Julehandel

I flere dager har jeg (med lett hevede øyenbryn naturligvis) registrert at det på digre reklameboards annonseres at Oslo City* er seg sitt ansvar bevisst og lar oss handle fram til midnatt. Hver dag før jul. Det kaller jeg omtanke. Siden jeg ikke er spesielt glad i kjøpesentre generelt og Oslo City* spesielt hadde jeg i grunn ikke tenkt å benytte meg av tilbudet.

Men jeg er jo like prinsippfast som en frp-politiker, og da de løse planene mine ble avlyst i går, tenkte jeg: Jaggu, nå kan jeg handle effektivt.

Klokka var allerede åtte og jeg hadde vært på kontoret i cirka 12 timer. Jeg var – med andre ord – ikke på mitt mest tilregnelige (men fortsatt strafferettslig ansvarlig). Mens jeg trasket mot sentrum lagde jeg en mental liste over gaver, hvem og hva. Det stoppet selvsagt helt opp når jeg kom til pappa, som synes det er hyggelig med gaver, men aldri egentlig liker noe han får. Foreldre, freste jeg inni meg, hva er det vi har gjort dem.

Det snødde lett, sånn Oslo-sentrum-snø, som bare rolig faller ned fra himmelen og forsvinner nesten med en gang. Det blinket i julelys. Folk handlet julegaver. Det var julemusikk. Hvor er du julestemning, tenkte jeg. I alle fall ikke på Oslo City, skulle det vise seg. Jeg nærmest løp inn på Oasis for å få litt indre ro, som jeg får av pene ting. Jeg kløp begjærlig i 60-tallskjoler og fine strikkegensere, og grunnet på hvorfor det er så enkelt å handle til meg når alle andre er så vanskelige.

Men det er tanken som teller, messet jeg, og forlot butikken. Tanken, ja. Hva var det nå jeg skulle ha igjen? Mamma, undertøy, jo. Eller kanskje en bok. Men leser hun bøkene jeg kjøper? Søster, ja det var gavekort der, ja, det ordner jeg når jeg er hjemme. Hva med venninnene mine? Den har jeg kjøpt, så var det henne og henne, og henne ja, det må jeg ikke glemme, men den kan jeg jo kjøpe nårsomhelst…. Og den skal jo sendes for faen, pokker det må jeg gjøre i morra … Jeg gikk fra butikk til butikk, etasje etter etasje. Da jeg hadde tatt meg opp til øverste trinn slo det meg at egentlig skulle jeg jo ikke ha noe på Oslo City i det hele tatt. Men når jeg først er her… Jeg gled inn på Clas Ohlson, der jeg raskt ble grepet av senter-psykosen og sto i en halv time og glodde på høretelefoner. Klokka var nærmere ti da jeg endelig kom ut med en liten pose, der innholdet utelukkende var til meg selv og de treningstimene jeg akter å legge inn i desember for ikke å bli grepet av julestresset. Vel anvendte penger.

Er det for sent å kjøpe julegavene på nett?

*Shitty

  1. #1 by sukkerspinnet on desember 7, 2011 - 10:05 am

    Det ER umulig å handle til fedre. Mulig jeg kjører skikkelig old-school kid-style og gir en tegning eller annet skvip jeg har produsert selv.

    Jeg ender også oftest opp på Clas Ohlosn! De har så mye rart (til og med tegnesaker, om man skulle trenge det)

    • #2 by slikejenter on desember 7, 2011 - 9:40 pm

      CO ruler (ikke lørdag formiddag, men da er vel de fleste butikker uutholdelige).

  2. #3 by Sonja Dadam on desember 7, 2011 - 3:06 pm

    Jeg handlet julegaver på nett forrige helg, og jeg har allerede mottatt 3 pakker, så jeg tror ikke det er for sent. Thinkgeek, feks de bruker jo DHL, det tar mindre enn en uke, og det finnes mange norske nettsider, hvor de leverer bare på noen få dager-

    • #4 by slikejenter on desember 7, 2011 - 9:43 pm

      ja, har bestilt noen nå. Og har et par jeg skal bestille fra en norsk nettbutikk. internett-shopping: the game of the sane.

  3. #5 by Lammelåret on desember 7, 2011 - 8:35 pm

    Pøh! Å handle til fedre er enkelt, bare smil pent til kamera og pakk bildet inn, vips blir pappa fornøyd (og han tør iaffal ikke si noe annet).

    • #6 by slikejenter on desember 7, 2011 - 9:43 pm

      ja, til normale fedre, sikkert, men til pappa…? not so much🙂

  4. #7 by sotengelen on desember 7, 2011 - 10:03 pm

    Min stefar og min bestefar liker ting de kan spise og drikke. Ett år cognac og tilhørende glass. Ett annet år ost, marmelader til, pølser, skinker, vin osv. Gavepakke i kurv fisk ferdig. De liker også brente mandler, hjemmelagede kjeks, pikekyss og cookies. Jeg liker «kurv med noe oppi»-gaver.

    • #8 by slikejenter on desember 14, 2011 - 2:28 pm

      Ja, det er ganske smart, jeg vurderer noe i den retning. Gi folk noe de kan bruke (eller spise opp), mener jeg.

  5. #9 by koffeine on desember 8, 2011 - 4:22 pm

    Det er jo en uskreven regel at man aldri skal gå på Oslo Shitty i desember. Eller noensinne, egentlig.

    • #10 by slikejenter on desember 14, 2011 - 2:39 pm

      Du ar så rett. Noen må skrive den regelen et sted. Men det er noe med de åpningstidene…

Legg igjen en kommentar

