Jubileumsinnlegg: Sånn – om horer og helter

Jeg hørte på Nirvana, hadde svarte mascara-øyne og var sulten på livet. Jeg var 17 år og forelska i en gutt. Han var eldre, såklart. Tøff og kjekk. Ikke mors beste barn, kanskje ikke fars heller. Han hadde tredagersskjegg, kinnbein som Johnny Depp og lepper… vel, han hadde lepper nesten som meg. Aldri i verden om han visste hvem jeg var. Jeg kikket bare på ham i smug, visste jeg var uverdig, uferdig. Helt til han kyssa meg en kveld vi var ute. Jeg trodde jeg skulle dø. Etter en periode med bygde-dating* ble vi kjærester. Jeg var lykkelig og vantro. Lykkelig fordi han ville ha meg. Vantro over det samme.

Da at vi hadde vært sammen en stund fortalte han meg at en felles bekjent hadde advart ham mot meg. Jeg begynte å le. Hvorfor, spurte jeg. Han sa du var lett på tråden, svarte kjæresten – litt beskjemmet.

Da sluttet jeg å le, fordi jeg hadde bare hatt sex èn gang med en jeg var forelska i. Og innså at et dårlig rykte handler ikke om sex, men om kjønn. Det var nemlig ingen som hadde advart meg mot kjæresten min, enda han hadde et langt verre rulleblad enn meg.

Hvorfor er det sånn?

Mamma og medsøstrene hennes brente bh-er for at vi, deres døtre, skulle få muligheter kvinner ikke hadde hatt tidligere. De var engasjerte, sinte, ønsket rettferdighet. De gikk i tog, og 8.mars betydde mer da. Nå er det ikke så mye å kjempe for lenger, gjesper vi. Feminismen er død, kvinnekampen avleggs. Men lover og regler en en ting. Holdninger og følelser noe annet, de endrer man ikke med demonstrasjoner. For kanskje vi glemmer en liten ting vi kunne brukt nye tiår på å endre:

(hvis vi gidder, for vi er så opptatte med å trene, pleie nettverk, pleie oss selv, leilighetene våre, mennene våre, vi skåler for “den lille forskjellen”, og elsker gentleman-takter og komplimenter, vi vil dessuten ikke bli beskyldt for å være sytete kvinnfolk, alle vet at sånne er det ingen som vil leke med).

Vi glemmer at det fortsatt fins to sett med moralske regler: Et for menn. Og et for kvinner.

Vi glemmer at hver gang vi hører om “hun Lise”, så himler vi med øynene av mengden menn hun har hatt sex med. Hun er sånn. Lett på tråden, tenker vi og er redde for å blir oppfattet somen sånn jente, Vi vet at de blir bare begjært, aldri elsket. Vi liker Samantha i Sex and the City, men vi vil ikke være henne, ikke sånn på ordentlig.

Vi glemmer at når vi hører om «Petter», blir vi litt fascinerte, han har så innmari draget, og jentene faller som fluer. Han må være skikkelig god i senga!

Er jeg som Lise? Vet ikke. Jeg har hatt en del kjærester, noen kortere forhold. Noen affærer. Det er ingen som har kalt meg for laus (utenom de frekke venninnene mine, men de gjør det med kjærlighet). Kanskje er det ikke alltid andres dom, men ens egen?

For en tid tilbake så jeg meg nødt til å ta en test. En sånn test, ja. Mens jeg fylte ut skjemaet slo det meg hvor løssluppent jeg hadde levd de siste månedene. Å se sin egen lettsindighet satt i system, klemmer ubehagelig på noen nerver man ikke visste man hadde. I hele mitt voksne liv har jeg tenkt at sex er til for å nytes, det er morsomt og fantastisk og dritkult. Et sånt skjema gjør det klinisk og litt rart. Dessuten kjenner man plutselig at man er en sånn jente man kanskje egentlig ikke burde være.

Kjenner gutta på sånt? Neppe. Blir de konfrontert med sine single utskeielser? Tvilsomt. Selv vet jeg at når menn har vært bitre på singel-meg har noen vært farlig nære å kritisere det de oppfatter å være sex-livet mitt. Not cool.

Men jenter er jenter verst.
Jeg er ikke sånn, kom det kort fra min søster da jeg engang ymtet at en liten flørt sikkert hadde fått henne i bedre humør
Hva mener du sånn, spurte jeg.
Sånn som deg, som kan… liksom…Ligge med folk. Jeg må være forelska.
Hun mente det ikke vondt, men det stakk litt likevel. Særlig siden det ikke stemmer med slik jeg oppfatter meg. Hvis jeg liker en gutt, og han liker meg, og vi flørter og blir kjent er sex en naturlig ingrediens. Kanskje stopper det der. Jeg ligger ikke bare med folk. Men er det verre hvis en jente gjør det enn en gutt?

Jeg gir litt faen. Kanskje fordi jeg bare gjør det jeg har lyst til og jeg skader ingen med det. Kanskje fordi jeg bor i Oslo og ikke i på den ytterste nøgne ø. Jeg har sex når det føles riktig, og i min verden trenger ikke det høre sammen med et seriøst forhold. Med unntak av et par tilfeller der alkohol ble brukt som glidemiddel, står jeg inne for alt og alle. Jeg er ikke flau over noen verdens ting, jeg har gjort mange feil, tro meg, men mine moralske regler holder vann: Jeg er trofast når jeg har kjæreste. Jeg holder meg unna gutter som er opptatt. Og jeg vil heller ikke ha sex med noen som er forelska i meg hvis jeg ikke er det tilbake.

Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man pule hvem man vil.

Når det gjelder begge kjønn kan vi snakke likestilling i praksis.

*Klining ute, møtes på fester. Vi drev ikke med dating på bygda, se.

  1. #1 by Kamelryttersken on oktober 12, 2011 - 8:42 pm

    Slike jenter sa; «…Feminismen er død, kvinnekampen avleggs…»

    Vet vel ikke det, er da noen som holder fana høyt fremdeles. En av bastionene er Fakultet for tverrfaglige kulturstudier, eller hva det nå heter på opptil flere av universitetene rundt forbi i kongeriket…

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om skam og formater

    • #2 by slikejenter on oktober 13, 2011 - 7:01 am

      Joda, det er noen innbitte som holder stand. Lest we forget Kvinnegruppa Ottar, f eks. Men de fleste av oss andre…

      • #3 by Kamelryttersken on oktober 13, 2011 - 4:48 pm

        Ja, heldigvis😀

      • #4 by vegas77 on oktober 13, 2011 - 5:14 pm

        Vis det hadde vært like lett for en mann å få seg som for en jente, hadde sikkert ting vært stilt anderledes.
        Skal være bra stygg som jente for å ikke få deg no på byen, men du bør se bra ut som gutt heller helst være kjendis for at du lett skal kunne få seg no som gutt.

  2. #5 by sukkerspinnet on oktober 12, 2011 - 9:30 pm

    Jeg tror jeg elsker deg! (Det vil si at jeg er veldig enig med deg, ikke at jeg vil kline med deg og treffe deg på fest😛 Selv om jeg tror vi kunne hatt det utmerket på fest sammen!)

    • #6 by slikejenter on oktober 13, 2011 - 7:02 am

      Vi hadde sikkert hatt det særs trivelig på fest – uten å kline (med hverandre). For øvrig: Takk og right back at you🙂

  3. #7 by Maria on oktober 13, 2011 - 8:09 am

    Herregud, dette skal printes ut og henges på veggen! Ingen sier det bedre enn deg. Ferdig med den saken.

  4. #8 by Magne D. Antonsen on oktober 13, 2011 - 2:17 pm

    Bra blogg!

    Det er Magne fra VG her. I dag har jeg valgt innlegget ditt som dagens anbefaling på Lesernes VG, du finner det nederst på forsiden til VG Nett!

    Følg Lesernes VG på http://www.facebook.com/lesernesvg og http://twitter.com/lesernesvg så får du tips om andre gode blogger også. Alle som har forslag til gode blogger jeg kan anbefale på VG Netts forside kan sende meg et tips på magne.antonsen [@] vg.no

  5. #9 by Andreas on oktober 13, 2011 - 3:08 pm

    Tror egentlig det koker ned til biologi, som noen sa det:
    If a key opens lots of locks, it’s a master key. But if a lock is opened by lots of keys, then it’s a shitty lock.

    • #10 by Kamelryttersken on oktober 13, 2011 - 4:49 pm

      Vel, det var vel ikke akkurat det vi ville fram til, eller?

      • #11 by Andreas on oktober 13, 2011 - 4:54 pm

        Hva vi vil frem til er ett fett, hva som er, er det interessente.

    • #12 by Fnurkel on oktober 14, 2011 - 8:23 am

      Hva er sammenhengen mellom en lås og biologi?

      I naturen er det faktisk heller slik at at «shitty locks» (såfremt de i samme slengen får avkom), har større sannsynlighet for å føre genene videre. Men, nok om gener….seksualitet koker like lite ned til reproduksjon som mekaniske innretninger (låser) er en god allegori for jenter.

      Ettersom du høres ut som om du ikke er tørr bak ørene kan jeg øse litt av min egen erfaring som tidligere man-slut:
      Det handler om personlighet og trygghet (den er du med på å skape), og der går de lause jentene såvidt av med seieren Kanskje fordi det krever selvsikkerhet som jente for å forsyne seg grovt av fruktfatet.

      Men vil du være mann så bør du heller vurdere hva du selv har å tilby enn å kreve vandelsattest fra jenta!

    • #13 by Maria on oktober 14, 2011 - 9:21 am

      why is it shitty? Because of the dirty key……

    • #14 by Meg on oktober 14, 2011 - 12:24 pm

      Æsj, den var kjip. Hva i all verden får deg til å tenke at kvinner er som låser og menn som nøkler? Ikke annet enn det gode gamle dobbeltmoralske synet som blogginnlegget kritiserer.

  6. #15 by Hufsa on oktober 13, 2011 - 3:10 pm

    «Vi glemmer at det fortsatt fins to sett med moralske regler: Et for menn. Og et for kvinner.» Sant, dessverre. Enten er begge løs, eller så er ingen det. Jeg stemmer for det siste:P Man kan ikke bare endre reglene avhenig av hva man har mellom beina, det er for enkelt.

  7. #16 by bon on oktober 13, 2011 - 3:40 pm

    Min korte versjon, er at jeg er uenig i at jenter og gutter skal behandles forskjellig.

    Jeg er også uenig i at det er feil å ønske seg noen med samme syn på sex som seg selv, eller at det er feil å tenke at noen er lett på tråden hvis det er nok å flørte litt for å gå til sengs med noen.

  8. #17 by Tom on oktober 13, 2011 - 3:57 pm

    Jeg klikket på en link på vg, og havnet her.
    synes du skriver bra..

    Ville bare legge igjen en melding.

  9. #18 by Mr. Winther on oktober 13, 2011 - 4:33 pm

    Denne «har du lyst har du lov»-holdningen man ser hos dagens unge kvinner (og menn) er makaber. Det vitner om moral i forfall i et samfunn som er i ferd med å miste seg selv. Ser med gru på hvordan mine barndomsvenninner ender opp som slitne alene-mødre uten utdannelse eller fremtidshåp, en etter en. På grunn av en ‘liten glipp’. Hvor blir det av konsekvens-analysen, liksom?

    Det er et problem at dagens unge må ty til sex for å få bekreftelse på seg selv, og ty til sex for å få bedre selvtillit. Da har man ikke mye psykologisk baggasje å møte verden med, og det er noe prositusjons-aktig over hele konseptet om å selge sin kropp mot anerkjennelse eller bekreftelse fra sine medmennesker.

    Ikke for det at jeg fullstendig avviser sex utenfor ekteskapets rammer, men jeg fordømmer den promiskuøse livsførselen til dagens unge. Hvor blir det av selvrespekten deres, jenter?! Ikke rart at utlendingene kaller dere for horer…

    • #19 by Eirin on oktober 13, 2011 - 5:37 pm

      Uansett hva jenter gjør og ikke, fortjener de ikke å bli kaldt horer og jenter kan gjøre akkurat som de vil, så lenge det ikke går utover noen andre, slik som gutter kan. Du kan selvfølgelig ha dine meninger, men vær så snill: Ikke rakk ned på andre fordi de ikke har samme livsfilosofi som deg.

      • #20 by Mr. Winther on oktober 13, 2011 - 6:17 pm

        Når jeg skriver ‘dagens unge’ inkluderer det både gutter og jenter, så for min egen del er det ikke forskjell om det er gutt eller jente som er tøsete.

        Desverre står jentene mer utsatt enn gutter for å bli sett ned på, pga kulturelle referanser. Pop-kulturen (spesielt rap-domenet) flyter over av imageri der menn fremstilles som alfa-hanner, med masse ‘beibs’ rundt seg som bare fungerer som ‘playthings’ for disse gutta. Og kvinnelige artister kler seg som om de kommer rett fra red-light i amster. Men ungdommen konsumerer dette kritikkløst, og da blir konsekvensen at disse verdiene internaliseres. Man høster som man sår, selv om det provoserer meg også at norske jenter blir kaldt horer.

        Men da bør man kanskje gjøre noe med sin egen fremtreden også? Skulle jeg bli lei meg av at noen kaldte meg en dårlig sanger, når jeg faktisk ikke -kan- synge?

        Dette går ikke ut på å rakke ned på andre, det handler om å skape et verdimessig paradigmeskifte. Og at alle kan gjøre som de vil, bare de er snill er feil, du ser jo hva den promiskuøse og seksualiserte livsstilen fører med seg av onder for den unge befolkning. Som med alt annet handler det om moderasjon.

      • #21 by Johnny English on oktober 14, 2011 - 10:23 am

        Synes du skriver meget voksent Mr. Winther. Konsekvens analyse, der har du ordet. Kunne ikke poengtert det bedre selv. Jeg tror imidlertid at den kan bli meget subjektiv for de fleste og ikke nødvendigvis være en standard som mange kan leve opp til. Ikke hold fanen så høyt at du ikke ser den.

        Jeg er av den oppfatning at verdiene må vurderes som du så godt påpeker. Hva skal formålet med å ligge rundt med flest mulig være? Greit nok om man gjør et par feil eller 3 her i livet, men utover det finner jeg svært få gode argumenter til å gå videre på den diskusjonen.

        Det er lite romantisk å gifte seg med noen som har bagasje så langt øyet kan se. Mye av grunnen til at man forelsker seg i noen er jo en form for respekt og beundring. Jeg finner det ikke beundringsverdig å stå å høre på bekjente og «venner» baksnakke mennesker de har vært i intime forhold med. Dette gjelder begge kjønn. Jeg er desverre ikke interessert i deres merittlister på den fronten. Det er meg helt uinteressant, men de tror allikevel at man er interessert som en form for sosial bekreftelse av dem og deres status i omgivelsene. Sett prisen på deg selv uten behov for støtte fra utenforstående. Det er ekte frihet i sin sanne betydning.

        Jeg er ikke noe mindre interessert i sex enn de fleste, men der er noe som heter selvkontroll her i livet og ryggrad. Jeg senker ikke standarden min for at andre skal kunne høyne sin på min bekostning.

    • #22 by Julie on oktober 13, 2011 - 10:25 pm

      Jeg ser på meg selv som en del av dagens unge jenter og ga bort jomfrudommen til min kjæreste gjennom et helt år da jeg var 15. Tre år senere trenger jeg en hel hånd for å telle partnere, men det er ikke fordi jeg trengte godkjennelsen!

      Jeg savnet sex, jeg trengte det, når jeg fikk det var jeg fornøyd. Det var ikke fornøyd som i den tanken du skriver om, men som i følelsen av å være tilfreds og slappe av.

      Å sette alle dagens unge i en bås er ikke mulig, uansett hvor hardt man prøver. Jeg har venner som meg, jeg har venner som bruker sex slik du skriver om og jeg har venner som er godt over 20 som fortsatt venter på den rette.

      Og forresten, hadde «utlendingene» her hvor jeg kommer fra kalt meg for hore, hadde jeg ikke brydd meg det døyt. Kulturen har endret seg, deal with it!

    • #23 by Mary Jane on oktober 14, 2011 - 9:13 am

      Mr. Winther: At du har erfaring med barndomsvenninder som ender opp som slitne alene-mødre uten utdannelse og fremtidshåp, tyder jo på at det er en god del mannfolk der ute som ikke tar ansvar for egne handlinger og stiller opp når de har satt et liv til verden! Rart du ikke i det hele tatt annerkjenner at det også må en mann til i bilde for å «skape» en alenemor!?

      Det finnes selvsagt unntak som har sex for å søke bekreftelse, men de aller fleste har nok sex fordi de nyter det! De er ingenting prositusjons-aktiv over det! Det er naturlig og godt!😉

      «Hvor blir det av selvrespekten deres, jenter?! Ikke rart at utlendingene kaller dere for horer…» skriver du..
      Hva med mannfolka som har sex med disse jentene?!?! Må da vell ha skjønt til nå du også, at det skal to til for å danse tango!!
      Tror du, kanskje ubevisst, har mange gammeldagsholdninger du også.. selv om du kanskje ikke vil tro det!
      Enten er ingen, eller så er alle horer!!!

      • #24 by Mr. Winther on oktober 16, 2011 - 1:06 pm

        Javisst er det mange mannfolk som ikke tar ansvar! Har aldri sagt noe annet. Men det er ofte jentene som må bære byrden. Og hadde man hatt et litt mer moderat syn på seksualitet, ville mange av disse situasjonene blitt unngått.

        Det skal to til for å danse tango, men hvis du ser mitt andre svar-innlegg så beskriver jeg grunnen til hvorfor det er jentene som står mest utsatt til for å bli stemplet som horer. Det har med kritikkløs konsumering av kontemporærkultur, primært ‘musikkidolene’ fra rap/r&b/hip-hop genren.

        Jeg for min egen del synes det er usmakelig med både gutter og jenter som ‘ligger rundt’. Mulig jeg har såkaldte gammeldagse holdninger, men er det feil når man ser at disse ‘moderne’ holdningene er nedbrytende for samfunnsutviklingen?

    • #25 by Emilie Bjoland on oktober 14, 2011 - 11:12 am

      De du snakker om som begikk en «liten glipp» gjorde vel strengt tatt kun den feilen at de ikke brukte prevensjon? Feilen var ikke at de hadde sex. Sex er naturlig og vi mennesker er fra naturens side innstinkttivt «keene» på sex. Thats it!

      • #26 by Mr. Winther on oktober 16, 2011 - 1:08 pm

        Man bygger ikke et sivilisert samfunn basert på menneskets primære instinkter. Normer, regler og lover er til for å begrense og regulere menneskets adferd, til felles beste. Man kan jo tenke seg hvordan samfunnet ville sett ut hvis alle skulle agere på sine lyster og innfall.

      • #27 by Kamelryttersken on oktober 16, 2011 - 1:12 pm

        Er jo det vi gjør, og det er derfor vi har et velferdssamfunn med plass til både deg og meg

    • #28 by kristin on oktober 14, 2011 - 12:28 pm

      Synes du med en gang kan legge fra deg hele denne «dagens ungdom» greia de og legge fra deg kammen. Og det er ikke snakk om å få bedre selvtillit eller bekreftelse på seg selv, men tilfredstillelse og nytelse. Det er mye mer åpenhet rundt sex i dag, noe som er veldig bra, men allikevel får mange voksne og eldre til å reagere med å kalle «dagens unge» for horer, enten det er jente eller gutt. Hvis det å ha flere sexpartnere over en periode, uten å ha kjæreste eller samboer er nok til å bli kalt hore, så er alle hjertelig velkommen til å kalle meg hore uten at det plager meg, men jeg nyter hvertfall godt av sex, som er det mest naturlige mennesker gjør på denne kloden.

  10. #29 by Hans on oktober 13, 2011 - 4:37 pm

    Du har rett i at en kis som roter med masse damer ikke fortjener noe bedre rykte enn ei dame som gjør det samme med masse fyrer – baksnakking og ryktespredning skal uansett ingen utsettes for.

    Men ser ikke helt problemet med at karer kan være gentlemen likevel. Det betyr jo ikke at fyren som åpner bildøra for deg behandler deg som en hjelpeløs skapning, men at han ydmyker seg for deg som kvinne og velger å gjøre deg en tjeneste?

    Er det ikke heller sånn at damer som ønsker å «løsrive seg» fra typiske konvensjoner lever nettopp som du beskriver – puler med hvem de vil? Om man blir blir så lykkelig av det er jo et annet spørsmål – Og hvorfor velger man å leve sånn? Jeg tror noen kvinner gjør det nettopp for å være et levende bevis på at kvinner fullt ut kan leve et like «åpent» sexliv som en hvilken som helst mann – og være stolt av det.

    Jeg mistenker at damer egentlig ikke er det spor annerledes enn menn når det gjelder sånt, men at karer er ute etter å skryte (aner ikke hvorfor), synes ikke det virker særlig fett å ha et slikt sexliv som mann anyways.

    Når sant skal sies, ønsker jeg deg alt godt. Bare Jesus tilfredsstiller hjertet =)

    PS: den siste kommentaren tolkes av de fleste som ren idioti, men det er iallefall hva jeg har fått erfare.

  11. #30 by Lotta on oktober 13, 2011 - 4:45 pm

    Veldig bra innlegg. Synes det er flott at du tør å utlevere deg selv, for det er jo sånn virkeligheten er; at forskjellige kjønn vurderes forskjellig og kvinner går på en strammere line enn menn. Jeg vil nå kanskje ikke si den oppdaterte Kby-regla til dattera mi før hu er 20, men det er slik det burde være.

    Både jeg, hun og alle kvinner burde slippe å få en moraliserende pekefinger hvis vi våger oss å ha flere forhold. «Hvis jeg liker en gutt, og han liker meg, og vi flørter og blir kjent er sex en naturlig ingrediens.» Jeg er så hjertens enig.

  12. #31 by fjellcoachen on oktober 13, 2011 - 6:07 pm

    Jeg tenker det er litt begrensende å tenke på noen som «han er jo sånn» eller «hun er jo slik». Livet er langt og har mange fasetter. Det du beskriver, er monogami når du har kjæreste, og en litt annen praksis som singel. Som menneske er du uansett like verdifull, det vesentlige er om du er trofast mot deg selv og dine egne verdier og holdninger, og at du vet hva du står for. Det går an å miste seg selv i monogame parforhold også hvis disse elementene ikke er på plass.

  13. #32 by gutt on oktober 13, 2011 - 7:10 pm

    Jeg er gutt, flørter mye, men puler bare de jeg dater. Likevel har jeg hørt at en bekjent har spredd rykte om at jeg ligger med alt på to bein. Innser at jenter er mer utsatt for slike rykter enn gutter, men jævlig irriterende.

  14. #33 by Espen on oktober 13, 2011 - 7:11 pm

    du sier hore som om det er en dårlig ting, horer er jo de beste jentene ^^

    • #34 by Pia on oktober 13, 2011 - 10:22 pm

      Ja, synd man ikke kan si det samme om horemenne.. Grunnen til at de horer rundt på alle er fordi de mangler selvverd, selvrespekt og selvtillit. Ingen jente vil ha en skitten, uverdig og billig mann til kjæreste. Enda mindre, som far til sine barn.

      • #35 by Mr. Winther on oktober 16, 2011 - 1:11 pm

        Men det motsatte gjelder for jentene? Kjekt å være kjæreste med en som har vært bortpå hele vennegjengen din…?

  15. #36 by 3xa on oktober 13, 2011 - 7:14 pm

    A lock that opens with a lot of key is a shitty lock, a key that opens a lot of locks is a masterkey.

    • #37 by Pia on oktober 13, 2011 - 10:20 pm

      Er du en av disse billige horemennene? Ingen jenter liker pikkhorer. Tenkte bare du ville vite det.

      • #38 by Lars on oktober 15, 2011 - 10:24 am

        Så du synes altså både menn og kvinner burde stemples for mye sex?

    • #39 by Meg on oktober 14, 2011 - 12:32 pm

      Som nevnt ovenfor, den sammenligningen av kvinner med låser som skal åpnes er høyst problematisk. Hva med å se på kvinner som likeverdige partnere i stedenfor?

  16. #40 by Sengekokken on oktober 13, 2011 - 7:31 pm

    Bra påenger dette du.
    Supert.
    Du vet at en mann som ligger med 100 jenter er en helt mens ei jente som ligger med 10 gutter er ei hore.
    Tenkte bare jeg skulle nevne det.

  17. #41 by Ida on oktober 13, 2011 - 7:32 pm

    Fantastisk bra skrevet!

  18. #42 by Indie on oktober 13, 2011 - 7:52 pm

    Amen, sister!!!

  19. #43 by Hanne on oktober 13, 2011 - 7:53 pm

    Ser at det er en del som har skrevet at «A lock that opens with a lot of keys is a shitty lock, a key that opens a lot of locks is a masterkey.», men da kan man jo også nevne at en nøkkel som åpner mange låser blir skitten, slitt og ubrukelig etter en stund. =P

  20. #44 by Mammadamen on oktober 13, 2011 - 8:00 pm

    Veldig godt skrevet! Har du lest Vi som aldri sa hore av Ronnie Sandahl? Hvis ikke anbefaler jeg den. Interessant om oppvekst og kjønn i et (ny)naturalistisk perspektiv – akkurat som teksten din!

    KriNNE:-)

  21. #45 by richard on oktober 13, 2011 - 8:11 pm

    hadde jeg vært jente med samme seksual-drift som jeg har nå hadde jeg vært ute 2-3 ganger i uka og hanket inn både gutter og jenter til jeg ble lei. jeg skjønner deg godt, er bare å ta for seg, det er bare sex, hvorfor skal vi opphøye det til noe ekstraordinært. folk som sitter på sidelinjen og dømmer, gjerne med en religiøs tekst i den ene hånden, må ta seg fem og enten flytte til et ikke sekularisert land eller holde kjeft. fortsett å gå ned på dem sier jeg bare, kos deg!

  22. #46 by Kai Vai on oktober 13, 2011 - 10:16 pm

    Det er forskjellige regler, noen regler for damer og noen for menn. Menn lager regler for seg selv og det gjør kvinner også..

    Menn snakker ikke om sex med en kompis.
    Menn hører ikke på en kompis som gråter fordi ei dame er «slem». Følelser er ikke samtaleemner i det hele tatt.
    Mao. menn gir ikke ammunisjon som vil bli brukt senere….

    Kvinner snakker om sex med andre kvinner.
    Kvinner hører på at veninner gråter fordi en mann er «slem».
    Kvinner snakker mye om følelser.
    Mao. kvinner gir ammunisjon som vil bli brukt senere.

    Med dette mener jeg at menn lager regler for seg selv, og det gjør kvinner også.

    Det hadde hvert hyggelig hvis den skjulte beskyldningen mot menn ble droppet. Det er kvinner som kaller hverandre stygge ting, for det meste. Menn er ikke så opptatt av drittslengingen, de er mer opptatt med primærbehovene sine som sove, mat, drikke og puling…

  23. #47 by Pia on oktober 13, 2011 - 10:16 pm

    Jeg og mange med meg ser på menn som skitne horer om de har vært på mange damer. At de er forelsket å har sex er en ting, en helt annen om mannen bytter damer hver helg. Menn blir så skittne og uverdige da.. Og jeg ser ned på disse horemennene.

    Ingen jenter liker billige mannfolk, det tror jeg vi alle er enige om. Vi jenter liker å være stolte over kjæresten vår, og det kan man jo ikke være om han har vært på de fleste jentene.

    Jeg tror at jenter generelt ser ned på menn som roter rundt som billige pikkluddere. Det er kun menn som hyller billige pikkluddere fordi de liker samhørighet for sin egen skitne skam og skyld, når det gelder villighet og billighet.

    Det skal mye til for en jente å slå gutters horete oppførsel.

  24. #48 by Mr. Paul on oktober 13, 2011 - 10:20 pm

    «Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og for øvrig kan man pule hvem man vil.»

    Godt sagt🙂
    Helt enig med deg forresten. De fleste kan ha sex opptil flere ganger til dagen, og det er jo generelt ganske digg, så hvorfor ikke kose seg litt innimellom? Gjelder forsåvidt både kvinner og menn.
    Eneste negative med å være «lett på tråden»(med folk man ikke kjenner/møter på byen) er at man kan skaffe seg diverse uheldige sykdommer

    • #49 by Mr. Paul on oktober 13, 2011 - 10:22 pm

      Det siste gjelder og for såvidt både kvinner og menn

  25. #50 by Erik on oktober 13, 2011 - 10:52 pm

    Veldig bra skrivi! Eg er uenig med deg på nokon av sakane du skrivar, men eg synast du tek for deg ein debatt som samhelde burde ta. Det finst sjølvklart unntak av båe kvinne og menn når det gjeld sex, men jamvel burde folk ikke sitje frå sielinja og seie at du er laus dersom du har liggje med 1, 10 eller 100 menn elle kvinne. Kvar og ein av oss er sjølvstendige individ som skal velge for seg sjølv!

  26. #51 by AT on oktober 14, 2011 - 1:56 am

    Selv om gutter og jenter ikke har like spilleregler på «kjøttmarkedet», så skal de behandles likt?

    Jeg er for det meste enig i det som er blitt skrevet, men det er nå også slik at spillereglene ikke er like for begge kjønn på dette området. Følgelig blir det da urimelig å påstå at jenter skal likestilles med gutter i så hensèende.

    Èn ting er det faktum at jenter selv kaller andre for «løse»,»horer» osv. Som ikke akkurat gjør det enklere. Når dere selv står for ukulturen så er det kanskje en idè å ta tak i det først, istedenfor å gå løs på det motsatte kjønn. Det kan jentene gjøre etter at de har kostet for egen dør først.

    En annen er det at «forelskelse» som begrunnelse for sex med en gutt blir brukt så ofte at det ikke hersker tvil om at jenta rett og slett er kåt og vil ha seg, men ikke ønsker et stempel og dermed dekker over det med noe slikt. Andre jenter vil fortsatt kalle en slik jente for ei hore e.l, men nå er det slik at det ikke har noe å si fordi jenta det er snakk om kan sove godt om natten vel vitende at ho selv tror ho er forelsket og at sex med alle de guttene den ene sommeren er berettiget, da ho var forelsket i alle sammen (…).

    Slike kontradiksjoner er faktisk å finne i selve blogg-innlegget, så det er tydelig at dette gjelder til og med de jentene som er noenlunde reflekterte.

    Med det sagt vil jeg atter en gang påpeke at både jenter såvel som gutter bør få lov til å gjøre akkurat hva de vil. Men premissene er noe annerledes og da kan fullstendig lik behandling ikke kunne forventes. Det er likevel ikke så ille som OP vil ha det til og hore-stempelet er mer avhengig av miljøet vedkommende person er i, enn om man er en jente eller gutt.

    Master Key/Shitty Lock – sitatet er det som utgjør den største forskjellen mellom kjønnene og som virker å være det bærende hensyn vedrørende økt stigmatiseringen overfor jenter som puler rundt, enn gutter. Når en jente -slik som OP selv skriver – får en gutt ho aldri i verden ville trodd kunne være interessert, så er det ikke nødvendigvis fordi ho reelt sett er det han ser etter i en jente, men fordi ho «duger» for å tilfredsstille de «fysiske» behov han måtte ha. Dette scenariet fungerer -ut i fra hva man hører, selv ser og erfarer – aller best for jentene, og det er heller usannsynlig at en gutt ville fått en jente som er på et helt annet nivå, uten å løfte en finger.

    Det er som med alle andre ting i verden: Vanskelighetsgraden, eller i alle fall den innbilte vanskelighetsgraden, er avgjørende når det kommer til hvordan almennheten ser på saken. Når en jente bare trenger å sprike med bena (Satt veldig på spissen for å poengtere) for å få seg noe med en kjekk gutt som ellers ville vært uoppnåelig for nevnte jente, så er det ikke så merkeilg at det er jenter som i aller høyeste grad blir stigmatisert.

    Jenter har det enklere på kjøttmarkedet, og blir behandlet deretter.

  27. #52 by Evig student on oktober 14, 2011 - 2:11 am

    Det koker ned til at jenter får alt servert på et fat i dating/sex-verdenen. En gutt må jobbe for å få seg et ligg. Ei jente trenger bare møte opp på et hvilket som helst utested. Derfor.

    Dog er ikke jenter som har ligget med mange ei hore. Det blir tullete å si.

  28. #53 by Master Baits on oktober 14, 2011 - 5:12 am

    Var litt artigere en jeg hadde trodd, hadde nesten håpt på ennå ett ‘jeg er kjærring så sutre sutre sutre buuuhuuu’ innlegg. Elsker jo dem.

    Når det er sakt så er jeg på mange måter glad jeg slipper det sex jaget dere driver med. Av og til godt å være ute av stand til å nyte andre mennesker en seg selv.

  29. #54 by Tea on oktober 14, 2011 - 5:43 am

    It’s in your head sisters..
    Det er vi som kan bekrefte eller kjemte denne type tenkning. Jeg lærte en fyr en gang dette på harde måten. Vi traff hverandre på byen og avtalte date. Når dagen kom og vi møtes hadde jeg gjort min research på han og fant at han var den skjørtejegeren. Han merket at det var noe og spurte meg, og da var det å si det rett ut ”Du har rykte på deg for å ikke klare å være i forhold…” sa jeg og da sa han at han ” likte damer og hadde draget” … Daten ble med andre ord ikke noe suksess, men det som overrasket meg meget er at han senere hadde fortalt at han har ligget med meg +noen fantastiske detaljer + at jeg var veldig løs osv.
    Han hadde vunnet den hadde det ikke vært at jeg fortalte min venninnegjeng om daten med en gagn det skjedde og at de hjalp også meg med å undersøke han litt. Når vi fant ut hva han hadde fortalt om meg var det mange damer som så RØDT. Resultatet var en gedigen svartekampanje mot fyren – det ble nevnt på fester flere år etter og de fleste guttene i nærmiljøet ble advart mot å oppføre seg slikt. Jeg tror ikke han hadde draget etterpå.
    Så neste gang damer når dere finner en som ” likte damer og hadde draget” så er det lov å si at det er ikke noe du er overbegeistret over. En nøkkel som kan åpne mange dører er mulig ”masterkey”, men for den som ikke trenger eller vil ha den er den fullstendig uinteressant.

    • #55 by Lars on oktober 15, 2011 - 10:31 am

      Samler du veninnegjengen og gjør research på folk du skal på date med?

      Det var litt øh, spesielt.

  30. #56 by stud&ent on oktober 14, 2011 - 6:12 am

    Fra mitt ståsted som sosialt aktiv student i en alder av 21 så tror jeg denne debatten må kjøres hos dere jenter imellom. Vi bryr oss ikke om jenter er «løse», og vet godt at de fleste av oss gutter er minst like løse. Det eneste negative vi ser ved løse jenter er at de ikke er kjæreste materiale, men å være kompis med dem er null problem. Det er jo litt vanskelig å stole på en som er løs, synes ikke dere det samme om gutter som skryter av hvor mange de har ligget med?

  31. #57 by Mellert on oktober 14, 2011 - 7:47 am

    Så bra skrevet…
    Jeg opplevde på fest når jeg gikk i slutten av ungdsomsskolen å bli stemplet som hore fordi jeg hadde kysstet tre gutter – Ikke at det var noen av mine stolteste øyeblikk på en fest.
    MEN!
    Jeg fikk stemplet av guttene i klassen som også hadde vært på festen hvor fler av dem hadde gone all the way me flere jenter den kvelden og rotet med mange!
    Og når jeg prøvde å si det til folk og poengtere at de ikke var noe bedre, bare lo folk av meg…😛

  32. #58 by Jostein on oktober 14, 2011 - 8:08 am

    Hei…

    Veldig bra skrevet🙂
    Finner ikke noen bra ord tilbake.

  33. #59 by Disqustus on oktober 14, 2011 - 8:15 am

    Jeg tenker at det kanskje er blitt vel mye fokus på sex som «bevis» på hvor fri man er.
    Dette gjelder både jenter og i aller høyeste grad gutter.
    Jeg har selv vært ganske så «laus» hvis man i det hele tatt kaller gutter dette, men har vel i voksen alder sett at det i grunnen gav meg lite.
    Men at jenter skal på samme måte som gutter få lov til både nyte sex, uten nødvendigvis være gift, ser jeg som en selvfølge.
    Jeg synes også at jenter skal få lov til å gjøre sine egne små «tabber» uten å bli stemplet på noe som helst måte.
    En jobb jeg hadde der ble en av jentene regelrett fryst ut av blant annet sjefen fordi hun hadde vært involvert med 2 kolleger, og det ble hvisket og tisket i ganger og kroker.
    At sjefen selv hadde minst 3 tilfeller av samme art var det aldri noen som nevnte.

  34. #60 by Caroline on oktober 14, 2011 - 8:56 am

    Utrolig bra skrevet! Elsket det!🙂

  35. #61 by Arne on oktober 14, 2011 - 8:58 am

    Menn liker jakten. Det skal være en liten «bragd» å «nedlegge» en kvinne. Menn rangerer hverandre også innbyrdes ut fra hvem som har draget. Man får ikke mye status av å ligge med en jente som åpner opp til hvemsomhelst. Dette ligger dyypt rotfestet i den mannlige biologi og kommer ikke til å endre seg med det første.

  36. #62 by Marius Boye Hansen on oktober 14, 2011 - 8:59 am

    Dette er SVÆRT enkelt

    Fra naturen sin side kan menn bli far til utallige barn. Kvinnen er begrenset. Derfor kan menn tenke kvantitet, mens kvinner må tenke kvalitet.

    Dersom en jente ligger med mange, betyr det at hun er ukritisk. En mann skal være ukritisk å ligge med flest mulig. Vi er alle dyr!

  37. #63 by Maria on oktober 14, 2011 - 9:15 am

    Jeg blir glad for at noen tør å skrive om dette på denne måten. Hvorfor skal kvinner legge skjul på sin seksualitet? Hvordan hadde jeg vært i senga hvis ikke jeg hadde all den erfaringen jeg har?

    Skam dere mannfolk som driver mannssjåvinisme og dobbeltmoral.

  38. #64 by grimloquw on oktober 14, 2011 - 10:05 am

    Det er ikke verre om en jente ligger med en gutt fordi de flørter, enn om en gutt gjør det. Men hvem vil ha en jente som «alle» kan få? De færreste. Jenter er omvendt og belønner gutter som ligger med mange damer med sin oppmerksomhet. Damer er flokkdyr og ønsker menn som «alle de andre damene» vil ha, akkurat som denne «tøffingen» du beskriver i åpningen av innlegget med kinnben som Jonny Depp og 3-dagerskjegg. Du opererer med sex, som for mange er noe verdifullt og intimt, som man ikke har med mange personer gjennom livet, på en måte som gjør at gutter flest foretrekker å lete etter damer med høyere vanskelighetsgrad. sorry ass, men slik er det.

  39. #65 by Lars on oktober 14, 2011 - 10:07 am

    Det er vel noe som henger igjen av utgåtte samfunnsnormer, som samtidig er der av en grunn. Før vi hadde prevansjon var konsekvensene adskillig værre for kvinner som var løsslupne enn menn, og da kan slik stigma ha fungert som et kulturelt mottiltak mot alenemødre uten håp for fremtiden.

    Og så har det vel kanskje litt å gjøre med at en mann som må ligge med mange kvinner i de fleste tilfeller må jobbe for det, mens en kvinne som vil ligge med mange mann bare må møte opp og velge den mannen hun liker best😉

  40. #66 by snabel on oktober 14, 2011 - 10:27 am

    velkommen til verden! alle har sex!

  41. #67 by Mann midt på 3 on oktober 14, 2011 - 10:36 am

    Som gutt og «en av de andre, som syter» kan jeg meddele følgende: JEG EEEEEER SÅ SJALU.
    Hadde jeg bare kunne hatt sex når jeg ønsket det, hadde jeg nok også benyttet meg av det. Men det har seg sånn, som ingen brysr seg særlig om, at vi som kommer med en sleivkommentar, ofte har en følelse vi ikke klarer å sette ord på, nemlig sjalusi. Det er ikke til å stikke under en stol at jenter har, og vil alltid ha, uavhenig hvor mye likestilling man inbiller seg er mulig, laaangt bedre forutsettninger for å få seg en ufopliktende kosestund. Gutter er ikke vanskelig å be, uansett jentas alder, utseende, ressurser.. Men det er ikke sånn andre veien! F.eks. hvem tror dere får seg flere uforpliktende kosestundner av; ei kraftig jente og en kraftig gutt? Ei jente med uten jobb, utdanning, sikker fremtid og en gutt uten disse tingene?
    Jeg tror, og på seg selv kjenner man andre, at gutter sleiver med kommentarer om å være laus, fordi vi er mindre selvsikre ang. sex, må jobbe laaangt mer for sex.
    Men erfaringsmessig, veit jeg at guttene ikke sitter å prater om disse «lause» damene når gutta er samla. Kanskje fordi vi ikke mener det, egentlig er litt sjalu og dermed ikke tenker på etter at kommentaren er slengt..?

  42. #68 by R.B.S on oktober 14, 2011 - 10:43 am

    Gå med pikk i et par måneder før du utaler deg igjen er du snill, såklart det finnes menn som faktisk tenker på slikt, hvis du har fått inntrykket av at menn bare går rundt å dytter lemmet inn overalt uten å tenke seg om, så sier strengt tatt det en hel del mer om hvilke menn du har omgått enn noe annet.
    Bare en smule generaliserende og provoserende å påstå at menn generelt bare er vandrende spermdonorer villige til å gjøre et innskudd overalt uten engang å tenke seg om. Tross alt så var det visst en kar som advarte sin venn mot deg også. Som du sa selv.

  43. #69 by Benjamin Endré Larsen on oktober 14, 2011 - 11:14 am

    Hvorfor så negativ til begrepet «feminisme»? Jeg er mann og har tatt kurs på Senter for tverrfaglig kjønnsforskning og synes det var okay å få et innblikk i hvordan kunnskap kan være kjønna i ulike sammenhenger. Slik jeg forstår dette innlegget er det feministisk (krever like standarder for kvinner og menn), og er skrevet av en feminist (en som krever det). At Ottar i blant er fantastisk lite taktiske når de velger hvilke saker de vil fokusere på betyr ikke at de bør få lov til å ha monopol på hva som er feminisme, vel?

  44. #70 by Silje on oktober 14, 2011 - 11:46 am

    Veldig bra innlegg! Er helt enig med deg i det, og har kjent litt på den følelsen når man lurer på om man egentlig burde oppført seg litt «bedre». Men har alltid konkludert med «fuck det», er greit å leve livet så lenge man ikke skader noen🙂 (seg selv eller noen andre) Må likevel si at jeg faktisk har merket at gutter/menn også kan bli stemplet som horer, tror at jeg selv likestiller ganske bra der, og noen gutter jeg har nevn dette overfor har blitt ganske fornærmet :S

  45. #71 by Håkon on oktober 14, 2011 - 12:04 pm

    Støtter Mr Winther i mye av det han sier. Man høster det man sår, både gutter og jenter.
    I samfunnet i dag (de hadde sitt å stri med før og) har vi et utrolig schizofrent forhold til sex og kropp. På den ene siden er «alle» enige om at sex er noe som i stor grad bekrefter kjærligheten i et forhold. Det er en veldig viktig ingrediens og skaper forskjellen mellom venner og par. Samtidig liker vi det så godt at om vi egentlig ikke vil ha/er klare for et seriøst forhold, så krever vi fortsatt godene ved å ha sex. Altså er det noe, når vi velger det, som skal bekrefte og vise kjærlighet, mens andre ganger, når vi velger det, er det bare en fysisk greie.
    Videre: Sex binder oss sammen fysisk – også med de man ikke ønsker å bindes sammen med.

    All fornuft og logikk tilsier at sex bør reserveres for de man elsker og har et langvarig, seriøst forhold til. Aksepterer vi det? Nei, for i vårt samfunn vil vi ha i pose og sekk. Vi liker ikke grenser og sier: Jeg har rett til å gjøre som jeg vil. Ingen skal fortelle meg hva jeg har lov til eller ikke.
    Egentlig er dette ord som kommer fra umodne og barnslige mennesker.

    Til slutt: Er ikke vår mulighet og evne til å styre våre seksualdrift (og moral) det som skiller oss fra dyrene? I såfall må det bety at dess større grad av selvkontroll og moral, dess større grad av menneskelighet? Og dess mer vi lever etter lystene våre, dess mindre menneskelig og desto mer dyriske blir vi?

  46. #72 by Tenmagnet on oktober 14, 2011 - 12:05 pm

    Det er fordeler og ulemper med alt, om du er gutt eller jente.

    De få mennene(alfamales) som har muligheten til å ligge med jenter når de ønsker, er ledertyper og driter i hva andre synes. Hadde de brydd seg ville vi gutta baksnakket om de samme tingene som dere jenter gjør. Men, siden det er status å være en lederhann blant oss og ha fri tilgang på damer, sårer dette ikke – vi må dermed finne andre ting å «rakke ned på hverandre med». Det gjør det ikke noe mindre ubehagelig at det ikke omhandler sexlivet, for de som velger å la andre bestemme hvilken selvfølelse og humør man har(dette er et valg!).

    Jeg tror samfunnet i store byer er på rett vei(eller allerede er der), og i Oslo kan dere ha det sexlivet dere vil uten å tenke noe særlig på det. Jeg synes dere heller burde lære å drite i hva andre synes i mye større grad(dette gjelder forsåvidt alle områder av livet), og stå for det dere gjør. Jeg har hatt/kjent flere kjærester, samboere, venner og «deals» som er «sånn»(slik du definerer det), og jeg har aldri sett de har hatt problemer m.h.p hvordan sexlivet deres er. De har stor omgangskrets, har masse venninner – de har ikke forsaket noe for å være den de er.

    De har vært både fra bygd og by, men har alle tilfelles at de nyter sex, det et behov som skal fylles og det er ikke redd for å si det.

    Se på danskene. Sex er deilig – ferdig med det. Jenter burde heller se mulighetene her, heller enn å klage på hva totalt uinteressante og gammeldagstenkte «synsere» mener. Bytt miljø eller flytt til en by! Det er noen få av oss som har kjempedraget på damene, men i all hovedsak går vi hjem fra byen blakk og alene. Dere kan bare med å sitte ved baren å smile, bli kjent med masse kule menn, få fri bar(ikke viktig, men sant), og ligge med alle de som er kjekk++.

    Tørr og ta det dere vil ha, stå for det, og slutt å bry dere om hva andre synes er mitt råd.

  47. #73 by o on oktober 14, 2011 - 12:43 pm

    Det er nødvendigvis ikke så lett å være mann heller. Jeg føler det er veldig forventet av samfunnet at en skal ha vært borti mange kvinner, og lett å føle at en blit sett ned på om en ikke er typen som er flink til å få kvinner til sengs. Da kan en fort bli litt misunnelig, også på kvinner, som det kan føles som har det mye lettere for å få noen til sengs.

    Nå er jeg ikke en av de som mener menn som har hatt seg med en haug er helter, mens kvinner som har det samme er horer. Jeg synes egentlig det er litt irriterende med menn som går rundt og skryter av hva de har fått til. (Og jeg tror ikke jeg er aleine om det heller.)

  48. #74 by Frøken Drageånde on oktober 14, 2011 - 3:12 pm

    «…der alkohol ble brukt som glidemiddel…» Hahahaha!
    Velformulert som alltid, og spot on i forhold til egne tanker om kjønn og seksualitet. Synes det er trist at gamle intolerante og lite reflekterte holdninger henger igjen ved jenter og kvinners seksuelle liv. Og kanskje spesielt at det ikke bare er mindre oppegående pubertale gutter og gretne gamle gubber som står for disse holdningene, men at de faktisk fremdeles er så innprentet i kulturen at kvinner selv sliter med å forkaste hore-/madonnamentaliteten.

    Ellers ser jeg du kan takke Magne for at kommentarene dine på innlegget ser ut som Vg-sidenes kommentarfelt. Oh joy.

  49. #75 by Glamourlegen on oktober 14, 2011 - 5:44 pm

    Uæææ! Så mye fryktelige kommentarer VG-linken genererte! Kjenner det gjør vondt i iq´en min. Støtter deg fullt og helt, applauderer livsførselen og menneskesynet ditt, føler meg dum som lar meg provosere av kommentarer fra ignorante mennesker jeg heldigvis ikke kjenner, og gleder meg til denne hype´n dør ut. Livet er til for å leves. Heia deg❤

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: