I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like

Vil vi ikke alle det? Følgende aktører har jeg imidlertid lært å passe meg ekstra godt for:

Drømmende jenter på gamle sykler med kurv (DJPGSMK): De er så fine, atte, og i utgangspunktet helt ufarlige. Men: rolig og drømmende sykling til tross – verden er fortsatt en realitet, og det det vil ikke skade dem (tvert i mot!) å ta en titt over skuldra før de (s-a-k-t-e) skjener over veien.

Afrikanske menn på Grønland (AMPG): Hakket mer ustadige enn drømmende jenter på sykkel. Afrikanske menn på Grønland vedkjenner seg tilsynelatende ikke opplegget med bilvei, sykkelvei, fortau. De ter seg som om de lekte en variant av den enerverende barneleken «Lufta er for alle» – bare i voksenversjonen Veien er for alle. Mens barneleken kun er irriterende*, kan voksenutgaven føre til ulike typer kollisjon og påfølgende skader. At ikke flere sykkelulykker skjer på Grønland må komme av at AMPG generelt sett opererer med høyt tempo og kjapp reaksjonsevne (i motsetning til DJPS).

Vestkantmenn med BIL (VMMB): Leker, som AMPG, Veien er for alle, men inne trygge (kostbare) biler. Hvis de kjører på deg, eller nesten-treffer deg får du gjerne oppgitte/sinte blikk, og en finger på kjøpet som sier: Hvordan våger du å la kroppen din berøre jaguaren min????

Jeg Trener til Birken (JTTB): Dette er kanskje den aller farligste trafikanten, og er slett ikke myk, selv om HAN** sykler, løper eller går på ski i marka. JTTB kan også opptre som VMMB, men da må bilen hentes, og det tar vekk viktig treningstid). JTTB tar Veien er for Alle til et nytt nivå. Jeg har faktisk blitt SPYTTET på av en JTTB fordi jeg syklet for sakte da han var først i feltet (på vei til jobb).

Så vær forsiktig i trafikken, assa. Bruk hjelm (ikke hvis dere ikke sykler).

*Det fins selvsagt eksempler på at også barneleken har resultert i skader, men disse har vært av en mer lokal art og et resultat av klyping og/eller lugging.
**Det er sikkert mange kvinner som også trener til Birken, men jeg har aldri følt meg truet av dem.

  1. Legg igjen en kommentar

Legg igjen en kommentar

