Januartanker

Greit. Januar er ingen favorittbit i twist-posen. Men… den er da begynnelsen på slutten. Ikke på livet, altså, men på vinteren. Så la vinterdepresjonen hvile. La også vinteraggresjonen hvile, for eksempel du ukjente mann i 30-årene som ble frakjørt av bussen i dagmorges. Det hjelper ikke å løpe etter mens du hytter med neven – noen bussjåfører vil bare ikke. Og det var for øvrig et medlidende blikk jeg sendte deg – ikke et hånlig.

Greit. Det er mørkt. Som i den sort gryte. Men… det går mot lysere tider. La deg forføre av daglige klikk på yr.no, der du kan følge med på soloppgang og solnedgang. Det skjer liksom noe hver dag der, mye bedre enn å kikke på vekta (for de av dere som gjør det). Ta deg en tur ut i lunsjen og kjenn litt på lyset.

Greit. Jula er over, og med den, det røde, grønne glitrende. Men… er ikke det litt godt? Jeg kjenner i alle fall intet savn etter verken julesanger, julenisser, juletant og/eller fjas. Nok kjøtt nå. Det smakte med en gulrot. Og knekkebrød med makrell i tomat. Og det var litt hyggelig å komme på jobb igjen. Hjernen har hatt pause lenge nok.

Greit. Nyttårsforsetter er noe dritt. Men… det er jo bare ting man gjør. Jeg skal prøve noen nye treningstyper, jeg skal løpe halvmaraton, jeg skal levere en doktorgrad – det er ikke forsetter, det er ting jeg bare gjør. Kall det mål, eller ikke kall det noe som helst. Bare gjør ting som gjør godt. Eller bedre.

Merker dere en anelse positivitet? Jeg også. Jeg prøver å være venner med januar.

  1. #1 by sotengelen on januar 3, 2012 - 12:24 pm

    Syns du gjør et veldig godt forsøk på å være venner!😀

    Du er flinkere enn meg. Jeg kommer sterkere tilbake – håper jeg.

    Skal bare komme meg i første treningsøkt først. Kanskje jeg til og med skal unne meg litt sol på kroppen.

    • #2 by slikejenter on januar 4, 2012 - 1:45 pm

      Ja, den første treningsøkten var nokså drøy… men herfra går det bare en vei… Eller: Heretter blir vi bare sprekere! I jula har min eneste trim vært å løfte armen for å dytte i meg mer mat/sjokolade, så det kjennes godt å være i gang. Godt nytt år!

  2. #3 by Nina on januar 3, 2012 - 2:44 pm

    God innstilling! Skulle ønske jeg klarte å få hodet mitt med på denne jeg også.

    • #4 by slikejenter on januar 4, 2012 - 1:46 pm

      Å, det kommer. Etter hvert.🙂

  3. #5 by Myrsnipa on januar 3, 2012 - 3:45 pm

    Takk, det hjalp litt for meg også🙂

  4. #7 by Kamelryttersken on januar 3, 2012 - 3:45 pm

    Selvsagt

  5. #9 by Synne on januar 4, 2012 - 9:33 am

    Hold fast på positiviteten! Januar er kanskje mørke, men det blir lysere, og 2012 ligger foran oss som en eneste stor mulighet. Godt nytt år!

    • #10 by slikejenter on januar 4, 2012 - 1:47 pm

      Ikke sant… Jeg innbiller meg jeg kjenner forskjell allerede. Godt nytt år, Synne🙂

  6. #11 by Kristin on januar 4, 2012 - 12:45 pm

    Oi, herlig! Et akkurat passe stort lysglimt til at man har lyst til å være med på tankegangen, og ikke blir fraskremt av overdrevne positive folk. Du skal se at januar blir en måned vi bare gjør ting som gjør godt.

    Tusen takk!

    • #12 by slikejenter on januar 4, 2012 - 1:48 pm

      Ja, sånn stort sett i alle fall😉 Og værsågod.

  7. #13 by Maria on januar 4, 2012 - 4:24 pm

    Jeg liker januar, jeg! Solen er allerede tilbake på dagtid – påskestemning for alle penga😀

    Og du har så rett angående forsetter – de er jo ting vi gjerne gjør (eller avstår fra) for å få det bedre.

    Godt nyttår, igjen🙂

  8. #14 by Elisabeth on januar 6, 2012 - 1:58 pm

    En herlig bloggpost – jeg er vinterelsker, men nyter like fullt innlegget ditt… For meg er lyset en viktig del av den gode følelsen i januar; det rekker litt lenger for hver dag som går. En dag var det ikke mørkt da jeg skulle hjem fra jobb, dagen etter rakk lyset helt til jeg var kommet hjem fra jobb. Om et par dager er det lys på Keiservarden, og deretter er det et par dager før den skinner på rådhustårnet.

    Vi har veldig lite sne, men akkurat nok til at bakken er hvit, og i går var jeg og ei venninne ute ved havet og lot hundene leke fritt – landskapet rundt oss var opplyst av månen, og den eneste lyden utenom stemmene våre, var bølger som slo oppetter stranda i Ausvika… Fantastisk fint!

    Fortsatt fin januar til deg – og leserne dine!

Legg igjen en kommentar

