58 pm

      Ja, det er det jeg også tenker. For min del er det helt klart snakk om å gjøre det for min egen del, til hjelp i en valgsituasjon.

  4. #9 by kulrikke on mai 22, 2012 - 7:49 am

    Vet du hva jeg har gjort? Jeg dro ikke på jobb i går, fordi jeg trodde det var i dag. Jeg hadde ikke lyd på telefonen, og så ikke at de hadde ringt meg tre ganger før jeg gikk og la meg. Nå må jeg ringe å legge meg flat, og jeg er fortsatt bare i prøvetiden. Herregud! Jeg er egentlig også en flink pike, med gode karakterer og veldig mye (dårlig) samvittighet. Jeg har notert meg at jeg skal jobbe i kveld i kalenderen og alt. Angst. Angst. Angst.

    Trodde sommerjobben var i boks, men må kanskje se meg om etter en ny.

  5. #10 by sukkerspinnet on mai 22, 2012 - 1:29 pm

    Du er flinkere enn meg! Du er den flinkeste flinke piken jeg vet!

  6. #11 by fjellcoachen on mai 25, 2012 - 4:14 pm

    Hei, nå melder coachen seg på her🙂.
    Til Sotengelen: Coaching har ikke som formål å gjøre deg til et ja-menneske, men å bidra til økt samsvar mellom det du ønsker å stå for og det du faktisk gjør.
    Flink pike stempelet for eksempel, er helt ok for de som ønsker å ha det imaget, de som har valgt det bevisst og trives med det.
    Det er først når ulike behov og føringer kræsjer inni oss at det blir vanskelig. Å virkelig ønske noe er noe helt annet enn å «synes at jeg burde» det samme. Det første kommer innenfra og bidrar til å sette mål og å aksjonere på målet, det andre er eksternt relatert og bidrar til dårlig samvittighet og negativt selvsnakk.
    Til silkejenter, du skriver godt! Får lyst til å anbefale et verdiintervju til deg, for bevisstgjøring av hva du egentlig vil🙂
    Og til Kamelryttersken: Takk for at du anbefaler🙂

  1. Slike jenter… « Myrsnipa lurer ingen…
  2. Galskapens verdi | fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

