Sin egen verste fiende

Jeg har ikke lang tid igjen som stipendiat. Snart mottar jeg min siste lønn under den stillingsbetegnelsen, og snart, snart kan jeg levere fra meg fire års anstrengelser/frustrasjon/prokrastinering – eller arbeid som det også kan kalles.

Naturligvis skal påsken derfor tilbringes i byen, på kontoret. Perfekt. Stille og rolige dager ligger åpne foran meg. Nabokontorene er tomme. Tystnad. Alt ligger til rette for at denne uken skal fylles med geniale siste-liten-refleksjoner og intens revisjon.

Men det er ikke alle som vil det sånn. En del av meg selv, for eksempel. Vanskelig å si hvilken del av hjernen eller kroppen det er, men at den har vonde hensikter – det er sikkert. Den hvisker om bedre ting jeg kan gjøre og at livet, det er nå. Skamfullt må jeg innrømme at det virker.

Det gjør meg trøtt, ukonsentrert og irritabel. Minner meg på at alle andre har påskeferie, og at når alle andre har det, da fortjener vitterlig jeg også noen blanke dager, helt til egen disposisjon. I stedet for å sjekke referanser, sjekker jeg facebook. I stedet for fokus, skriker kroppen min etter distraksjon. Jeg vil spise sjokolade, mens jeg ligger på sofaen og ser film. Jeg vil gå turer i sola med venninner og drikke kaffe fra miljøfiendtlige pappkopper med lokk, og lubne bakverk i små poser. Jeg vil gå på kino. Jeg vil lese bøker. Løpe rolige turer på tørr asfalt. Gjøre alt det jeg ser og hører at alle andre skal til med (bortsett fra å gå på ski, det kan alle andre få ha i fred).

Som dere skjønner: selvmedlidenheten lever i beste velgående – og det samme gjør drømmen om en bedre framtid.

  1. #1 by sotengelen on april 2, 2012 - 11:38 am

    Snart, snart, snart. Jeg har fri, men jeg får ikke gjort noe. Skulle studert. Skulle lært meg forsikringsøkonomi. Lagt grunnlaget slik at jeg kan stå på eksamen. Skulle.

    Det står en Big One i ovnen, selv om jeg har kjøpt mandelpoteter og biff…

  2. #2 by Astarkvedja on april 2, 2012 - 11:39 am

    Jeg har ikke påskeferie! Jeg er også selvmedlidende! Og det snør! Og ei stund var strømmen borte, slik at jeg var internettlaus i en halv time. Det var grusomt. Og katten forsøker til stadighet å spise meg (ikke et utslag av paranoia. Utslag av katt med for mye jaktinstinkt og for lite å gjøre).

  3. #3 by Astarkvedja on april 2, 2012 - 11:40 am

    Og så heier jeg på deg. Selvfølgelig.

  4. #4 by slikejenter on april 2, 2012 - 12:00 pm

    Åh! Jeg er ikke alene! Det er fint (ikke at jeg godter meg over deres mangel på ferie, assa). Felles SKJÆBNE felles trøst.

    • #5 by Astarkvedja on april 2, 2012 - 4:57 pm

      Godt deg så mye du bare vil, du. Min mangel på ferie bør da sørenmeg være godt for noe!

  5. #6 by smartiine on april 2, 2012 - 4:01 pm

    I den grad jeg har ferie og tid til å sitte i sola, skal jeg bruke den tida på å lære meg syntaks og morfologi, som jeg ikke skjønner bæret av. Så fri, ikke fri – du har min sypati!

    • #7 by slikejenter on april 3, 2012 - 6:52 am

      Takk! Særlig for det fine rimet. Og back at you, såklart.

  6. #8 by frkfigenschou on april 2, 2012 - 4:43 pm

    jeg og. skitlei. Men til neste år! Da! (da skjer det sikkert også noe antiferieaktig, men det vet ikke jeg noe om nå.)

    • #9 by slikejenter on april 3, 2012 - 6:54 am

      Ja, ikke sant, til neste år blir en en heeeelt sagolik påskeferie? Alle ferier blir lange og fantastiske til neste år. For oss begge. Ferie-grinchen må bare ta seg en bolle. Vår tur.

  7. #10 by sukkerspinnet on april 2, 2012 - 4:53 pm

    Skulle lest. Skulle vært på trening. Skulle tatt opp igjen deleksamen etter forrige ukes sykmelding. Skulle, skulle, skulle… Spiser paracet og bytter bandasjer istedet, så jeg vet godt hvilken del som ødelegger for meg.

    Lykke til med siste innspurten! Heier på deg! ❤

    • #11 by slikejenter on april 3, 2012 - 6:52 am

      Oida! Det hørtes jo rent dramatisk ut. Håper det ikke er så altfor ille, og at det i alle fall er nok sjokolade rundt deg. Takk og god bedring 🙂

Legg igjen en kommentar

