Grå dager

Det kjipeste er når grå dager kommer med solskinn. Da blir kontrasten større, og du skjønner med ett at livet er tomt og meningsløst. Og ingenting spesielt har skjedd, så du føler deg ekstra råtten for å være en sånn sutrete I-landstype som har eksistensielle kriser mens andre sulter og dør. Det er kjernen i de grå dagene, at de er grå uten noen som helst slags grunn.

Og hvis du er en utålmodig person, som meg, så blir du litt desperat. Intellektuelt sett vet du at det går over, ja, kanskje til og med ganske snart. Men hjertet har sunket helt ned i magen, det er tungt og svart og smitter deg på innsiden.

And when people run / You think they run away from you

Det er litt sånn. De kjennes triste bare, de dagene. Men det går over, det grå. Jeg leste et dikt av Tomas Tranströmer hos Tirill. Jeg vet ikke hvorfor, men det er noe med ordet oändligt som hjelper.

  1. #1 by Frøken Hamilton on oktober 12, 2011 - 8:41 am

    Hei.. har det litt sånn for tiden jeg og. Gleder meg til det går over.. selv om jeg tror det er viktig å akseptere at iblant så er bare dagene litt tomme. Diktet var veldig fint🙂

    • #2 by slikejenter on oktober 13, 2011 - 6:57 am

      Ikke sant det er? Respekt til Svenska Akademien, eller hva det nå er de heter. Enig, for øvrig, det er viktig å være litt i det.

  2. #3 by Siven on oktober 12, 2011 - 9:48 am

    OK – jeg vet det teit og kanskje litt barnslig, men DENNE (http://www.youtube.com/watch?v=CTcBuYTb0x0) den hjelper alltid.😀

    Spilles høyt!😀

    • #4 by slikejenter on oktober 13, 2011 - 6:58 am

      Haha! Det var et utrolig morsomt gjensyn. Grusomt lenge siden jeg så – og hørte – fragglene!😀

  3. #5 by Myrsnipa on oktober 12, 2011 - 10:14 am

    Kanskje det er noe i luften siden vi alle er mutte…? Jeg stemmer for sjokoladepålegg til lunsj!

    • #6 by slikejenter on oktober 13, 2011 - 6:58 am

      Det ble kakao, som i hvert fall er i sjokoladefamilien😉

  4. #7 by annikken on oktober 12, 2011 - 10:46 am

    Du skriver så fint. Takk for at du deler tanker man kjenner seg igjen i…

    • #8 by slikejenter on oktober 13, 2011 - 6:59 am

      Takk🙂 Det er noe trøstende i at man aldri er alene om sin melankoli.

  5. #9 by Tirill on oktober 12, 2011 - 12:58 pm

    I feel you. Det er dårlige dager for dagdrømmere. Når det er på sitt verste, pleier jeg å tenke sånn: Jaja, bilene stopper i det minste for meg, så helt usynlig er jeg ikke.

Legg igjen en kommentar

