Byfornyelse

Selv om jeg verken er født eller oppvokst i Oslo, elsker jeg byen som om den var mitt eget påfunn. Ikke sånn å forstå at jeg synes Oslo er perfekt, selvsagt ikke. Men når man elsker tar man det gode med det vonde. Neigu, det gjør man ikke. Man tar det vonde med det gode. Uansett.

Mens jeg satt på bussen forrige dagen fikk jeg en serie ideer til hva jeg likevel kunne tenke meg å gjøre med byen, skulle jeg få fulle diktatorrettigheter (DISCLAIMER:jeg skal i det følgende ikke forholde meg til voldsbølgen i byen, dette ble skrevet i en raptus for en god stund siden og er ment humoristisk, dog står jeg for hvert ord).

1. Innføre et maksimum antall kebabutsalg. Det er i dag om lag 1,5 millioner kebabsjapper i Oslo indre by. Jeg kan ikke begripe hvordan eierne kan gjøre butikk av dette, all den tid de nokså triste lokalene alltid ser tomme ut, bortsett fra rundt lunsj og klokka fire natt til søndag. Min teori er selvsagt at etablissementene er skjegg-bedrifter, ene og alene til for hvitvasking av penger. Det skal sies at det ikke er derfor jeg vil utysket til livs, for meg handler det om at det lukter ille, det søler fælt, det smaker vondt (med noen hederlige unntak), skiltene er stygge og reklamen irriterende (nei, dere kan ikke alle ha byens beste).

2. Det er et par forretninger på Grønland jeg også vil til livs. Jeg er usikker på hva de heter, men innholdet kan jeg enkelt oppsummere i ett ord: RÆL. Jeg fatter ikke at de kan ha livets rett, de selger dritt (sikkert til en rimelig penge, men likevel) og er komplett unyttige. Jeg liker Grønland fordi det er rotete og bråkete og tøft, og det er klart det ikke bare skal være renskrubbet strømlinjeform à la punkt fire. Ja til frisørene med hjemmelagde skilt, grønnsakhandlerne med sortimentet på gata, stoffbutikkene, cafeene. Sleng gjerne på noen puber for de marginaliserte. Jeg applauderer til og med den uironiske «Your beauty is our duty»-butikken i Grønlandsleiret, hvis eiere åpenbart mangler enhver sans for estetikk. Men grensen går altså ved salg av dritt.

3. En annen ting det godt kan reduseres på, er snobbete dameekviperinger på Majorstuen/Frogner, der stil og estetikk i stor grad svikter (Gant-hælvete på steroider), og som åpenbart er et resultat av mennesker med altfor mye penger og ubegrenset med tid. Inntjening kan ikke være et poeng, og følgelig tenker jeg hvitvasking også her. Men igjen, jeg er ikke fra politiet, og forholder meg alene til hva magefølelsen sier når jeg går forbi. Penger, vet vi, kan ikke kjøpe stil – og ei heller selge viser det seg.

4. Maksantall kjedebutikker. Herregud så intetsigende klær som spys ut, kjøpes og brukes av nordmenn. Dårlig kvalitet, sydd sammen av barnehender. Og ikke bare det, disse monsterorganisasjonene presser vekk nisjebutikkene over hele byen (utenom på Grønland, åpenbart, der det er en nisje for det meste).

5. Sykkelveier i hele byen! Ikke bare fordi jeg selv tidvis er (en engstelig) syklist, men også til glede for fotgjengerne, som da kanskje kan få ha fortauene i fred for framfuse syklister som rider fram under fanen «først meg selv og så min neste, hvis det er til mitt eget beste».

6. Gatefeiing (og kanskje bøter for forspøling?). Jeg vet at det gjøres fremstøt her innimellom, men jeg har aldri greid å se noe system i det. Oslo er en ganske skitten by og jeg er sikker på at både fastboende og turister hadde satt ekstra pris på byen hvis vi hadde tatt oss råd til mer systematisert rydding av gatene. Det er litt som med oss selv, ikke sant. Ta på deg en ren genser, så ser det ut som du bryr deg litt mer om deg selv. Synes vi skal bry oss ganske mye om Oslo. Jeg ser det ikke ofte, men blir alltid like forbanna når jeg ser folk slenge fra seg søppel på gata.

Ja, det var vel det – forløpig. Har sikkert glemt mye, men regner med at den årvåkne leser supplerer og kommenterer.

  1. #1 by Kristine on november 2, 2011 - 2:45 pm

    Krav om bruk av deodorant!

  2. #3 by Kamelryttersken on november 2, 2011 - 4:38 pm

    Beklager så meget, men er en liten tanke bitchig i dag…

    Heter hvitvasking, ikke hvit_e_vasking.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, In memoriam

  3. #5 by sotengelen on november 2, 2011 - 5:29 pm

    ER kanskje ikke byspesifikt, men: Forbud mot høytsnakking i mobil om sex og/eller legebesøk.

    • #6 by slikejenter on november 2, 2011 - 8:11 pm

      Enig, men nei, det er ikke Oslo-spesifikt som liksom er greia her. Alminnelig folkeskikk ønsker man seg dog sikkert over det ganske land.

Legg igjen en kommentar

