Sånn har jeg det nå (en lignelse)

Det er litt vanskelig for meg å beskrive min generelle tilstand for øyeblikket. Og jeg kan heller ikke forvente forståelse fra noen som selv ikke har tatt (eller prøvd å ta) en doktorgrad. Det er ekstremsport for psyken. Jeg er borderline deprimert, hver eneste dag. Men jeg vil jo gjerne at folk skal ha en viss anelse. Så følgende, slår det meg, er et ganske godt bilde på det hele:

Det var mens jeg mottok lønn fra det private, et helt annet liv virker det som. Vi som jobbet sammen var like i alder og hadde en felles forkjærlighet for alkohol og seine kvelder. Det var en sånn sein kveld. Jeg kan ærlig talt ikke huske hva vi hadde gjort eller hvor vi hadde vært, men vi endte opp på nachspiel hos sjefen. Det hjalp vel ikke akkurat. Vi raidet barskapet, spesielt for brennevin av type BRUNT, noe jeg ellers konsumerer med utsøkt moderasjon. Men på nachspiel er whisk(e)y gøy. Kanskje til og med nødvendig. Den ene etter den andre falt fra, mens jeg ble sittende og utveksle fylleflokskler med sjefen. Gud alene vet hvor lenge det pågikk og hvor mye idioti jeg klarte å videreformidle. Da jeg til slutt snøvlet: Det er vel på tide å gå hjem, ante nok sjefen uråd. Han insisterte i alle fall på å følge meg, under påskudd av å lufte hunden. Det måtte han sikkert også, men det var uansett fint gjort. Kanskje til og med nødvendig. Jeg hadde vært et lett offer for hvem som helst akkurat da. Etter at vi kom ned trappa og ut i frisk luft kan jeg huske at praten raskt døde hen. Jeg måtte konsentrere meg om hvert eneste skritt, hvert eneste åndedrag. Pffff, pustet jeg. Pfffffffffff. Inn og ut. Går det bra der framme? ropte sjefen til meg innimellom. Til svar fikk han en viftende hånd og et litt høyere PFFFFFFFFFFF. Det var ikke lange veien hjem, men den virket som den reneste maraton.

Den veien hjem, den kokongen jeg var i, den tilstanden. Sånn er det nå. Jeg har ikke så mye å gi, verken til meg selv eller de rundt meg. Jeg må stå i det aleine og jeg føler det. En intens ensomhet. Men hvis jeg konsentrerer meg, hender det at jeg husker jeg fortsatt har folk. Jeg tror de passer på meg, selv om jeg ikke alltid greier å snu meg. Akkurat nå er det jobb nok å puste.

  1. #1 by Sotengelen on november 14, 2011 - 9:36 am

    Du har helt rett, skjønner ikke, men vi støtter allikevel. Du vet det tar slutt en dag. Lykke til med siste rest!

  2. #3 by Synne on november 14, 2011 - 10:02 am

    Jeg vet ikke hvor mye det betyr når en vil fremmed skriver det jeg skrive nå, men jeg gjør det likevel: Du virker bra, og jeg vil at du skal ha det bra. Stå på! Snart kommer overskuddet og smilet tilbake!

    • #4 by slikejenter on november 15, 2011 - 9:11 am

      I always rely on the kindness of strangers… Til våren blir det kanskje bedre!🙂

  3. #5 by sukkerspinnet on november 14, 2011 - 10:57 am

    Og dette er det jeg drømmer om… Juhu! Men jeg tror det går bra. Du er nok flinkere enn du tror. Pust. Stå på! Slapp av.
    ❤!

    • #6 by slikejenter on november 15, 2011 - 9:13 am

      Tenk deg godt om, sier jeg bare (noe jeg ønsker flere hadde sagt til meg før jeg begynte). Det er et helvete. Takk for optimismen, selv om jeg ikke deler den akkurat nå🙂

  4. #7 by Eirin on november 14, 2011 - 12:10 pm

    kos&klem

  5. #9 by Maria on november 14, 2011 - 12:58 pm

    Sett deg ned, lukk øynene og pust med magen. Det går seg til, ikke stress mer enn nødvendig🙂

  6. #11 by ex-Alter Ego on november 14, 2011 - 6:57 pm

    Been there, done that. Du klarer deg, men man ser først i ettertid hvordan det virkelig skjedde. Folkene er der, verden er der, du klarer deg. Bare litt til – you can do it!

    • #12 by slikejenter on november 15, 2011 - 9:15 am

      Håper det, men trua er det verre med. Takk uansett🙂

  7. #13 by Julia on november 14, 2011 - 9:26 pm

    Jeg er der, jeg også. Du beskriver opplevelsen helt perfekt. Vi må fortsette med Ffffff, litt vinking om at vi har det bra, og forsøke å gå veien videre. Jeg får min del skal innlever nå på fredag. FFFFFfffffffffffffff. Lykke til videre!

    • #14 by slikejenter on november 15, 2011 - 9:14 am

      Vilt! Lykke til i den siste innspurten. Herregud. Krysser fingre for deg!🙂

  8. #15 by Julia on november 14, 2011 - 9:27 pm

    Og ser at jeg har klart å lage mange skrivefeil, sliten nå ja. Natta, ffffff

  9. #16 by R on november 14, 2011 - 9:59 pm

    Vi passer på deg! Og tviler ikke et sekund på at du kommer til å gjøre det aldeles strålende. Bare pust. Og nyt denne when the going gets tough – denne videoen noe av det mest sexy jeg vet om, og kan når som helst få en til å tenke på noe annet enn det man bør tenke på: http://www.youtube.com/watch?v=d5PoIrcyd34

    • #17 by slikejenter on november 15, 2011 - 9:17 am

      Wow. Sexy-sang for å muntre opp vraket. Friskt! Ambisjonene om «strålende» forsvant vel for et par år siden, men «greit nok» kobla med «vettet i behold» hadde vært kjekt.

  10. #18 by Alt godt on november 14, 2011 - 11:35 pm

    Du hadde (og har?) ein god sjef.🙂

    • #19 by slikejenter on november 15, 2011 - 9:18 am

      Hadde. Han er en bra fyr – og fortsatt i vennekretsen🙂

  11. #20 by annikken on november 15, 2011 - 12:06 pm

    Jeg har jo bare masterinnlevering å sammenligne med – og jeg tror og skjønner at dette er langt verre. STORE mengder med sympatiklemmer.

  12. #21 by Julian on november 19, 2011 - 8:24 pm

    Takk for lykkeønskene!!! Jeg har gjort og lever fortsatt! Ønsker deg i hvert fall det samme!!, og gleder meg til å følge deg videre

    • #22 by slikejenter on november 24, 2011 - 1:19 pm

      Så fantastisk! Jeg er oppriktig glad på dine vegne. Håper jeg kan være like lettet og lykkelig om noen måneder!🙂

Legg igjen en kommentar

