Å være sin egen venninne

I går satt jeg i fire samfulle timer med en venninne på café (ja, en med c). Vi tyllet i oss kaffekopp etter kaffekopp og en og annen fancy kaffematbit, mens vi diskuterte livet og roste hverandre opp i skyene. Etter at studentdagene mine tok slutt er det ganske sjelden jeg tar meg tid til sånt, men desto viktigere er det og av og til bare drite i jobb/trening/vasketid/ukehandel og simpelthen prate.

Uansett. Mens vi satt der og snakket om vår egen fortreffelighet slo det meg: Tenk om jeg alltid hadde sagt til meg selv det jeg sier til andre? Aldri i verden ville jeg funnet på å minne venninnene minne på alle de tingene de helst ville glemme, det som var vondt eller sårt eller vanskelig. Ikke snakk om at jeg ville sagt til henne over bordet det der kommer til å gå til helvete, og du er i grunn ganske håpløs. Det ville ikke falt meg inn å si noe annet enn Du er fin. Du er flink. Du greier det. Jeg er glad i deg.

Jeg synes ikke det skal være greit at autopilot-kjipingen slår inn hos oss selv hele tiden. vi må passe oss. Slå den av. Ta styringa. Selv når jeg ikke tror det dugg på det: Klart jeg kan. Jeg er flink. Jeg er fin. Ganske fantastisk i grunn

Ja. Det var vel i grunn det. Ikke fordi det er 8. mars, men fordi vi er mennesker hele året. Og denne er verdt å høre på:

,

  1. #1 by Hilde on mars 8, 2012 - 3:15 pm

    Det kan være veldig vanskelig å legge om tankegangen på den måten. Men du har helt rett.

    • #2 by slikejenter on mars 9, 2012 - 11:17 am

      Veldig vanskelig er det. Men man kan jo prøve sånn litt og litt🙂 God helg!

  2. #3 by Annikken on mars 8, 2012 - 4:55 pm

    Så riktig! Veldig viktig poeng, som altfor få følger.

    • #4 by slikejenter on mars 9, 2012 - 11:19 am

      Jeg husker jeg ble litt sånn «oi!» første gangen jeg ble oppmerksom på det. Er ikke alltid like flink til å følge det selv, men jeg prøver🙂 God helg!

  3. #5 by sotengelen on mars 8, 2012 - 7:32 pm

    Veldig viktig.

    Jeg trodde jeg var flink til å snakke meg selv opp, men hvis jeg tenker meg om så er det bare på overflaten. Under er det alltid en liten drittkjærring som murrer.

    • #6 by slikejenter on mars 9, 2012 - 11:20 am

      Det bor vel en drittkjerring i de fleste av oss😉 Jeg er også fæl til å komme med små stikk til meg selv, men tror kanskje jeg er blitt en del snillere de siste årene. Vi må huske at vi er bra! God helg🙂

      • #7 by sotengelen on mars 9, 2012 - 11:29 am

        Vi ER det!

        God helg!😀

  4. #8 by Marie on mars 9, 2012 - 10:29 am

    Akkurat det har jeg også tenkt på! Du ville aldri funnet på å plage venninna di med å kverne om igjen og om igjen på alt hun ikke får til, prikke henne på ryggen for å fortelle om alt som sikkert kommer til å gå galt osv. Man er sin egen verste fiende, og så burde man heller øve på å være sin egen beste venninne.

    • #9 by slikejenter on mars 9, 2012 - 11:22 am

      Nei, tenk så få venninner man hadde hatt, da! Hadde vært sånn » der er hun kjipe som bare er negativ og kritiserer alt jeg gjør». Sånn er man jo ikke. Eller vil ikke være, i alle fall. Riktig god helg🙂

  5. #10 by Glamourlegen on mars 12, 2012 - 10:32 am

    Dette er nøyaktig det jeg har sagt med ettertrykk til mine venninner de siste årene; SLUTT med å være så slem mot deg selv! Ikke så lett å practise what you preach, men det blir bedre etterhvert når man jobber med å være obs på det. (Nb – jeg er fortsatt ganske elendig på egne vegne, men det blir bedre. Tror jeg.) Lykke til, du fortjener å være din beste venninne og heiagjeng; det gjør vi alle🙂

  6. #11 by Glamourlegen on mars 12, 2012 - 10:33 am

    Og hva tjener det egentlig til, det å disse seg selv?

    • #12 by slikejenter on mars 14, 2012 - 8:53 am

      Nei, fint lite, tenker jeg. Får meg til å tenke på den derre Everybody’s free/Wear sunscreen, når Baz Luhrmann sier: Remember the compliments you receive, forget the insults; if you succeed in doing this, tell me how

      Ain’t that the truth. Men vi får prøve, da🙂

  7. #13 by msjackson on mars 12, 2012 - 1:35 pm

    Viktig innspill! Vi damer er så utrolig flinke til å terpe på egne ufullkommenheter. Jeg prøver å be hun drittkjerringa inni meg å holde kjeft. Hvis hun ikke har noe bedre å si så vil jeg ikke være venner mer! haha. Å være litt mer overbærende på egne vegne er veien å gå. Sin egen bestevenn er best! Lettere sagt enn gjort da…

    • #14 by slikejenter on mars 14, 2012 - 8:53 am

      Jeg vet. Men – øvelse gjør mester!

  8. #15 by Ida Sundae on mars 13, 2012 - 12:09 pm

    Noen ganger har man også venninner som sier rett ut hva de mener om deg… det er ubehagelig. Jeg tror jeg er god venninne mot meg selv :))

    • #16 by slikejenter on mars 14, 2012 - 8:55 am

      Ja – men jeg er veldig glad for de venninnene mine som tør å stille meg de ubehaglige spørsmålene. Men det går jo sjelden på meg som person, mer om enkelte (mer eller mindre kloke) valg jeg har tatt.

      Hurra for å være sin egen gode venninne!🙂

Legg igjen en kommentar

