Livet etterpå

Stipendpengene mine tar snart slutt og jeg må finne nye veier mot salt i grøten (smør på brødet, vin på bordet etc.). Og omgivelsene stiller spørsmålet

Hva skal du gjøre etterpå?

med stadig økende frekvens.

Hva er det med folk? Skjønner de ikke at det er som å spørre kreftpasienter om de ikke skal dø snart? Er litt fintfølelse for mye å be om? Herrgud.

Det eneste jeg vet er at det kun er måneder igjen til jeg – for første gang i mitt syndige liv – blir arbeidsledig. Føles på en måte litt godt å vite at jeg skal høste litt av det jeg har sådd (dagpenger). Samtidig funker lediggang svært dårlig for meg. Selv om jeg elsker å bryte rutiner er jeg helt avhengig av å ha dem. Arbeid lutrer sjelen, i hvert fall min. Så svaret er selvsagt: Jeg ANER ikke hva jeg skal gjøre etterpå. Jeg skulle gjerne hatt en plan, men jeg har aldri hatt det før og har ikke overskudd til å legge en nå. Derimot har jeg tatt meg tid til å lage noen punkter, (Jeg regner selvsagt med at jeg snart VASSER i jobbtilbud, men hvis ikke har jeg altså en strategi) eller en liste over alternative løsninger.

1) Drite i privatøkonomi, ta noen måneder fri og reise. Komme tilbake og få panikk.

2) Få meg en ikke-tenke-jobb, mens jeg finner ut hva jeg egentlig vil.

3) Begynne på en ny utdannelse (HAHHAHAHA, just kidding!).

4) Treffe en eksentrisk gammel/ung dame/mann som tilbyr meg betaling for å blogge.

5) Gifte meg rikt, klemme ut noen unger og bli hjemmeværende.

6) Gifte meg ikke fullt så rikt, klemme ut noen unger og bli hjemmeværende.

7) Flytte hjem til mamma og pappa, begynne å se på daytime tv, leve på high carb-high fat-dietten og satse seriøst på å bli en kvise på samfunnets rumpe.

8) Bli lærer.

9) Begynne å drikke, mer profesjonelt.

10) Bli lykkelig.

(Hemmelig alternativ 11 – all of the above, men i ulike intervaller)

Punkt 10 vil jeg uansett touche borti når jeg er ferdig. Den som sa at den største lykke man kan ha er å gjøre andre glad, kan aldri ha levert en phd-avhandling.

  1. #1 by Siven on oktober 17, 2011 - 1:42 pm

    Dette går seg til vet du.

    Folk er jo bare nysgjerrige, men det er helt klart ubehagelig å få slike spørsmål når en ikke har et glimrede svar å gi.

    Syns flere av alternativene virker som brukbare så lenge de bare skal gjøre en stund. Noen kan nok brukes i lengre perioder også – mens en venter på at planen skal falle ned i hodet på en.

    Nå vet jo ikke jeg har du skriver om – men hvis du er en av disse som har valgt noe der det går an å få seg jobb så er det jo egentlig bare å sette seg ned å vente (etter en har sendt søknad).

    Uansett – masse lykke til!😀

    • #2 by slikejenter on oktober 18, 2011 - 7:16 am

      Hehe, ja klart det. Jeg vet i grunn ikke om min phd er av en sånn art, men jeg har flere ben å stå på, så jeg kan fortsatt hevde at jeg er generalist, selv om jeg beveger meg mer og mer inn på et spesielt fagområde.

      Det löser sig. Og tusen takk – det trengs uansett.

  2. #3 by Kamelryttersken on oktober 17, 2011 - 6:19 pm

    Pkt seks kommer kanskje som en følge av pkt fem?
    8) er jo en mulighet hvis du har ped. i fagkretsen, hvis ikke er pkt 3 et must. Hvis du da ikke skal slå deg på det akademiske og bli lærer på universitet/høgskole. Da er det jo nok med en skarve Master
    Pkt 7 er vel ikke så snannsynlig. Pikeværelset er vel litt mye 90-talls vil jeg tro?
    Pkt 4. Det kunne jeg godt tenkt meg😉
    Pkt 9. Mnei, tror ikke det *rynker på nesen*
    Pkt 2. Du må jo tenke i en sånn jobb. På hva du skal bli…
    Pkt 1. Privatøkonomi er jo ikke et must, hvis du går for pkt 4 og 5…
    Pkt 10 Lykke er overvurdert
    Pkt 11 Ja, hvorfor ikke😀

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om at egentlig skulle hun bare

    • #4 by slikejenter on oktober 18, 2011 - 7:17 am

      Vet du, det kom jeg på når jeg leste kommentaren din: Pikeværelset er en saga blott! Jeg er ryddet ut av barndomshjemmet! (min foreldre er åpenbart ikke tapt bak noen brunost, de fryktet nok at den dagen da jeg trengte permanent husly ville komme).

  3. #5 by klisjeeine on oktober 17, 2011 - 7:34 pm

    (Eg trur kanskje eg er bittepittelitt avhengig av bloggen din no. Eg berre seier det)

    Ellers så heier eg på arbeidsløyse. Det trur eg at eg vil testa ut når eg ein eller anna gong blir ferdigutdanna (ca aldri?). Berre for å bli lei av å gjera ingenting😀 (Eg trur eg har rekord på å gjera ingenting på ei veka til no. Var så lei at eg vurderte å drepa nokon, opplegg. Så eg trur ingenting er ein bra plan. Både for meg og alle andre, lizm)

    • #6 by Kristine on oktober 17, 2011 - 7:35 pm

      Ok. Det var ikkje meininga å omdøypa meg til ‘klisjeeine’. Eg er litt usikker på korleis det gjekk til, eigentleg. Sånn. Om du lurte?

      • #7 by Kristine on oktober 17, 2011 - 7:43 pm

        Forsvant det eg sa i sta?! Nå kjenner eg at eg er litt forvirra… Men det var i alle fall noko i banar av:

        «(Eg trur kanskje eg er bittepittelitt avhengig av bloggen din no. Eg berre seier det)

        Ellers så heier eg på arbeidsløyse. Det trur eg at eg vil testa ut når eg ein eller anna gong blir ferdigutdanna (ca aldri?). Berre for å bli lei av å gjera ingenting😀 (Eg trur eg har rekord på å gjera ingenting på ei veka til no. Var så lei at eg vurderte å drepa nokon, opplegg. Så eg trur ingenting er ein bra plan. Både for meg og alle andre, lizm)»

        Så klarte eg på mystisk vis å signera med ‘klisjeeine’, lizm. Og akkurat no trur eg at eg får stalkepoeng…

    • #8 by slikejenter on oktober 18, 2011 - 7:19 am

      Klisjeine er da fint? Hehe. Arbeidsledighet står vel på lista over ting jeg tror det er interessant å prøve – men bare en kort periode. Liv kan gå tapt, som du sier.

  4. #9 by sukkerspinnet on oktober 17, 2011 - 9:49 pm

    Om du kjeder deg veldig, kan du alltids komme til Bergen en tur, så kan vi gå på mannesafari😉

    • #10 by sotengelen on oktober 18, 2011 - 5:20 am

      Støtter dette forslaget!😀

      • #11 by slikejenter on oktober 18, 2011 - 7:20 am

        Careful what you wish for…😉 Jeg elsker jo Bergen, så plutselig står jeg og dundrer på døra di.

  5. #12 by SiriV on oktober 18, 2011 - 10:47 am

    Ånei. Ikke lærer.

    • #13 by slikejenter on oktober 18, 2011 - 1:40 pm

      Ikke før jeg har prøvd det med drikkingen. Ingen ønsker at jeg skal blir lærer….

Legg igjen en kommentar

