Å leve i nuet

Å leve i nuet er litt i samme kategori som å spise sunt, trene (passe), trives. Det er bra for deg, men ikke nødvendigvis så lett.

Jeg lever ganske sjelden i nuet. Jeg lever som oftest en uke fram i tid, en måned, et halvt år. Ofte bare fem minutter eller en time, jeg gleder meg til å spise noe, treffe noen, gjøre noe. Til noe er over. Eller gruer meg til noe som skal skje eller kan komme til å skje. Av og til sitter jeg til knes fast i fortida. Det er i alle fall ikke å leve i nuet. Og siden jeg ellers gjør mange bra ting for meg selv (spiser sunt, trener, holder meg med bra folk) har jeg tenkt at jeg burde gjøre mer av det. Leve i nuet. Mindfulness, det er pop om dagen. Eller som noen har oversatt det til norsk: oppmerksom tilstedeværelse (i motsetning til den sløve, uinteresserte sorten).

Men det er lettere sagt enn gjort. I dag for eksempel, satt jeg hos IT-support i en time og venta på at pc-en min skulle installere noen oppdateringer. Installerer 1 av 150 oppdateringer, sto det i alle fall på skjermen. En liten irriterende sirkel snurret rundt og rundt, for å forsikre meg om at joda, her skjer det ett og annet. Jeg kjente tvilen stige. Men. Nå, tenkte jeg, kan du leve litt i nuet. Balanser her på denne krakken. Vær i øyeblikket. Så satt jeg der på krakken, under surrende lysrør og dinglet med beina. Var oppmerksomt tilstede. Jeg merket fort at det var veldig kjedelig. Så for å korte ventetiden, men samtidig leve i nuet tok jeg fram lommeboka og begynte å sortere ut gamle kvitteringer. Ble usikker på om det kunne telle som å leve i nuet. Jeg la fra meg de krøllete lappene, og stirret i stedet ut i rommet. La til et lite halvsmil, sånn at forbipasserende skulle skjønne at her satt den ei som taklet både øyeblikket og ventetiden. Zen og kunsten og reparere en pc. Pust inn (gjennom nesen) og ut (gjennom munnen).

Får hun hjelp der ute, hørte jeg de ropte inne på et av felleskontorene.
Ja, brølte jeg, hun bare venter på noen oppdateringer.
Pc-en min surret og gikk, men virket ute av stand til å installere noe som helst. Bra da at jeg ikke har det travelt, tenkte jeg. At jeg er en tålmodig person, med distanse og dessuten interessante tanker å fordype meg i. En som også bare kan tømme hodet og leve i nuet. Ja, det er vel strengt tatt ikke å leve i nuet. Når du tenker at du gjør det gjør du det ikke. Minner om en sånn catch 22. Faen.

En lang, slåpen IT-gutt (staten er åpenbart ikke fremmed for barnearbeid innen it-support) sèg bort mot tekjøkkenet. Jeg hørte den umiskjennelige lyden av en Nespresso-maskin og fikk kjempelyst på kaffe. Innmari urettferdig at de har sånn maskin og ikke vi, tenke jeg, barnslig og forurettet. Jeg sendte guttevalpen et overbærende blikk da han luntet forbi meg med velduft i koppen. Du drikker kanskje god kaffe, men jeg, jeg lever i nuet. På skjermen hersket det fortsatt stillstand og lommeboka mi var kjemisk fri for gammel dritt.

Leve i nuet, leve i nuet.

En IT-mann stakk hodet ut og spurte hvordan det gikk. Joda, sa jeg det er jo en viss progresjon.

Herregud så gørr. Jeg gjespet tungt. Skal det være kjedelig i dette nuet? Skal det ikke være sommerfugler og farger og liv og lyst? Blikket mitt fanget mirakelet: Pc-en hadde karret seg til oppdatering fire av cirka 500! Jeg sukket resignert og begynte å glede meg til middag.

  1. #1 by sotengelen on mai 9, 2012 - 7:34 pm

    En må vel kunne leve i nuet og tenke litt på fremtiden, fortiden og etterpåtiden samtidig?

    Jeg håper det.😀

    Det var et godt forsøk da!

    • #2 by slikejenter on mai 10, 2012 - 12:16 pm

      Ja, tankene er det vanskelig å styre – særlig når man prøver ekstra hardt🙂

      • #3 by sotengelen on mai 10, 2012 - 12:18 pm

        Det hender jeg klarer det, men jeg må jobbe hardt. Som når jeg i panikkangst må snakke meg selv ned før jeg skal snakke til mange mennesker, da går det å snakke hardt til seg selv.

        Jeg sliter egentlig mest om morgenen. De tankene som kommer snikende klokka halv 6 om morgenen er jammen stanhaftige!

  2. #4 by sukkerspinnet on mai 9, 2012 - 9:50 pm

    For et kjedelig nu du valgte å leve i😉

    • #5 by slikejenter on mai 10, 2012 - 12:16 pm

      I know! Drittkjedelig. Som å se maling tørke/gresset gro.

  3. #6 by astarkvedja on mai 14, 2012 - 8:43 pm

    Hvordan går det i nuet? Skjer det noe gøy?

    • #7 by slikejenter on mai 21, 2012 - 12:21 pm

      Tjaaaaa… Noe skjer jo, men ikke så mye GØY-gøy🙂

Legg igjen en kommentar

