Dyreelskerne

Som de fleste barn vel er var også jeg svært opptatt av dyr. Jeg elsket dyr og var fascinerte av dem. Jeg tror først og fremst det var pelsen som frembragte en slags lykksalig tilstand, men det kan også ha vært deres hengivne væremåte og … vel, animalske glede over livet (som voksen tenker jeg om mennesker bare kunne fått en liten prosentandel av en gjennomsnittlig hunds entusiasme hadde lykkepillen forlengst vært avleggs. Nuvel).

Søsteren min var også veldig glad i dyr. Veldig glad i dyr. Hun var dessuten to år eldre enn meg, og sikkert både snillere og smartere. Hun framsto i alle fall som det, noe som selvsagt ergret meg grenseløst. Det verste var likevel at hun virket å være gladere i dyr enn meg. Forsmedelig. Faktum er at hun både var og er en langt større dyrevenn enn jeg noensinne kunne blitt – men det skjønte selvsagt ikke sju år gamle meg.

Vi kunne diskutere hvorvidt en hund var finere enn en annen. Jeg snublet rett i fella med de lubne småbarnsbeina mine og valgte et av bildene, formodentlig av hunden med mest pels (må i parantes bemerke at vi ikke hadde så mye som en hamster hjemme hos oss, kanskje det var grunnen til denne dyrebesettelsen). Hvorpå min søster (skadefryden bare delvis skjult) kunne erklære at et slikt valg var umulig, for alle dyr var like fine. Jeg begynte nesten å gråte av fortvilelse.

Den mest bisarre dimensjonen dette hadde var godterirelatert. Vi var slikkmunner begge to, men søster var nok hakket verre enn meg, både da og nå. Det hendte vi fikk sjokolade i form av dyrefigurer. Dette var en stort dilemma for min søster. Mens jeg trøkte i meg sjokoladen uten store kvaler, valgte hun som oftest å begynne med hodet. Fordi hun ville drepe hurtig, ikke hale det ut ved å spise beina først. Jeg husker jeg var imponert over refleksjonsnivået dette vitnet om.

vi ler godt av det fortsatt.

  1. #1 by sukkerspinnet on november 10, 2011 - 4:30 pm

    Hihi! Dette fikk meg faktisk til å smile veldig😛

Legg igjen en kommentar

