Ned som en fell, opp som en bjørn

Har aldri likt det ordtaket i sin opprinnelige form. Jeg liker best at det kjipe kommer først – så det fine.

Ta denne uka, for eksempel. Den begynte med fylleangst og irritasjon. Den fortsatte med at jeg ble tatt i billettkontroll på trikken – en så enerverende opplevelse at jeg mangler ord.

Billettkontroll! Som fast abonnent aner jeg fred og ingen fare. Til en famlende hånd i veska oppdager at flexi-kortet er MIA. Jeg ser det for meg hjemme i gangen. Jeg kan ikke engang skrive noe morsomt om det, selv om jeg nesten begynte å le hysterisk da Securitas-helvete kunne opplyse meg om at kvitteringen for betalt bot gjaldt som billett – i en hel time. Takk skal du faen meg ha. Kontoen min er tom, ikke sant.

Ned som en fell. Uten å ha vært så veldig høyt oppe.

I dag? Plutselig værskifte. Godt humør. En fin drøm. En god lunsj. Ja, også var det den e-posten fra veilederen min. Avhandlingen utstråler allerede nå høy kvalitet og omhu.

Opp som en bjørn. Og her blir jeg.

, ,

  1. #1 by sukkerspinnet on februar 9, 2012 - 3:58 pm

    Kan du ikke få boten tilbake om du beviser at du har månedskort?

    Gratulerer med høy kvalitet og omhu!

    • #2 by slikejenter on februar 9, 2012 - 4:05 pm

      Du bor ikke i Oslo, skjønner jeg? Ruters regime påtvinger alle reisende upersonlige billettkort – noe som gjør at hvis du glemmer kortet (det skjer sikkert ganske ofte) – regnes det som om du ikke har et i det hele tatt. Selv om du kjøpte det i går, typ.

      Deilig regel!🙂

  2. #3 by Myrsnipa on februar 9, 2012 - 4:05 pm

    Flinka🙂

    Ps: Billettkontrollørene tror ikke på deg når du sier at du ikke sniker – NOENGANG – og jeg holdt på å begynne å grine når jeg ble tatt fordi jeg ikke fant billetten jeg hadde kjøpt. Etter å ha betalt boten og kommet meg hjem finner jeg billetten i den bittelille dustelomma på dongeribuksa. JEG SNIKER ALDRI, HØRER DU?????

    Og jeg syns fortsatt at Birger er superdust! Jeg har videre revurdert min forrige kommentar i lys av hans siste eskapade og han får ikke noen bolle!

    Og så beklager jeg overdreven bruk av utropstegn, jeg er fortsatt opprørt etter å ha forsert Oslo på krykker i går. (!)

    • #4 by slikejenter on februar 9, 2012 - 4:16 pm

      Hahahaha! Så enig, så enig! Ingen bolle til Birger. Jeg sendte akkurat en rasende mail til Ruter. Veldig tilfredsstillende.

      På krykker i Oslo vinterstid? Man, du er tøff. Du kan få både boller og brus!

  3. #5 by Astarkvedja on februar 9, 2012 - 4:09 pm

    Gratulerer med høy kvalitet og omhu!

  4. #7 by anne on februar 10, 2012 - 12:26 pm

    Min sjef er legendarisk dårlig med faste uttrykk, noe som slett ikke er til hinder for å slå om seg med mer eller mindre vellykkede varianter. Hun pleier å si «opp som en løve, ned som en bjørn»…! Det dreper jo effektivt hensikten med uttrykket, men samtidig så bevarer man jo definitivt slagkraften. Vær så god å låne om du vil😉

  5. #8 by sotengelen on februar 13, 2012 - 7:09 pm

    Jeg snek én gang! Snakk om hjerte i halsen! Virkelig ikke verdt det.

    Alt vel håper jeg!

Legg igjen en kommentar

