Finns det en så finns det flera

Jeg har i en periode vært hjemsøkt av bananfluer, dette biologiske irritasjonsmoment med dertil misvisende navn – ettersom de dukker opp uansett hva slags frukt som måtte ligge og slenge. Fruktfluer ville vært bedre, eller mer presist: irriterende drittfluer. Men døpingen overlater jeg til andre. Drepingen, derimot – tar jeg meg av selv.

Jeg aner ikke lenger hva kilden er, men disse fluene har vært med meg en stund. De flyr ikke i sverm, jeg ser kun en om gangen. Men siden det dukker opp en ny for hver jeg dreper, må det være et bol et sted. Og tro meg – jeg har drept en del. I bananfluemiljøet er jeg nok for Pol Pot å regne. Jeg slakter ned for fote (tar dog ikke vare på likene). I min leilighet er det ikke rom for mangfold, og det er jeg som bestemmer. Og det jeg har bestemt er: tilintetgjørelse, av type total.

Kampen har vart en stund, og det virker som om de er ganske slitne nå. De lar seg lett drepe, fluene. Jeg lurer på om de prøver å søke tilflukt for vinteren? Kanskje tror de at mine 35 kvadratmeter skal gi dem ly, at de skal gjennomføre et bananfluebiologisk mirakel: å bli riktig gamle. Jeg vet ikke helt hvor gamle bananfluer blir, men jeg har dårlige nyheter til dem som skulle slumpe til å lese bloggen: Jeg dreper først og spør siden. Jeg ønsker ikke dialog med uvesenet, jeg vil bare at de skal forsvinne. Men det skal de ha, småjævlene: de er seige.

Men som en hvilken som helst annen gal diktator: det er jeg også.

  1. #1 by Kamelryttersken on november 1, 2011 - 8:52 am

    Kjenner meg igjen ja🙂
    Men nei, de har ikke et bol, men legger eggene et eller annet sted hvor de klekkes etterhvert. Finn eggene og du har massedrap på samvittigheten. Ganske kult egentlig.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om mulighet for å lære

  2. #2 by Fluemorderen on november 1, 2011 - 9:14 am

    Eddik, litt sukker og zalo i en skål skal vistnok ta livet av de helt av seg selv.

  3. #3 by Myrsnipa on november 1, 2011 - 9:46 am

    Eller du kan sette et glass med en skvett rødvin i med cellofan med små hull i på benken. De elsker rødvin og flyr selv ned og drukner, siden de ikke kommer ut grunnet cellofanen. Bolet (egghelvete) kan fort ligge i sluk, så det kan være en ide å slenge en halvflaske salmiakk i alle sluker før du stikker på jobb. De dauer av salmiakk, nemlig.

  4. #4 by Myrsnipa on november 1, 2011 - 9:47 am

    Nei, det heter ikke sluker, for de fisker man med, det heter sluk i flertall også. Beklager det inntrufne.

  5. #5 by Sotengelen on november 1, 2011 - 10:58 am

    Det enkleste er jo bare å finne ut hvor de holder til og drepe de der…

    Jeg nevner i fleng steder der de er kjent for å leve godt:

    – Nede i sluken i kjøkkenvasken. Løsning: dra på med litt ekstra plumbo eller annen egnet kjemikalie så ordner det seg gjerne

    – I posen med returflasker som en har spart på for lenge. Løsning: pant, kast og vask

    – Inne i kjøkkenskapet der mange gjerne oppbevarer søppelet sitt. Det gjør ikke jeg for jeg HATER søppel og spesielt matrester. Løsning: Kast søppel, fjern bøtte/dunk, vask rundt/oppi/bak/under

    – I blomsterpotter der blomstene har fått i overkant mye vann. Løsning: Skift jord på plantene og kast den gamle. Ikke vanne planene for mye neste gang.

    Hmmm det var det jeg kom på denne gangen. Masse lykke til!

  6. #6 by sukkerspinnet on november 1, 2011 - 12:58 pm

    Her kommer verdens mest nerdete kommentar:

    Drosophila melanogaster (aka bananfluer) ER faktisk en art under Drosophilidae (fruktfluefamilien). Sånn, om du lurte på nomenklaturen på utysket. Så, bananflue er en fruktflue.

    Mikroorganismer vil du ha hjemme uansett, så det er vel vanskelig å si akkurat hvor de legger eggene sine. (Heter det virkelig bol? Jeg ble litt usikker nå.) Har du det veldig varmt hjemme, forresten? Riktig temperatur vil påvirke livssyklusen til å gå ganske mye raskere! (Min logikk tilsier at raskere livssyklys -> mer formering per tidsenhet. Eller? Jeg har faktisk aldri lest om det, men man skulle tro?).

    Gamle kjerringråd fra mamma er oftest best i kampen mot sånt:
    Sag en brusflaske i to, fyll med eplecider eddik med litt zalo i, sett tuten til flasken opp ned i bunnen. Dette er en super bananfluefelle! Fordi:
    -De digger lukten av eddik. (Hva faen, liksom?)
    -De kommer seg ikke ut! (de vil alltid gå oppover, og da møter de jo bare veggen)
    -De setter seg litt fast og drukner i eddik/zalo-blandingen.

    Viste du at de har parinslek og «sex» som varer i et kvarter?

    (Ok. Ferdig. Si du fortsatt liker meg? Og jeg er ikke akkurat spesialist på insekter, så mulig alt jeg akkurat sa er litt/veldig feil.)

  7. #7 by slikejenter on november 1, 2011 - 3:13 pm

    Wow! Takk for tips, alle. Dere vet mye om sorten, skjønner jeg. Skal sette i verk strakstiltak når jeg kommer hjem. Die, suckers!

  8. #8 by Maria on november 1, 2011 - 3:43 pm

    Jeg trodde jeg hadde tre-fire drittfluer igjen etter iherdig dreping med tommel mot glassrute.

    Jeg fant frem et par glass og helte oppi eplecidereddik og en dråpe zalo.

    På et kvarter hadde jeg drept 30 kryp i bare det éne glasset.

    • #9 by slikejenter on november 1, 2011 - 4:12 pm

      Fuck me! Det høres både ekkelt og fascinerende ut. Som sagt – må bare komme meg hjem, så skal de få se…

  9. #10 by Siven on november 2, 2011 - 10:22 pm

    Hvordan gikk det?

Legg igjen en kommentar

