Rekonfigurering

Jeg har rekonfigurert pc-en min og oppdaterer programmer. Det tar tid, og jeg får ikke jobbet med det jeg egentlig skal. Vanligvis ville det gjort at irritasjonen krøllet seg nedover ryggen min, men i dag gjør den ikke det. I dag setter jeg pris på en slags pause tross alt. Jeg sjekker facebook, sender en melding, skriver en e-post. Og nå, et blogginnlegg om sånn cirka ingenting. Men det stopper ikke meg (tilsynelatende ikke så mange andre heller).

Jeg tenker det hadde vært fint om man kunne rekonfigurere livet sitt noen ganger. Når dagene har vært litt for bratte, litt for lenge. Når nettene har vært våkne, og alle ting virker bare litt gråere enn du vet de egentlig er. Først måtte man passe på å sikkerhetskopiere alt det man ville ta vare på (vennene dine, minner om fine øyeblikk, alle PIN-koder du har brukt år på å pugge – slike ting). Men etterpå – etterpå kunne man bare trykket F12 og latt ting skje av seg selv. Fjerne alt det slitte, det skitne. Slette alle dårlige minner. Også kunne man begynne – nesten – på nytt. Evig solskinn i et plettfritt sinn.

Eller kanskje ikke. Det hadde kanskje bare resultert i en gjeng med platte mennesker med et refleksjonsnivå på nivå med en golden retriever. Alle disse erfaringene som hadde kostet oss så dyrt hadde ikke lært oss noe (Nåkan det vel diskuteres hvorvidt vi uansett lærer noe annet enn at Akk ja, jeg lærer visst aldri, men det får nå så være). Kanskje er det heller sånn at vi bare oppdateres underveis. At vi gradvis glemmer det ubehagelige (men ikke helt). At vi gleder oss til alt det fine som kommer (men bekymrer oss for alt det som ikke skjer uansett). Og når vi blir gamle husker vi bare røverhistoriene fra da vi var unge.

Press finish to complete the installation.

Se der, ja. Until next time.

,

  1. #1 by sotengelen on januar 10, 2012 - 4:47 pm

    Tror ikke jeg ville gitt fra meg alle de vonde tingene, men noen kunne jeg gitt fra meg. De som er gjentagelser av andre vondter. De som bare gjentar seg igjen og igjen. Jeg tror ikke jeg har lært annet enn bitterhet og skepsis av de.

    Men så blir vel bitterhet og skepsis vasket bort når det dukker opp en som kan vaske skikkelig… eller når en har tatt seg i nakken og gjort litt vårrengjøring helt på egenhånd.

    Ja, nei… vi får vel bare leve med at vi er mennesker og ikke maskiner.

    P.S. hvis noe av det der var forståelig så er du våknere enn meg…

  2. #2 by Synline on januar 10, 2012 - 7:38 pm

    Fristende tanke, det skal være sikkert. Lenge siden sist, forresten. Skal ta en kikk her nå og se hva du har funnet på siste halvåret🙂

Legg igjen en kommentar

