Ikke bli som henne

Dette er en luretittel. Nå tror sikkert alle at jeg skal skrive om en eller annen kjendis (for tynn), en eller annen reality-«stjerne» (for dum) eller en eller annen med et eller annet.

Det skal jeg ikke. Skjønt, jeg mener at man bør unngå å bli både for tynn og for dum og alt det andre. Men det er ikke det dette handler om.

Husker du Ingerid Sletten? Hun fra Sildejord? Ikke det?

Som nevnt er det utrolig hva som fester seg av lærdom fra skolen. Jeg kan til dags dato ikke huske et fnugg av det som skjedde i o-fagstimene, mens gangetabellen sitter som stemplet i hjernebarken. Spør meg om Æsops fabler – jeg kan underholde deg en time. Dessuten husker jeg også den gangen vi fikk et ufrivillig glimt av pungen til svømmelæreren*. Det var igjen en annen type lærdom. Her om dagen kom jeg imidlertid til å tenke på Ingerid Sletten. Jeg sto foran klesskapet og glodde evneveikt på det. Jeg hadde akkurat bestemt meg for ikke å ha på meg den fine Chole-blusen siden den er så hvit og jeg søler sånn. Plutselig hørte jeg for mitt indre øre:

Ingerid Sletten fra Sildejord
Hadde verken sølv eller gull
Men en liten lue av farvet ull
Som hun hadde fått av sin mor

Hørt den? Da vi sang den på barnskolen snek det seg alltid frem en liten tåre, som jeg hastig tørket vekk. Jeg ville ikke bli avslørt som en tåreperse. Men jeg syntes så innmari synd på Ingerid Sletten! For ikke bare var hun magnlet hun sølv og gull, hun fikk heller aldri glede av luen i farvet ull:

Hun gjemte luen i tyve år, måtte ikke slite den ut. «Jeg bærer den vel engang som brud, når jeg for alteret står.»
Hun gjemte luen i tredve år, måtte ikke skjemme den ut. «Så bærer jeg den så glad som brud, når jeg for Vårherre står.»
Hun gjemte luen i førti år, hugset ennå på sin mor. «Vesle min lue forvisst jeg tror, vi aldri for alteret står.»

Gråter du nå, eller? Moralen er: Ikke spar på alt du har, det er nemlig ikke sikkert det gir deg noen voldsom tilfredsstillelse, snarere det motsatte. Bedre å være fin mens man lever enn når man er død. Det tror jeg Ingerid også mener (nå).

*Må bare understreke at det var et uhell. For alle involverte parter.

  1. #1 by Sukkerspinnet on oktober 20, 2011 - 11:56 am

    Jeg håper du tok på de fine buksene?😉

    • #2 by slikejenter on oktober 22, 2011 - 8:48 am

      Bluse – ikke bukser. Ingenting i verden vil få meg til å iføre meg hvite bukser. Men JA, je tok på meg blusen. Og sølte selvsagt kaffe på den.

  2. #3 by Kamelryttersken on oktober 20, 2011 - 3:06 pm

    Sliter litt med det jeg òg, tør liksom ikke bruke den fine hvite blusen fra Indiska. Èn ting er at jeg har en tendens til å søle, og vil liksom ikke være for pynta på skolen heller. Og ut på byen er jeg jo omtrent aldri. Men der sa du noe, skal jo ut på eksamensfest i kveld. Da kan jeg faktisk ta den. Takk for at du minte meg på det.

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om at respekt er noe man bestemmer seg for

    • #4 by slikejenter on oktober 22, 2011 - 8:49 am

      Det var da så lite! Håper festen var vellykket.

      • #5 by Kamelryttersken on oktober 23, 2011 - 7:55 pm

        Yupp🙂
        Til sengs halv tre på morran er ikke hverdagskost for gamle kjerringer

  3. #6 by Astarkvedja on oktober 20, 2011 - 3:33 pm

    «Hun ganger for kisten at tage den,
    hjærtet var så stort derved;
    hun leter frem til dens gamle sted.
    da var der ikke tråden igjæn.»

  4. #8 by sotengelen on oktober 20, 2011 - 8:09 pm

    Jeg sparer ikke på noe. Ikke klær, mat, snop eller penger. Sparer heller ikke på sløvingen.😀

    Fattig livsnyter altså… uten rene klær.😉

    • #9 by slikejenter on oktober 22, 2011 - 8:50 am

      Bra for deg! Klær kan alltid vaskes (eller kjøpes…!)

Legg igjen en kommentar

